Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 05:42
  #49
Medlem
Danlos avatar
Problemet med periodkorten är att man måste pendla VARJE VECKODAG för att tjäna nåt på periodkorten, dvs, inga sjukdagar, inga semesterdagar. Och även om man aldrig är sjuk eller tar ut semesterdagar, så kan man fortfarande åka för runt halva priset med Swebus eller Nettbuss! Dessutom får man punga ut med över 17.000 kronor för årskortet, I FÖRVÄG! 17.000 som hade kunnat ge avkastning/investerats istället under tiden.

Helt sjukt är vad det är! Är man två som delar bil så blir det billigare än att åka kollektivt. Rätt så jävla fucked up enligt mig.
Citera
2018-02-19, 06:10
  #50
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Västtrafik bytte nyligen prisplan, förr var det kommungränser som räknades, nu är det resans längd. Så behöver man bara åka en kort bit in till en annan kommun/zon, så blir det kilometertaxa. Jag tror taxan byttes vid årsskiftet 17/18, det var då jag noterade att de bytt ut "klistermärket" med prisinfo på bussarna. Enligt samma klistermärke/skylt så betalar man alltid minsta möjliga pris för biljetten. (De jämför inte med Swebus). Åker man ofta, lönar sig det med månadskort, eller "periodkort" som det numera heter.

Nope. Det har faktiskt varit så ett bra tag. Tanken är att man ska betala för den billigaste resan.
Jag kör själv buss inom Västtrafik; och har flera exempel på ressträckor där det blir billigare med att ta med alternativa sträckor. Till exempel; ska du från Uddevalla till Tjörn, så blir det billigare att köpa resa till Stenungsund (kortare fågelvägen), när bussen du åker med kör via Orust/Tjörn.
Citera
2018-02-19, 06:37
  #51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Nope. Det har faktiskt varit så ett bra tag. Tanken är att man ska betala för den billigaste resan.
Jag kör själv buss inom Västtrafik; och har flera exempel på ressträckor där det blir billigare med att ta med alternativa sträckor. Till exempel; ska du från Uddevalla till Tjörn, så blir det billigare att köpa resa till Stenungsund (kortare fågelvägen), när bussen du åker med kör via Orust/Tjörn.

Okej, kanske spårvägen slarvat med skyltbytet, för jag såg de nya skyltarna i januari. Hur köper man en resa som i ditt exempel Uddevalla-Tjörn? Man loggar ju in med västtrafikkortet och när man går av loggar man ut? Det är ju inte som så att man på något sätt säger/anger "jag vill köpa biljett till Stenungsund"?
Citera
2018-02-19, 08:00
  #52
Medlem
Busskortet är dyra (och betalar dessutom bara ca halva biljett priset) för att:
1) Bussarna till största delen går tomma eller står stilla. Beläggningsgraden på en buss i rusningstrafik är i praktiken fortfarande under 50%, ofta ner mot 25% (tänk så här, bussen går tom i ena riktningen, dessutom går den tom halva sträckan då folk åker med).
2) Kollektivtrafiken skall täcka områden med litet befolkningsunderlag. De bussar som kör här är sällan mer än halvfull och går tomma i ena riktningen
3) upphandlingen av kollektivtrafiken gör att man inte får effektivaste linjedragningarna. Detta då man då skulle skapa för långa linjer som är svårare att göranupphandling på, samt att en försening försenar nästa "linje" också. Nu är det så i verkligheten ändå då samma buss skall köra en annan linje eller måste vänta in den andra linjen ändå. Här väljer man aktivt att bryta "givna" linjedragningar också för att kunna korta av busslinjerna när det ändå skulle bli får resenärer. Något som ändå gör det dyrare i slutänden...
4) Många inblandade parter. Ett bussbolag smiter fullständigt hur deras trafikering fungerar för resenären när de skall vidare med nästa buss. Mina barn missar ständigt sina anslutande bussar då nästa bussbolag smiter i om de tar sig till skolan eller inte. Kollektivtrafikbolaget får betala ersättning för taxi eller bilskjuts, men De kan inte göra något då upphandlingarna inte skulle fungera om de tog in detta villkoret också. Detta kostar pengar...

Tja, det var några saker som jag konstaterat där jag bor. Numera går de få bussar som går tomma, detta efter att man dragit ned så mycket på kollektivtrafiken att enbartnskolbussarna finns kvar. Tidigare hade vi en bra kollektivtrafik, men då tvingades vi inte att göra två byten för att nå centralorten 15km bort, något som vi måste göra idag. Och eftersom bussbyten inte fungerar så tar ingen bussen längre och bussen dras in...
...en ön cirkel. Inne i tätorten är det tvärtom. Där går fler och tätare bussar, då man där slipper byten. Men även dessa går till största delen tomma. Kollektivtrafiken används där jag bor framförallt som ett argument emot bilen, inte som ett attraktivt färdmedel...
Citera
2018-02-19, 17:24
  #53
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hur köper man en resa som i ditt exempel Uddevalla-Tjörn?
Förlåt; jag var lite otydlig. Om du antingen i appen (ToGo) eller med kontokort på bussen köper din biljett; så drar den alltså för det som blir billigast - i detta fallet fågelvägen Uddevalla-Stenungsund.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man loggar ju in med västtrafikkortet och när man går av loggar man ut? Det är ju inte som så att man på något sätt säger/anger "jag vill köpa biljett till Stenungsund"?
Precis; men som sagts innan, så ska den dra för det billigaste alternativet. För resenären är det bra att veta; och jag informerar om det så mycket jag kan.
Citera
2018-02-19, 17:33
  #54
Moderator
pudelluss avatar
Trafiken har blivit dyrare och dyrare att driva på senare år. Biljettpriserna höjs.

https://www.bussmagasinet.se/2016/07...atta-som-idag/
http://www.bussmagasinet.se/2017/02/...ader-i-landet/
https://www.dn.se/ekonomi/darfor-bli...r-resenarerna/
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/201...llektivtrafik/
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-1...ollektivtrafik
https://www.svd.se/kollektivtrafiken...vara-billigare
https://upphandling24.se/dyrare-buss...phandlingarna/
https://www.trafa.se/kollektivtrafik...fik-2013-3919/
http://www.mynewsdesk.com/se/transpo...dyrare-1424562
https://www.transportforetagen.se/Do...i%20dyrare.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Busskortet är dyra (och betalar dessutom bara ca halva biljett priset) för att:
1) Bussarna till största delen går tomma eller står stilla. Beläggningsgraden på en buss i rusningstrafik är i praktiken fortfarande under 50%, ofta ner mot 25% (tänk så här, bussen går tom i ena riktningen, dessutom går den tom halva sträckan då folk åker med).
2) Kollektivtrafiken skall täcka områden med litet befolkningsunderlag. De bussar som kör här är sällan mer än halvfull och går tomma i ena riktningen
3) upphandlingen av kollektivtrafiken gör att man inte får effektivaste linjedragningarna. Detta då man då skulle skapa för långa linjer som är svårare att göranupphandling på, samt att en försening försenar nästa "linje" också. Nu är det så i verkligheten ändå då samma buss skall köra en annan linje eller måste vänta in den andra linjen ändå. Här väljer man aktivt att bryta "givna" linjedragningar också för att kunna korta av busslinjerna när det ändå skulle bli får resenärer. Något som ändå gör det dyrare i slutänden...
4) Många inblandade parter. Ett bussbolag smiter fullständigt hur deras trafikering fungerar för resenären när de skall vidare med nästa buss. Mina barn missar ständigt sina anslutande bussar då nästa bussbolag smiter i om de tar sig till skolan eller inte. Kollektivtrafikbolaget får betala ersättning för taxi eller bilskjuts, men De kan inte göra något då upphandlingarna inte skulle fungera om de tog in detta villkoret också. Detta kostar pengar...

Tja, det var några saker som jag konstaterat där jag bor. Numera går de få bussar som går tomma, detta efter att man dragit ned så mycket på kollektivtrafiken att enbartnskolbussarna finns kvar. Tidigare hade vi en bra kollektivtrafik, men då tvingades vi inte att göra två byten för att nå centralorten 15km bort, något som vi måste göra idag. Och eftersom bussbyten inte fungerar så tar ingen bussen längre och bussen dras in...
...en ön cirkel. Inne i tätorten är det tvärtom. Där går fler och tätare bussar, då man där slipper byten. Men även dessa går till största delen tomma. Kollektivtrafiken används där jag bor framförallt som ett argument emot bilen, inte som ett attraktivt färdmedel...

Är de sena måste det bli en fråga för bussbolagen som kör. Först då blir det i deras intresse med bättre tidsmarginaler och effektivare linjer. Om man ska ha sådana linjer kommer man ju inte långt med ett system där ingen har ansvar för att bytena funkar.

Jag ser det ofta i olika län att förare släpper in passagerare precis innan avgångstiden. De vill ha rast men det måste de självklart få ändå, utan att det går ut över resenärerna. När alla blippat färdigt med sina kort är det 2-3 minuter efter avgångstid. Det kör jag in, tänker kanske föraren. Ja, fram till ändhållplatsen kanske det jämnar ut sig. Men i mitten på linjen kan förseningen vara på 5 min eller mer.
Citera
2018-02-19, 20:04
  #55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Förlåt; jag var lite otydlig. Om du antingen i appen (ToGo) eller med kontokort på bussen köper din biljett; så drar den alltså för det som blir billigast - i detta fallet fågelvägen Uddevalla-Stenungsund.

Precis; men som sagts innan, så ska den dra för det billigaste alternativet. För resenären är det bra att veta; och jag informerar om det så mycket jag kan.

Tack för svar! Dock är jag inte riktigt "redo" än för "ToGo" i mobilen, men det kanske kommer!
(Åker mest inom Göteborg, typ 99%, har kvar det gamla "fysiska" kortet fortfarande)
Citera
2018-02-19, 20:46
  #56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Viktig tråd som behöver väckas till liv!
Nu kostar det 121 kronor att åka enkel resa mellan Borås och Göteborg med Västtrafik. Det kostar 59 kronor att åka samma sträcka enkel resa med Swebus Express, vilket alltså blir under halva priset - någonting är allvarligt fel med Västtrafiks prissättning/affärsmodell!
En stor skillnad är att VT kör var 10 minut vissa tider på dygnet och att swebus kör ca 12 turer per dygn. Sedan kan man fundera på hur många biljetter som finns till varje tur med swebus, jag misstänker att man får slåss om platserna med resenärer till/från Stockholm och Jönköping.
Citera
2018-02-20, 00:19
  #57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En stor skillnad är att VT kör var 10 minut vissa tider på dygnet och att swebus kör ca 12 turer per dygn. Sedan kan man fundera på hur många biljetter som finns till varje tur med swebus, jag misstänker att man får slåss om platserna med resenärer till/från Stockholm och Jönköping.

Exakt min tanke, dock uttalade jag den tyvärr inte.. "Swebus" är lite "bus i bussbranchen" om jag ska skoja till det lite.. (Tyvärr, ligger i generna och är från GBG..)
Ska skärpa till mig: Swebus (Gamla SJ-buss) är lite som "Ryan Air", snor åt sig de lönsammaste linjerna där de kan prispressa/konkurrera. Absolut inget fel i det, oftast bra för konsumenten. Men som sagt: Det kanske blir lite "si och så" med tiden.. Tidtabellen är inte den bästa. Å andra sidan, är inte Västtrafik världsbäst på att hålla tabellen heller.

"Å tredje sidan" (kan man säga så?) så kommer det oftast en VT-buss några minuter därefter. Går vart femtonde minut.. OM det inte är totalt trafikkaos.
Citera
2018-02-20, 13:49
  #58
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tack för svar! Dock är jag inte riktigt "redo" än för "ToGo" i mobilen, men det kanske kommer!
(Åker mest inom Göteborg, typ 99%, har kvar det gamla "fysiska" kortet fortfarande)
Klart du ska använda vad som känns bäst för dig. Jag kan dock rekommendera appen; den fungerar faktiskt bra - så länge du har ström kvar i mobilen... :-)
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En stor skillnad är att VT kör var 10 minut vissa tider på dygnet och att swebus kör ca 12 turer per dygn. Sedan kan man fundera på hur många biljetter som finns till varje tur med swebus, jag misstänker att man får slåss om platserna med resenärer till/från Stockholm och Jönköping.
Exakt. VT kör även när de vet att bussarna inte blir smockfulla. Swebus, Nettbuss och de andra plockar enbart russinen ur kakan.
Citera
2018-02-23, 06:17
  #59
Medlem
Danlos avatar
Varför ska ni ursäkta Västtrafik? Ska inte kollektivtrafiken vara det billigaste alternativet? Västtrafik går med förlust trots att miljoner skjuts till varje år?! Att enda alternativet för att resa utanför en kommun är regions-kortet är väl ändå väldigt konstigt? Hur många åker regionen runt varje månad när de arbetar heltid? Nej, de åker i 90% av fallen fram och tillbaka till jobbet. Varför inte införa något prisvärt pendlarkort där man betalar för en specifik sträcka?
Citera
2018-03-20, 20:49
  #60
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Kollektivtrafiken är givet vårt kostnadsläge generellt sett billig i Sverige om man åker ofta och har periodkort. Tycker man det är dyrt är man antingen snål eller fattig!

I Stockholm till exempel kostar det cirka 20 kronor per resa om man har kort och åker till och från jobbet 20 dagar i månaden. Åker man lite utöver det på fritiden och så blir det ännu billigare!, många kommer ner på tio kronor resan i snitt! Är det dyrt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback