• 3
  • 4
2013-08-10, 20:50
Medlem
nilleboys avatar
Lyckades du lösa ditt problem?

Har själv fått grävlingar på mitt landställe, de jävlarna gräver hål och förstör gräsmattan. Som straff för att de jävlas med mig så vill jag att de ska dö! Har läst att grytet kan vara helt enormt och vara hem åt ganska många grävlingar,hur gör man egentligen för att utplåna allihop?
Citera
2013-08-10, 22:00
Medlem
45plop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilleboy
Lyckades du lösa ditt problem?

Har själv fått grävlingar på mitt landställe, de jävlarna gräver hål och förstör gräsmattan. Som straff för att de jävlas med mig så vill jag att de ska dö! Har läst att grytet kan vara helt enormt och vara hem åt ganska många grävlingar,hur gör man egentligen för att utplåna allihop?
Man skjuter dem.
Citera
2013-08-10, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cutout
Tja, Jag har ett litet dilemma här.

Jag och min familj bor i ett ganska stort hus på landet, och jag brukar flytta ut till en liten stuga vi har bakom huset på somrarna. 2 kvällar i rad nu så har en STOR grävling varit ute vid den där stugan! (tror han bor under den!). Jag är livrädd för just grävlingar så det är inte kul alls! Jag får springa in i i min lilla stuga och låsa dörren illa kvickt, sen hör jag honom när jag ska sova...

Hur ska jag döda han?

Alltså, grävlingar är harmlösa men ... Känner du att du vill döda den så är det skjutning som gäller. Kontakta en jägarkompis.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettopappa
Haha!
Köp ett luftgevär och käka honom till kvällsmat.

Skjuter du en grävling med luftgevär blir han bara arg..

Citat:
Ursprungligen postat av Heinrichhimmler
Försök slå ihjäl den med en golfklubba/baseballträ eller liknande

VERY bad idea. Grävlingen är både snabbare samt starkare än du och attackerar ju om den själv blir attackerad.

Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Det lättaste måste ju vara att för gifta den fyll en fryst kykling med Varan eller Råttgift, Furex har samma effekt, kaustik soda, t-röd mm bara att vara kreaktiv.

Problemet är att katter, hundar, rävar, fåglar, ekorrar samt mycket små barn också kan se den biten som en delikatess varpå det kan sluta med att man dödar betydligt fler än man först hade tänkt sig och får sälja huset för att betala av alla skadestånd istället.

Citat:
Ursprungligen postat av cutout
Den låter ju inte mig vara? Den inkräktar på mitt revir och jag tycker inte om det.

Fast grävlingar är naturens grovdammsugare. Att ha en på tomten är en BLESSING. De tar ALLT skräp i matväg som hamnar runt tomten, och det spelar ingen roll för dem om brödbitar eller liknande är hårt som sten. Så, med en grävling på tomten är risken för råttor i stort sett minimal. Får du dit en katt också så kommer du i princip aldrig mer att ha problem med skadedjur igen.

Djuren är där för att tjäna dig vet du, man behöver bara veta vilka djur som är bra för vad för att få en fungerande symbios med naturen på tomten.
Senast redigerad av Ippskiff 2013-08-10 kl. 23:23.
Citera
2013-08-11, 00:20
Medlem
Noobermans avatar
Grävlingar gillar inte ljud - lämna radion på när ni inte är i stugan.
Citera
2013-08-11, 14:43
Medlem
dethalvabarnets avatar
Lyssna på Ipskiff, grävlingar är sköna rackare. Kolla på den där brittiska wildlife rescue serien och det finns knappt sötare små gynnare när dom är små.
Citera
2013-08-12, 19:28
Medlem
MajorNybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
VERY bad idea. Grävlingen är både snabbare samt starkare än du och attackerar ju om den själv blir attackerad.

Hoppas att det skulle va "starkare än du tror" för det är riktigt illa om du tror att ett litet djur på 5-15 kilo är starkare än en människa

Håller med på alla de andra punkterna samt denna om det nu var en felskrivning, låt djuret va.
Är som sagt bara positivt med en grävling på tomten, så länge den inte gräver upp rabatter och liknande.
Senast redigerad av MajorNyberg 2013-08-12 kl. 19:32.
Citera
2013-08-12, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MajorNyberg
Hoppas att det skulle va "starkare än du tror" för det är riktigt illa om du tror att ett litet djur på 5-15 kilo är starkare än en människa

Du har aldrig tagit hand om en aggressiv kamphund hör jag. Nåväl, skatta dig lycklig för det, för de är ena riktiga små jävla muskelknippen trots att de flesta inte ens når upp till knäna på dig.

Tro mig, om du anfaller en grävling och han hugger dig som svar så kommer du inte få upp hans käkar förrän han självmant släpper dig. Grävlingens maxhastighet är 50-60 km/h när den springer också så .. well .. Människan med sina 12 ligger lite i underläge även där.
Citera
2013-08-12, 22:55
Medlem
MajorNybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Du har aldrig tagit hand om en aggressiv kamphund hör jag. Nåväl, skatta dig lycklig för det, för de är ena riktiga små jävla muskelknippen trots att de flesta inte ens når upp till knäna på dig.

Tro mig, om du anfaller en grävling och han hugger dig som svar så kommer du inte få upp hans käkar förrän han självmant släpper dig. Grävlingens maxhastighet är 50-60 km/h när den springer också så .. well .. Människan med sina 12 ligger lite i underläge även där.

Tvivlar inte en sekund på att en grävling kan bitas hårt som fan och kan skada en riktigt mycket om man inte är försiktig, men skulle man vilja så hade man kunnat stampa på den eller tag i ett ben och slå in den i ett träd.

10-15 km/h är löp hastighet för en människa och runt 30 km/h i sprint för normalt folk, och jag tvivlar på att en grävling kan kuta i 50+ i mer än ett par hundra meter om ens det.
Kanske man skulle ta och starta en "Människa vs Grävling" tråd?

Edit: Googlade på grävlingens maxhastighet då jag tyckte att 50-60 km/h lät lite mycket, och på flera sidor var svaret 25-30 km/h i korta sträckor, alltså springer en sprinter fortare än en grävling =/
Senast redigerad av MajorNyberg 2013-08-12 kl. 23:08.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in