2011-05-09, 18:30
Medlem
Hej,
Hoppas att folk kommer förstå min taffliga beskrivning av mitt problem.

Jag har nyligen börjat jobba på ett företag och därmed även fått en egen mailadress (dvs namn@företag.se) - denna mailadressen vill jag gärna lägga till som ett konto i Mozilla Thunderbird som jag använder som mail-klient (har sedan tidigare mitt Gmail-konto kopplat till Thunderbird!)

Så... till mitt problem;
När jag skickar mail från det nya (jobb)-kontot i Thunderbird står det följande som avsändare: Företag - Mitt namn <min_personliga_adress@gmail.com> - med andra ord står alltså min Gmail-adress som avsändare, jag vill att det ska stå Företag - Mitt namn <namn@företag.se> - vilket det alltså inte gör...

Men går jag in på mailservern (kanske helt fel ord?) som tillhör jobbets mail och skickar mail därifrån står givetvis min jobb-adress som avsändare (precis som jag vill ha det i Thunderbird alltså...)

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2011-05-09, 18:40
Medlem
Sigma:Rs avatar
Det finns en meny ovanför mottagarfältet där du kan välja vilken adress du vill använda för att skicka brevet.
Citera
2011-05-09, 18:57
Medlem
Jo, det vet jag, jag väljer mitt företagskonto, men det blir fel ändå.

(Jag vill inte ta en printscreen och behöva dölja så gott som hela adresserna, så jag skriver vad jag har att välja på i menyn ovanför mottagarfältet):

1. Mitt för- & efternamn <min_personliga_adress@gmail.com>
2. Företag - Namn <namn@företag.se>

Jag väljer alltså konto nummer 2 - mitt nya företagskonto, men när jag skickar ett mail därifrån blir det följande kombination:
3. Företag - Namn <min_personliga_adress@gmail.com>

Som du, och alla andra ser, så har konto nummer 1 och 2 knullat och fått avkomman här ovanför...

Edit: När jag skickar mail från konto nummer 1 står det följande (precis som det ska göra...):
Mitt för- & efternamn <min_personliga_adress@gmail.com> - nu behöver jag bara fixa så att står rätt email-adress på konto nummer 2 när jag skickar därifrån.
Citera
2011-05-09, 19:04
Medlem
Sigma:Rs avatar
Kan det nya kontot ta emot brev? Har du ställt in rätt adress i kontoinställningarna?
Citera
2011-05-09, 19:13
Medlem
trapthems avatar
Mycket märkligt. Det enklaste är ju att ta bort kontot och lägga in det på nytt och se om problemet kvarstår, för det känns som att du har gjort något fel någonstans.
Citera
2011-05-09, 22:47
Medlem
Ja, det nya kontot kan ta emot brev.

Okej, ska ta bort det och försöka på nytt, för jag har säkerligen gjort någonting fel, frågan är bara vad...
Citera
2011-05-11, 02:11
Medlem
Tog bort kontot och la till det på nytt - det jag hade missat var att skriva i min internetleverantörs server för utgående mail, så nu funkar det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in