• 3
  • 4
2007-04-15, 18:48
Medlem
mysares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
en människans starkaste drifter: självbestämmandet tas ju ifrån fången, något kraftfullare straff än det går inte att utmäta (förutom dödsstraff då).
jag tror att de flesta som sitter inne på längre tid faktiskt ändrar inställning.
ett problem är dock återanpassning. nu vet jag inte hur det ser ut, men om fångarna kan garanteras ett vanligt jobb när de kommer ut, tror jag de gör allt för att bättra sig.

dödsstraff är kanske mer psykiskt knäckande för individen kortsiktigt men efter verkställd dom är det ju över, en livstidsfånge måste å andra sidan tillbringa åratal av sitt liv ensam med sin ångest, skam och vrede tills han en dag försonas med sig själv och lämnar sitt gamla liv.

jag tror inte att straff avskräcker kriminella, inte på något sätt. de gör sin grej för att överleva oavsett konsekvens. en mördare funderar knappast på sitt straff innan dådet utan ser det som en extrem sista utväg.

det måste finnas en konsekvens när man gör "fel" och därför måste fängelset vara kvar. det kommer säkert ändra form men grunden, en instutition där man återanpassar och rehabiliterar kriminella blådårar står alltid kvar.

När det gäller t.ex Saddam Hussein - så tror jag att livstids fängelse hade varit bättre än dödsstraff. Då hade han ju haft tid att fundera på vad han gjort. Men å andra sidan kanske han skottar svavel nu
Citera
2007-04-15, 19:41
Medlem
kniebolos avatar
Straff ska väl helst åstadkomma följande:

-hämnd (faktiskt mkt viktigt)
-varnade exempel
-hindra återfall (viktigast)

Tror att fängelse är en dålig påföljd helt enkelt därför att den knappast leder till något av detta. De som verkligen förbättras av en fängelsevistelse är sannolikt av sådant slag att de skulle ha förbättrats även utan fängelse.

Nej. Istället bör samhället erbjuda något av följande: böter, skamstraff(dock svårt idag då flertalet saknar skam i kroppen), spöstraff och dödsstraff.

Tack för ordet...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in