2011-05-10, 23:51
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Hej, har förälskat mig i Ubuntu.

Men verktygsfältet ligger till vänster och jag vill ha det som på osx alltså att menyn ligger nere på skärmen. hur kan man lösa detta? kan man flytta den?
Citera
2011-05-11, 01:21
Medlem
sommarlovs avatar
Du använder alltså Ubuntu 11.04, med Unity?

Du kan ändra inloggningen till vanlig klassisk Ubuntu, som använder Gnome.
Google vet mera...
Citera
2011-05-11, 15:49
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du använder alltså Ubuntu 11.04, med Unity?

Du kan ändra inloggningen till vanlig klassisk Ubuntu, som använder Gnome.
Google vet mera...

Okej, så jag ska bara byta mellan de olika temana?
Citera
2011-05-11, 20:32
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solid.Alvedon
Okej, så jag ska bara byta mellan de olika temana?
Det är två olika fönsterhanterare om jag förstått det rätt. Gnome 2 och Unity. Kör du Gnome 2 i dess standardutförande kommer du inte få någon sådan programlista med fyrkantiga ikoner, då det var något som introducerades med Unity. Däremot finns det dockor som fungerar till både Gnome och Unity (men som är lite onödig till Unity då) som visar programlistan med flashiga ikoner och så. T.ex. har du avant-window-navigator http://wiki.awn-project.org/. Det kan du installera genom att knappa in "sudo apt-get install avant-window-navigator" i terminalen.
Citera
2011-05-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det är två olika fönsterhanterare om jag förstått det rätt. Gnome 2 och Unity. Kör du Gnome 2 i dess standardutförande kommer du inte få någon sådan programlista med fyrkantiga ikoner, då det var något som introducerades med Unity. Däremot finns det dockor som fungerar till både Gnome och Unity (men som är lite onödig till Unity då) som visar programlistan med flashiga ikoner och så. T.ex. har du avant-window-navigator http://wiki.awn-project.org/. Det kan du installera genom att knappa in "sudo apt-get install avant-window-navigator" i terminalen.
Jag tycker personligen awn är skit, docky däremot älskar jag.

@TS:
1. Logga ut, under session nere i menyn väljer du "Classic Ubuntu"
2. Logga in, sudo apt-get install docky
3. Lägg docky i autostart
4. Högerklicka på panelen där uppe → Lägg till i panelen... → "Programmeny för indikatorpanelen"

Vill du få det att se ännu mer ut som OS X så ta en titt på www.gnome-look.org
Citera
2011-05-11, 23:19
Medlem
Run3s avatar
Okej, själv har jag inte testat någon annan docka än awn. Men vad är det som skiljer awn från docky?
(Kör sj inte längre med någon docka, då det kändes lite joxigt)
Citera
2011-05-15, 16:29
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Tack! de funka fint
Citera
2011-05-15, 17:55
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3

jag skrev "sudo apt-get install avant-window-navigator" i terminalen men menyn kommer inte fram...

Jag har kollar inställningarna vad är fel? :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in