Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-11-04, 18:20
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Alltså, så länge man har läst alla nämnda kurser med de krävda betygen så är det bara TOEFL/IELTS man behöver i tillägg (till alla bachelors där undervisningen är på engelska). Har jag förstått detta rätt?

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av bachelor i Business, Language and Culture-programmet? Framförallt undrar jag vad man behöver för kurs (A, B, C etc) och för betyg i det sekundära språket (tyska, spanska, franska) för att ens kvalificera sig, samt hur pass bra man faktiskt måste behärska det sekundära språket för att över huvud taget hänga med i studierna? Hur mycket språkhjälp får man?

Ja exakt, du behöver bara ha dem lästa, men ett bra betyg i varje ämne ökar givetvis dina chanser. Sedan är det bara att göra TOEFL/IELTS.

Angående Business, Language and Culture; går själv inte den men har ett par vänner som gjort det. Dessvärre inte helt säker på exakt vilken grad, men är 99% säker på att C (svenska skalan) är det minsta kravet. Fast de flesta av dem har någon annan relation till Språket (e.g. bott och arbetat där, eller vart på språkresa/kurs under en längre tid).

Om du kollar på kursplanen på CBS hemsida under det programmet, så kommer du se vilka kurser som utges på Engelska, och vilka som är på det "sekundära språket". Av att döma från dem så är det generellt rätt bra att behärska språket väl, då det inte erbjuds överdrivet mycket hjälp på CBS förutom de matematiska/ekonomiska kurserna (och de är inte ens CBS som arrangerar).

Tänk också på att CBS (till skillnad från Svenska skolor) tar mer än bara betyg i åtanke. Så om du har någon relevant arbetserfarenhet eller arbetat i ett annat land så väger det in.
Citera
2014-11-05, 11:28
  #38
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreday
Ja exakt, du behöver bara ha dem lästa, men ett bra betyg i varje ämne ökar givetvis dina chanser. Sedan är det bara att göra TOEFL/IELTS.

Angående Business, Language and Culture; går själv inte den men har ett par vänner som gjort det. Dessvärre inte helt säker på exakt vilken grad, men är 99% säker på att C (svenska skalan) är det minsta kravet. Fast de flesta av dem har någon annan relation till Språket (e.g. bott och arbetat där, eller vart på språkresa/kurs under en längre tid).

Om du kollar på kursplanen på CBS hemsida under det programmet, så kommer du se vilka kurser som utges på Engelska, och vilka som är på det "sekundära språket". Av att döma från dem så är det generellt rätt bra att behärska språket väl, då det inte erbjuds överdrivet mycket hjälp på CBS förutom de matematiska/ekonomiska kurserna (och de är inte ens CBS som arrangerar).

Tänk också på att CBS (till skillnad från Svenska skolor) tar mer än bara betyg i åtanke. Så om du har någon relevant arbetserfarenhet eller arbetat i ett annat land så väger det in.

Tack för svar!
Citera
2014-11-08, 15:20
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Nu gällde ju frågan CBS. Något helt annat och betydligt svårare att komma in på. Har fått bekräftat att 70% inte räckte för ett av masterprogrammen på CBS. Tror att folk som kommer in med lägre har extremt mycket kvantitativa kurser statistik, micro adv, econometrics, adv finance etc


Har också undrat över detta. Sitter på ca 50% A,B/CDE men har i mitt program 60 poäng statistik/ ekonometri där jag har B i typ hälften.

Har också jobbat på storbank (retail) i typ 1,5 år men det har jag fått veta inte betyder ett smack för cbs efter att ha mailat dem..

Är man helt körd då eller? Någon som kommit in med liknande betyg, eller vet någon som kommit in med liknande?
Citera
2014-12-05, 22:38
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffiefee
Har också undrat över detta. Sitter på ca 50% A,B/CDE men har i mitt program 60 poäng statistik/ ekonometri där jag har B i typ hälften.

Har också jobbat på storbank (retail) i typ 1,5 år men det har jag fått veta inte betyder ett smack för cbs efter att ha mailat dem..

Är man helt körd då eller? Någon som kommit in med liknande betyg, eller vet någon som kommit in med liknande?

Vet en kompis som kom in med 50% VG och inga speciella meriter i övrigt, nu var det i och för sig 2-3 år sen. Advanced programmet kräver nog lite mer dock.
Citera
2015-02-26, 13:29
  #41
Medlem
Axells avatar
Hej!

Tänkte höra med Er som har någon insikt i antagningen till master på CBS. Någon som vet hur antagningskraven brukar se ut till följande masterprogram? Alltså vad för betyg och GMAT/GRE som brukar krävas? Är det någon av dessa som ses som svårare/lättare att komma in på än någon annan? Gissar att den som är på danska rimligtvis har aningen lägre intagningskrav?

Accounting, Strategy and Control
Finance and Investments
Finance and Strategic Management
International Business

Ser även att det finns ett program som går på danska som heter Msc i Finansiering og Regnskab vilket jag också tycker låter väldigt intressant. Någon som vet något om den?

Om ni har annan info angående skolan så får ni gärna dela med er av den informationen också.
Citera
2015-09-06, 08:37
  #42
Medlem
Bumpar denna tråden då jag har en fråga

Har för närvarande börjat på UUs ekonomie kandidatprogram, men funderar över att istället läsa kandidaten på CBS, antingen BSc in Business Administration and Sociology eller BSc in Business Administration and Service Management.

För övrigt är jag intresserad av en internationell karriär, eventuellt inom management och detaljhandeln. Kom tyvärr inte in på retail på hhs i år då det höjts rejält i min kvotgrupp efter flytten till sthlm. Det kanske är svårare att få bra betyg på CBS (därmed svårare att söka en bättre master eller MBA)? Hur borde jag göra?
__________________
Senast redigerad av SSunshines 2015-09-06 kl. 08:39.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback