Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-09, 22:01
  #1
Medlem
NeutronStars avatar
Döden känns rätt fjärran just nu, men för ett tag sedan höll jag på att bli överkörd av en lastbil när jag cyklade. Även om jag klarade mig oskadd var jag en hårsmån från döden. Denna nära-döden-upplevelse gav mig en riktig tankeställare!

Jag bor med min flickvän i en bostadsrätt som tillhör mig. Jag skulle tycka det var bra om hon fick ärva min bostad om jag dog, men hon blir naturligtvis lottlös om jag inte skriver ett testamente. Jag har syskon och mina föräldrar är fortfarande i livet, men jag har inga barn.

Att skriva ett testamente har hittills kännts som något för gamlingar, men denna händelse fick mig att fundera....

Har ni skrivit testamente, eller har ni liksom jag förträngt tanken på vad som händer med era ägodelar om ni dör?
__________________
Senast redigerad av NeutronStar 2011-05-09 kl. 22:04.
Citera
2011-05-10, 09:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Döden känns rätt fjärran just nu, men för ett tag sedan höll jag på att bli överkörd av en lastbil när jag cyklade. Även om jag klarade mig oskadd var jag en hårsmån från döden. Denna nära-döden-upplevelse gav mig en riktig tankeställare!

Jag bor med min flickvän i en bostadsrätt som tillhör mig. Jag skulle tycka det var bra om hon fick ärva min bostad om jag dog, men hon blir naturligtvis lottlös om jag inte skriver ett testamente. Jag har syskon och mina föräldrar är fortfarande i livet, men jag har inga barn.

Att skriva ett testamente har hittills kännts som något för gamlingar, men denna händelse fick mig att fundera....

Har ni skrivit testamente, eller har ni liksom jag förträngt tanken på vad som händer med era ägodelar om ni dör?

Jag har inga större tillgångar, de jag har är mestadels mina föräldrars från början, så det känns inte konstigt att de får ta hand om dem om jag skulle gå och dö. Testamente känns därför lite meningslöst.
Citera
2011-05-10, 11:38
  #3
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Döden känns rätt fjärran just nu, men för ett tag sedan höll jag på att bli överkörd av en lastbil när jag cyklade. Även om jag klarade mig oskadd var jag en hårsmån från döden. Denna nära-döden-upplevelse gav mig en riktig tankeställare!

Jag bor med min flickvän i en bostadsrätt som tillhör mig. Jag skulle tycka det var bra om hon fick ärva min bostad om jag dog, men hon blir naturligtvis lottlös om jag inte skriver ett testamente. Jag har syskon och mina föräldrar är fortfarande i livet, men jag har inga barn.

Att skriva ett testamente har hittills kännts som något för gamlingar, men denna händelse fick mig att fundera....

Har ni skrivit testamente, eller har ni liksom jag förträngt tanken på vad som händer med era ägodelar om ni dör?


"NN skall få min bostad, nr xx i brf NN, när jag dör förutsatt att vi fortfarande stadigvarande bor ihop"
/NeutronStar Datum ort
Vittne 1
Vittne 2

Tar två minuter att fixa!
Citera
2011-05-10, 13:35
  #4
Medlem
Nej. Jag har inte satt mig in i det hela så mycket, men antar att mina barn får ärva mig. Jag har iofs någon klausul i kapitalförsäkringarna som ska gå till barnen, men i övrigt inget.
Citera
2011-05-10, 21:33
  #5
Medlem
ormanoffs avatar
Ser inte det juridiska i det. Tror TS fråga gör sig bättre i relationer och samlevnad.

jur --> R&S

/Mod
Citera
2011-05-10, 21:38
  #6
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Har ni skrivit testamente, eller har ni liksom jag förträngt tanken på vad som händer med era ägodelar om ni dör?

Har inte mycket till ägodelar och har därför inte ens haft en tanke på detta. Däremot har jag vid två tillfällen varit på vippen att registrera mig i donationsregistret, men det har alltid resulterat i att jag börjat filosofera kring liv och död, vilket också brukar inverka negativt på mig. Därför har det ännu inte blivit gjort
__________________
Senast redigerad av Herrtrosa 2011-05-10 kl. 21:41.
Citera
2011-05-10, 21:58
  #7
Medlem
Liberal12s avatar
Godkväll käre landsman. Jag skrev mitt testamente för 3 månader, då hade jag beslutat mig för vad mina pengar skulle gå till vid ett eventuellt dödsfall.

Då jag varken är gift/sambo eller planerar på att bli det i mitt liv så har jag beslutat att testamentera en mindre förmögenhet som jag ärvt från min mormors bror som avled i höstas till johanniterorden som därefter de ägodelar jag har användas till bistånd i U-länder mfl.

Jag skulle själv kunna rekommendera att skänka dina pengar till katolska organisationer, då dessa är till för att hjälpa folk i nöd.
__________________
Senast redigerad av Liberal12 2011-05-10 kl. 22:26.
Citera
2011-05-10, 22:11
  #8
Medlem
Liiiinns avatar
Är jag helt borta nu får ni fan ta å säga till!

Är det inte så att om du skulle vara gift så skulle din fästmö och dina barn ärva allt?

Sen kan du väl binda allt till din flickvän om du inte är gift tror jag...
Citera
2011-05-10, 22:19
  #9
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liiiinn
Är jag helt borta nu får ni fan ta å säga till!

Är det inte så att om du skulle vara gift så skulle din fästmö och dina barn ärva allt?

Sen kan du väl binda allt till din flickvän om du inte är gift tror jag...

Nu får gärna andra gå in och rätta mig om jag har fel. Är du gift så går alltihop till maken/makan såvida du inte skrivit något äktenskapsförord.
Citera
2011-05-10, 22:21
  #10
Medlem
Liiiinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Nu får gärna andra gå in och rätta mig om jag har fel. Är du gift så går alltihop till maken/makan såvida du inte skrivit något äktenskapsförord.

Precis! Det har jag hört i alla fall, sen får barnen dela på 50%. Så 50% går till frugan och 50% får ALLA barnen DELA på...
Citera
2011-05-10, 22:47
  #11
Avstängd
Hmm jag kanske får ta o göra det innan jag gör utlandstjänst då dock är jag inte gift eller har ungar eller något sådant men skulle jag dö vill jag hellre att syskonbarnen får arvet än Mamma/Pappa min
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback