Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-10, 14:13
  #1
Medlem
Under fysiklektionen märkte vi att min klocka var mer radioaktiv än de föremål lärarinnan hade med sig för att demonstrera. tydligen är det den självlysande färgen på visarna och siffrorna är innehåller farliga ämnen.

jag tänkte om det är farligt att öppna upp klockan och slänga bort urtavlan och ta bort de självlysande bitarna från visarna? någon som vet något om detta?

varför göra detta: dels för jag gillar klockan, dels för jag är fattig och för att jag gillar att meka.

bifogad bild på klockan: http://imageshack.us/photo/my-images...60195copy.jpg/
Citera
2011-05-10, 14:24
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Verkar som det kan vara radium på dina visare.
Tritium som används annars ger inte utslag med en enklare geigermätare tror jag.

http://www.trusted-forwarder.org/elg...ous_dials.html
__________________
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2011-05-10 kl. 14:29.
Citera
2011-05-10, 14:58
  #3
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Du har möjligen inte sett filmklippet med scoutern som byggde sitt egna "kärnkraftverk"?
Citera
2011-05-10, 15:06
  #4
Medlem
Uhlvars avatar
Det är inte farligt om du plockar sönder den. Det är värre om du sväljer visarna för då kan inte din hud blockera alpha strålningen!
Citera
2011-05-11, 10:47
  #5
Medlem
Psychopatics avatar
Jag har beställt jättemånga sådana visare. Kostar runt 80-100 kr på eBay för 4-5 st. Sen blandar jag dem med Americium o Beryllium, för att få en neutron-strålning till min kärnreaktor.

De där visarna ger kraftigt utslag på geigermätare, men jag tror inte det är farligt att ha i klockan. Men jag tror det är farligare att skrapa bort det, då du kan inandas det som typ damm. De ger främst ifrån sig α-strålning, som bara är farligt att käka upp, eller få i sig. Hur mycket γ-strålning de ger ifrån sig vet jag inte.

Jag hade inte pillat sönder den, men om du ska slänga urtavlan, så dra iväg ett PM, jag samlar på så mycket Radium som möjligt.

Min reaktor:
http://richardsreactor.webs.com/
Citera
2011-05-11, 10:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag har beställt jättemånga sådana visare. Kostar runt 80-100 kr på eBay för 4-5 st. Sen blandar jag dem med Americium o Beryllium, för att få en neutron-strålning till min kärnreaktor.

De där visarna ger kraftigt utslag på geigermätare, men jag tror inte det är farligt att ha i klockan. Men jag tror det är farligare att skrapa bort det, då du kan inandas det som typ damm. De ger främst ifrån sig α-strålning, som bara är farligt att käka upp, eller få i sig. Hur mycket γ-strålning de ger ifrån sig vet jag inte.

Jag hade inte pillat sönder den, men om du ska slänga urtavlan, så dra iväg ett PM, jag samlar på så mycket Radium som möjligt.

Min reaktor:
http://richardsreactor.webs.com/


Du ligger i du! Hur influerad är du av "The nuclear boyscout" på en skala? Gillar din blogg, men skulle vilja se mer uppdateringar! Är du inte rädd för skador av strålningen osv? Sen vad fan säger grannarna?!


OnT: Det är som tidigare personer sagt troligtvis radium, har en klocka själv som innehåller radium på klockpekarna (tappat bort det egentliga namnet). Skulle undvika att leka för mycket med dem av ren självbevarelsedrift är dock inte speciellt kunnig (Läs: Kan ingenting), så googla radium vetja!
Citera
2011-05-11, 11:03
  #7
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag har beställt jättemånga sådana visare. Kostar runt 80-100 kr på eBay för 4-5 st. Sen blandar jag dem med Americium o Beryllium, för att få en neutron-strålning till min kärnreaktor.

De där visarna ger kraftigt utslag på geigermätare, men jag tror inte det är farligt att ha i klockan. Men jag tror det är farligare att skrapa bort det, då du kan inandas det som typ damm. De ger främst ifrån sig α-strålning, som bara är farligt att käka upp, eller få i sig. Hur mycket γ-strålning de ger ifrån sig vet jag inte.

Jag hade inte pillat sönder den, men om du ska slänga urtavlan, så dra iväg ett PM, jag samlar på så mycket Radium som möjligt.

Min reaktor:
http://richardsreactor.webs.com/
Haha, vem i helsike bygger en egen reaktor?? Vad är syftet??
Ska du bygga en bomb?
Citera
2011-05-11, 11:35
  #8
Medlem
Psychopatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpa913
Du ligger i du! Hur influerad är du av "The nuclear boyscout" på en skala? Gillar din blogg, men skulle vilja se mer uppdateringar! Är du inte rädd för skador av strålningen osv? Sen vad fan säger grannarna?!
Jo, The Nuclear Boyscout är en sann förebild, diggar han skarpt! Jo, jag ska uppdatera när jag satt ihop allt o fått tag i mer Torium o Uran. Måste köpa ny geigermätare också, då min har gått sönder.

Men nä, strålningen är inte så farlig, det är mest α-strålning. Grannarna har väl frågat lite undrande, då jag postade min reaktor på Facebook, där jag har 2 av mina grannar som vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Haha, vem i helsike bygger en egen reaktor?? Vad är syftet??
Ska du bygga en bomb?
Nä, det är bara för jag är intrsserad av kärnfysik o sånt. Skulle vara lattjo att kunna se om man kan klyva atomerna, eller transmutera dem. Men nä, jag ska inte bygga nån bomb.
Citera
2011-05-14, 12:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Det är inte farligt om du plockar sönder den. Det är värre om du sväljer visarna för då kan inte din hud blockera alpha strålningen!

Om han plockar sönder den så kan han andas in radioaktiv damm och få lungcancer!

ANVÄND INTE KLOCKAN OCH PLOCKA INTE ISÄR DEN!

Låt en expert titta på klockan. Eventuellt är den värd mycket för en samlare så kan du köpa ny klocka för pengarna.
Citera
2011-05-14, 12:29
  #10
Medlem
LucNNs avatar
Förstör inte en gammal klocka. De är sällsynta och med tiden kommer den bli värd pengar. Du dödar vår gemensamma kulturärv!
Citera
2011-05-14, 12:58
  #11
Medlem
isen.stars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Om han plockar sönder den så kan han andas in radioaktiv damm och få lungcancer!

ANVÄND INTE KLOCKAN OCH PLOCKA INTE ISÄR DEN!

Låt en expert titta på klockan. Eventuellt är den värd mycket för en samlare så kan du köpa ny klocka för pengarna.
Man kan ju annars köpa såna där munskydd på apoteket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback