Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 09:56
  #3841
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancingfordinero
Kommer ha typ 200 poäng i juli.

Målet är att ha nån typ av tak över huvudet med egen WC/Dusch. Helst inom 20 min med cykel från uni.

Är det klyftigast att:
1. Söka som ett djur bland ordinarie bestånd med minst högst söktryck?
2. Ta in på vandrarhem och satsa på att trycket ebbar ut till september-oktober?
3. Söka något i andrahand direkt?

Har ingen koll på Linköping direkt, men tänkte försöka vara lite taktisk, även om det såklart är delvis slump. Ju förr jag kan hitta en fast bostad ju bättre, då jag har ett företag att bedriva parallellt med studierna som jag helst inte pendlar till längre än jag måste.

Jag tänker ju, att söka som ett djur lär man ju göra oavsett, men kan man förlita sig på att det funkar, eller bör man i min sits vara ute i god tid med plan B, innan alla andra som inte får bostad också går till plan B så att säga?
Gör allt. Personligen hade jag gjort 3 redan nu, sen 1 och 2 när studentbostäder börjar släppa. Men det säger jag inte av erfarenhet
Citera
2017-05-19, 09:58
  #3842
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimchison
Är väl mest troligt att jag kommer gå på Liu till hösten. Är väl ute efter att bo i en etta alt 2 så nära centrum som det går. Vad kan man räkna att hyran hamnar på?
Min 2 rok, 66 kvadrat, innerstan (ågatan vid alla restauranger), nyrenoverad, 1a-hand, går på 7200 kr i månaden exklusive el och fiber.
Citera
2017-05-19, 17:01
  #3843
Medlem
Har sökt lith och kommer med största sannolikhet att komma in på det jag sökt.

Kommer vid antagningsbeskedet ha 340 poäng, har jag chans till ett korridorsrum med den poängen?
Skall man ha någon speciell taktik när man söker rummen vid släppet eller ska man bara söka till så många som möjligt?
Bor ganska långt ifrån Linköping, har förstått att man har någon typ av förtur i kön då. Hur fungerar det?
Om jag inte får boende igenom studentbostäder, vart vänder man sig då? Andrahandskontrakt, kollektiv etc.
Helt ny på bostadsmarknaden.
Tacksam för svar.
Citera
2017-05-20, 15:09
  #3844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimchison
Är väl mest troligt att jag kommer gå på Liu till hösten. Är väl ute efter att bo i en etta alt 2 så nära centrum som det går. Vad kan man räkna att hyran hamnar på?

Räkna med ca 5000 kr för 1or och sen dyrare såklart för 2or typ 7000 kr

Tips är ju att du kan gå in på de olika sidorna där du ska anmäla dig för bostäder så står det ju vad alla lägenheter kostar som finns ute. Tänk också på att på många tillkommer vatten och el i månadspriset.

Lycka till med sökandet!
Citera
2017-05-31, 22:15
  #3845
Medlem
Ligger på ca 700p hos studentbostäder och stångåstaden vid 13 juli när antagningsbeskeden släpps. Misstänker att detta ger en säker korridor men troligtvis inte en etta. Har jag rätt utifrån tidigare år?
Citera
2017-06-03, 17:47
  #3846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stettin4
Har sökt lith och kommer med största sannolikhet att komma in på det jag sökt.

Kommer vid antagningsbeskedet ha 340 poäng, har jag chans till ett korridorsrum med den poängen?
Skall man ha någon speciell taktik när man söker rummen vid släppet eller ska man bara söka till så många som möjligt?
Bor ganska långt ifrån Linköping, har förstått att man har någon typ av förtur i kön då. Hur fungerar det?
Om jag inte får boende igenom studentbostäder, vart vänder man sig då? Andrahandskontrakt, kollektiv etc.
Helt ny på bostadsmarknaden.
Tacksam för svar.
Ja du kommer få korridorsrum
Vid terminsstarten spelar inte så mycket roll. Sök på allt du kan bara.
Förtur fungerar så att de som inte bor i Östergötland får företräde. Så om någon har mer poäng än dig men bor i Norrköping kommer du att få bostaden. Det gäller också bara nyantagna. Spelar ingen roll egentligen, det är typ 90% nyinflyttad i Linköping så alla har förtur 😂
Ifall det skiter sig (det kommer nog inte att göra) kör på Blocket. Försök få tag på de annonsen med mobilnummer, ring och snacka direkt. Bra att befinna sig i närheten så att du kan bestämma träff direkt. Så fungerade det för mig i alla fall, men jag hade hälften av dina poäng
Citera
2017-06-03, 20:42
  #3847
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av permutationen
Ligger på ca 700p hos studentbostäder och stångåstaden vid 13 juli när antagningsbeskeden släpps. Misstänker att detta ger en säker korridor men troligtvis inte en etta. Har jag rätt utifrån tidigare år?
Ja, det skulle jag tro är det mest realistiska scenariot. Du kan få en etta med tur för de poängen när söktrycket lagt sig
Citera
2017-06-06, 11:34
  #3848
Medlem
Om jag kommer in på mitt civ.ing-program på LiU så har jag 190köpoäng+(förtur) den 13juli på studentbostäder.se. Jag vet ingenting om någonting. Finns det någon chans att jag kommer kunna få boende överhuvudtaget? Hur ska jag gå tillväga för att öka mina chanser att få tak över huvudet?
Citera
2017-06-06, 11:42
  #3849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av permutationen
Ligger på ca 700p hos studentbostäder och stångåstaden vid 13 juli när antagningsbeskeden släpps. Misstänker att detta ger en säker korridor men troligtvis inte en etta. Har jag rätt utifrån tidigare år?

Ja, inga problem att få korridorsrum, men lär ta något år att få en etta. Skulle säga att 1000 poäng generellt är minsta man kan ha för de sämsta ettorna, förutom i extrema turfall.
Citera
2017-06-09, 17:22
  #3850
Medlem
Miniwas avatar
Fasen va lite lägenheter som kommer ut.
Försökt kika efter en bostadsrätts etta men finns ju ingen inom rimligt avstånd.
Citera
2017-06-09, 23:58
  #3851
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsino
Om jag kommer in på mitt civ.ing-program på LiU så har jag 190köpoäng+(förtur) den 13juli på studentbostäder.se. Jag vet ingenting om någonting. Finns det någon chans att jag kommer kunna få boende överhuvudtaget? Hur ska jag gå tillväga för att öka mina chanser att få tak över huvudet?

Oroa dig inte, blir du hemlös så kommer faddrarna att ta hand om dig.
Lägenheter och korridorsrum släpps i drevor. Jag rekommenderar även att du tar en titt på studentbostäders bostad-direkt. Mellan klockan 11 och 14 släpper de bostäder där först till kvarn får bostaden. Kolla efter dom varje dag mellan 11 och 14. Om jag minns rätt så finns det en färdigskriven app som kollar sidan var 5:e minut och notifierar dig när någonting har lagts upp. Har stött på flera personer som har fått sin bostad via bostaddirekt när de hade 50 poäng. Kan dock redan nu säga att du inte har någon chans alls till egen lägenhet däremot har du tillräckligt för ett korridorsrum.
SB brukar vänta med att annonsera sina bostäder tills Augusti. Du kommer märka av det i slutet av juli och början på augusti.


Hint: Registera dig redan nu på stångåsstaden.se för att samla köpoäng (notera, ej studentbostäder)

Andra hyresvärdar i linköping som inte kräver köpoäng:
Wilhelm(för det mesta i skäggetorp (20 minuter ifrån med cykel))
Victoria Park (ryd)
Byggvesta(Har bostäder vid colonia som är precis vid campus, högljutt!)

Eventuellt finns det fler hyresvärdar listade på linköpings kommuns hemsida.
Dessutom finns det folk som hyr ut på blocket, kolla där!

Citat:
Ursprungligen postat av Miniwa
Fasen va lite lägenheter som kommer ut.
Försökt kika efter en bostadsrätts etta men finns ju ingen inom rimligt avstånd.

Linköpings universitet campus valla är en bra bit ifrån staden, västerut.
Det är det som gör campus valla unikt jämfört med andra campus eftersom att universitet är för sig själv och det tillåter studenterna att anordna stora högljudda utefester. I år har en helt ny stadsdel byggts och jag tror de nya bostadsrätter är redan till salu. Stadsdelen är väldigt nära till campus, googla vallastaden linköping och ta en titt. Det är dock svindyra lägenheter och jag skulle inte rekommendera att köpa det. Jag hänvisar istället till andra stycket i svaret ovan!
__________________
Senast redigerad av Uzor 2017-06-10 kl. 00:03.
Citera
2017-06-10, 15:35
  #3852
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uzor
Oroa dig inte, blir du hemlös så kommer faddrarna att ta hand om dig.
Lägenheter och korridorsrum släpps i drevor. Jag rekommenderar även att du tar en titt på studentbostäders bostad-direkt. Mellan klockan 11 och 14 släpper de bostäder där först till kvarn får bostaden. Kolla efter dom varje dag mellan 11 och 14. Om jag minns rätt så finns det en färdigskriven app som kollar sidan var 5:e minut och notifierar dig när någonting har lagts upp. Har stött på flera personer som har fått sin bostad via bostaddirekt när de hade 50 poäng. Kan dock redan nu säga att du inte har någon chans alls till egen lägenhet däremot har du tillräckligt för ett korridorsrum.
SB brukar vänta med att annonsera sina bostäder tills Augusti. Du kommer märka av det i slutet av juli och början på augusti.


Hint: Registera dig redan nu på stångåsstaden.se för att samla köpoäng (notera, ej studentbostäder)

Andra hyresvärdar i linköping som inte kräver köpoäng:
Wilhelm(för det mesta i skäggetorp (20 minuter ifrån med cykel))
Victoria Park (ryd)
Byggvesta(Har bostäder vid colonia som är precis vid campus, högljutt!)

Eventuellt finns det fler hyresvärdar listade på linköpings kommuns hemsida.
Dessutom finns det folk som hyr ut på blocket, kolla där!



Linköpings universitet campus valla är en bra bit ifrån staden, västerut.
Det är det som gör campus valla unikt jämfört med andra campus eftersom att universitet är för sig själv och det tillåter studenterna att anordna stora högljudda utefester. I år har en helt ny stadsdel byggts och jag tror de nya bostadsrätter är redan till salu. Stadsdelen är väldigt nära till campus, googla vallastaden linköping och ta en titt. Det är dock svindyra lägenheter och jag skulle inte rekommendera att köpa det. Jag hänvisar istället till andra stycket i svaret ovan!
ByggVesta har kösystem, men det verkar däremot krävas lägre poäng för att få en lägenhet där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback