Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-14, 10:40
  #13
Medlem
Sagt om kontanter eller finansiering via bilfirman. Ja det är ett stående tips att finansiering via bilfirman kan ge större prutmån, och bör alltså övervägas så snart finansieringsalternativet är OK. (det är den inte alltid, inte på kedje-firmor. Däremot små begbil firmor har ofta mycket bra lån för beg bilar).

Men att ha tillgång till kontanter, resp lånelöfte från egen bank ger naturligtvis råg i ryggen, och bättre utgångspunkt i förhandlingarna. Man behöver inte utsätta sig i läget att innan prutning börjar så måste man be om hjälp...

Utan du kommer och är kung, med egen finansiering och allting. Men som ett förhandlingsargument är du villig att kanske överväga att utnyttja bilfirmans finansiering.

Ungefär så.


Detta sagt, så på beg bilar vill de gärna ha kontanter. Jag har varit med om att Fiina bilfirman vägrade att jag skulle överföra pengar via bankdosan, fastän de fick stå över min axel och kolla.
De lånade mig en bil så jag kunde åka in till stans centrum och ta ut pengar från banken.
Och jag var ingen okänd kund från gatan, vi har varit i telefon- och mailkontakt innan...
Citera
2011-05-14, 11:02
  #14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Sagt om kontanter eller finansiering via bilfirman. Ja det är ett stående tips att finansiering via bilfirman kan ge större prutmån, och bör alltså övervägas så snart finansieringsalternativet är OK. (det är den inte alltid, inte på kedje-firmor. Däremot små begbil firmor har ofta mycket bra lån för beg bilar).

Men att ha tillgång till kontanter, resp lånelöfte från egen bank ger naturligtvis råg i ryggen, och bättre utgångspunkt i förhandlingarna. Man behöver inte utsätta sig i läget att innan prutning börjar så måste man be om hjälp...

Utan du kommer och är kung, med egen finansiering och allting. Men som ett förhandlingsargument är du villig att kanske överväga att utnyttja bilfirmans finansiering.

Ungefär så.


Detta sagt, så på beg bilar vill de gärna ha kontanter. Jag har varit med om att Fiina bilfirman vägrade att jag skulle överföra pengar via bankdosan, fastän de fick stå över min axel och kolla.
De lånade mig en bil så jag kunde åka in till stans centrum och ta ut pengar från banken.

Och jag var ingen okänd kund från gatan, vi har varit i telefon- och mailkontakt innan...
Varför gjorde de så tror du? Hur mycket av köpesumman tror du bokfördes? Självklart så såg bilskojaren en möjlighet att smussla undan några tusenlappar genom att ange ett lägre försäljningspris, det hade han aldrig kunnat göra om summan registrerats in på ett konto.
Citera
2011-05-14, 19:31
  #15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Säg att jag vill ha en helt ny bil från fabrik. Kan det skilja sig i pris/vilkor beroende på vilken bilhandlare jag gå till? Om det är alltså en och samma bil, samma utrustning m.m. Bortsett från lokala kampanjer finns det "standard pris" som gäller överallt? En anledning till att man vill köpa en helt ny bil är ju att inte bli blåst som kan hända om man köper begagnad bil då priset är subjektiv. Med andra ord: Kan man råka ut för att få betala för mycket fast man köper helt ny bil? Finns det aneldning att jämföra olika bilhandlare?



Visst finns det anledning att spela ut bilhandlarna mot varandra.

Om man har bestämt sig för att köpa en ny bil av ett visst märke så kan man ju gå till en första handlare och be om en offert, Denna offert tar du med dig till en annan handlare, Denna handlare lär ge dig en ny offert med ett lägre pris, Du går till en ny handlare... o.s.v.

Ja, så kan du nog hålla på med 10 tal handlare, kanske fler innan det tar stopp, Dom vill så gärna sälja en bil och kommer att pressa sina marginaler om man bara är lite fräck.

Tänk bara på att en del bilfirmor har filialer på ett flertal orter och att det sällan går att spela ut DOM mot varandra. Det bör nog vara olika företag...



.
Citera
2011-05-15, 10:56
  #16
Medlem
prodigy123s avatar
Vet inte om jag är ute och cyklar, men får inte en återförsäljare bättre priser från generalagenten om de lyckas uppnå vissa försäljningsmål, så får de rabatter o dyl? Vet inte om det gäller alla märken, men det var vad jag hörde när jag jobbade med bilar.

MVH
Citera
2018-03-19, 12:23
  #17
Medlem
Måste fråga en sak. Om man bygger en bil på hemsidan och skickar iväg en notifikation om att man vill ha en offert på bilen man byggt, kan man räkna med att få svar från alla bilhandlare? Är det vanligt att alla hör av sig eller är det bara vissa? Har skickat iväg min valda bil till 5 bilhandlare och bara fått svar från en utav dem.
Citera
2018-03-19, 13:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Måste fråga en sak. Om man bygger en bil på hemsidan och skickar iväg en notifikation om att man vill ha en offert på bilen man byggt, kan man räkna med att få svar från alla bilhandlare? Är det vanligt att alla hör av sig eller är det bara vissa? Har skickat iväg min valda bil till 5 bilhandlare och bara fått svar från en utav dem.

De som inte svarar är väl inte intresserade av att sälja!
Har märkt att vissa säljare är väldigt nonchalanta och svarar inte på mail eller offertförfrågningar via sådana sidor. Volvo verkar ha så mycket tjänstebilsförsäljning, så dom gör inte så stora ansträngningar mot privatkunder ibland.

Vad gäller finansiering från bilfirma så brukar jag låta dom tro att jag skall finansiera via deras alternativ, men kommer ändå med eget alternativ, som är betydligt billigare, när alla papper skall skrivas på!
Har dom bara skitfinansiering att erbjuda så är det deras problem!
Citera
2018-03-19, 14:15
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
De som inte svarar är väl inte intresserade av att sälja!
Har märkt att vissa säljare är väldigt nonchalanta och svarar inte på mail eller offertförfrågningar via sådana sidor. Volvo verkar ha så mycket tjänstebilsförsäljning, så dom gör inte så stora ansträngningar mot privatkunder ibland.

Vad gäller finansiering från bilfirma så brukar jag låta dom tro att jag skall finansiera via deras alternativ, men kommer ändå med eget alternativ, som är betydligt billigare, när alla papper skall skrivas på!
Har dom bara skitfinansiering att erbjuda så är det deras problem!
Då är det alltså ganska vanligt. Förövrigt så var det just Volvo detta gällde =).
Tack för svaret!
Citera
2018-03-19, 14:17
  #20
Avstängd
VaTeFaireFoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Vad gäller finansiering från bilfirma så brukar jag låta dom tro att jag skall finansiera via deras alternativ, men kommer ändå med eget alternativ, som är betydligt billigare, när alla papper skall skrivas på!
Har dom bara skitfinansiering att erbjuda så är det deras problem!

Det tror jag inte på. Den pris du har blivet erbjuden med finansiering är inte samma som utan.
Citera
2018-03-20, 08:02
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaTeFaireFoutre
Det tror jag inte på. Den pris du har blivet erbjuden med finansiering är inte samma som utan.

Det spelar ingen som helst roll... om dom höjer priset så går jag bara därifrån!
Dom har nog med marginal att spela på, så dom har aldrig gjort annat än att titta lite småsurt på mig när jag gjort så... dom spelar själv ett fult spel för att försöka kräma ur så många kronor dom bara kan ur din plånbok, så tror inte dom tar så illa upp.
Citera
2018-03-20, 08:49
  #22
Medlem
Det var väl nån som försökte köpa typ ny bmw i en öststat för det var billigare
Det går enligt reglerna men handlarna gör sig svåra

https://www.euractiv.com/section/com...y-to-buy-cars/
från 2004

https://en.wikipedia.org/wiki/European_delivery
Skatteregler gör att yänkarna får en europaresa när de köper tyskt, volvo mm
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback