Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-08, 09:39
  #1
Medlem
Är det någon mer som har varit med om detta fenomen?

Man har planerat en fest och har bjudit in några vänner för att man ska dricka och ha det lite trevligt. Från början var det planerat att man skulle ha en lugn kväll med några vänner men det slutar med att man har dubbelt så många i sitt hem och den andra hälften har du ingen aning om vilka de är för att ens vänner bjudit med sig deras vänner.

Det hade varit okej om de frågat inne men det verkar alltid tas som en självklarhet att deras vänner också är bjudna. Det låter ofta så här:

- Tja! Jag kommer i kväll! Ses då!
- Okej, det blir trevligt.
- Min tjej och hennes polare kommer också. Och Danne, en gammal klasskompis. Ses då!
- Vilka är de?
- Äh de e lugna! ses!

Säger man emot blir det ofta en jävla liv. Har ni några liknande erfarenheter?
Citera
2011-05-08, 09:44
  #2
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Är det någon mer som har varit med om detta fenomen?

Man har planerat en fest och har bjudit in några vänner för att man ska dricka och ha det lite trevligt. Från början var det planerat att man skulle ha en lugn kväll med några vänner men det slutar med att man har dubbelt så många i sitt hem och den andra hälften har du ingen aning om vilka de är för att ens vänner bjudit med sig deras vänner.

Det hade varit okej om de frågat inne men det verkar alltid tas som en självklarhet att deras vänner också är bjudna. Det låter ofta så här:

- Tja! Jag kommer i kväll! Ses då!
- Okej, det blir trevligt.
- Min tjej och hennes polare kommer också. Och Danne, en gammal klasskompis. Ses då!
- Vilka är de?
- Äh de e lugna! ses!

Säger man emot blir det ofta en jävla liv. Har ni några liknande erfarenheter?

Om man inte ska servera någon typ av middag så tycker jag väl det är helt ok. Han bjuder ju in gäster så det fortfarande är 1:1 i ratio så jag fattar inte varför man ska vara bitter. Om det däremot hade varit Kenta, Jonny, Erka och Sonny hade jag inte varit lika glad och sagt att jag inte tycker att dom är välkomna, det är ditt hus/lägenhet och du bestämmer. Sen om dina "riktiga vänner" tycker du är lite av en tråkmåns, får du isåfall ta om du inte vill ha massa gäster.
Citera
2011-05-08, 09:44
  #3
Medlem
Är det fest så är det fest. Man tar med sina kompisar och de gör samma sak tillbaka.

Du kan väl skaffa dig några dörrvakter som kan upprätthålla dina naziregler precis som på krogen?
Citera
2011-05-08, 09:44
  #4
Medlem
Jack.Dogs avatar
Det låter som att du har väldigt dåligt uppfostrade vänner. Nästa gång detta inträffar måste du vara rak och berätta för din vän att det faktiskt inte är ok att ta folks hem för givet och tro att man kan komma och styra och ställa. Personligen hade jag aldrig släppt människorna innanför dörren.
Citera
2011-05-08, 09:53
  #5
Medlem
Streptokockers avatar
Jo, detta fenomenet känner jag mycket väl till. Inte för att jag har något emot att träffa nya människor, det är alltid trevligt men inte i min jävla bostad. Du känner trots allt inte dessa människor och det är en stor risk att du vaknar upp i en jävla svinstia för dina vänners vänner är kompletta idioter som förtjänar att bli arkebuserade.
Citera
2011-05-08, 09:53
  #6
Medlem
diversions avatar
Jag tycker det är lite svagt av dig att inte lyckas uppehålla principerna i ditt eget hem. Om jag ska ha fest, och inte önskar fler än några vänner, kommer aldrig fler än de jag önskar. Mina vänner respekterar mig och jag respekterar dem. Då blir det aldrig så.. Varför säger du inte ifrån och visar din stans? Det måste du ju klara utan att det blir tjafs.
Citera
2011-05-08, 09:59
  #7
Medlem
lcdtvs avatar
Jag tycker personligen. Att bjuder man en person, som man vet för med en risk att fler kommer. Så gör man det inte. Tjatar den personen och man faller för grupptryck, så får man skylla sig själv.
Citera
2011-05-08, 10:04
  #8
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Det hade varit okej om de frågat inne men det verkar alltid tas som en självklarhet att deras vänner också är bjudna. Det låter ofta så här:

- Tja! Jag kommer i kväll! Ses då!
- Okej, det blir trevligt.
- Min tjej och hennes polare kommer också. Och Danne, en gammal klasskompis. Ses då!
- Vilka är de?
- Äh de e lugna! ses!


Jag tycker det är helt okej att man får ta med sig vänner, om VÄRDEN godkänner det! Att ta med sig vänner på det där sättet är däremot absolut inte acceptabelt, du har all rätt i världen att bestämma vilka som ska få vara hemma hos dig och kan dina kompisar inte acceptera det kanske det är dags att de har en egen fest istället där du får ta med dig alla dina kompisar.
Citera
2011-05-08, 10:38
  #9
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Är det någon mer som har varit med om detta fenomen?

Man har planerat en fest och har bjudit in några vänner för att man ska dricka och ha det lite trevligt. Från början var det planerat att man skulle ha en lugn kväll med några vänner men det slutar med att man har dubbelt så många i sitt hem och den andra hälften har du ingen aning om vilka de är för att ens vänner bjudit med sig deras vänner.

Det hade varit okej om de frågat inne men det verkar alltid tas som en självklarhet att deras vänner också är bjudna. Det låter ofta så här:

- Tja! Jag kommer i kväll! Ses då!
- Okej, det blir trevligt.
- Min tjej och hennes polare kommer också. Och Danne, en gammal klasskompis. Ses då!
- Vilka är de?
- Äh de e lugna! ses!

Säger man emot blir det ofta en jävla liv. Har ni några liknande erfarenheter?


nej! skaffa nya vänner. dina verkar ha en total avsaknad av social kompetens, vanligt folkvett och förstånd.
Citera
2011-05-08, 10:43
  #10
Medlem
Låter som dina vänner är väldigt unga eller mycket omogna. Det där slutade man med vid 15-årsåldern.

Det enklaste är ju att inte bjuda dem.
Citera
2011-05-08, 10:53
  #11
Medlem
rosenrasandes avatar
Din fest, dina regler. Lär dig säga ifrån om du vill sluta bli utnyttjad.
Citera
2011-05-08, 11:09
  #12
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Är det någon mer som har varit med om detta fenomen?

Man har planerat en fest och har bjudit in några vänner för att man ska dricka och ha det lite trevligt. Från början var det planerat att man skulle ha en lugn kväll med några vänner men det slutar med att man har dubbelt så många i sitt hem och den andra hälften har du ingen aning om vilka de är för att ens vänner bjudit med sig deras vänner.

Det hade varit okej om de frågat inne men det verkar alltid tas som en självklarhet att deras vänner också är bjudna. Det låter ofta så här:

- Tja! Jag kommer i kväll! Ses då!
- Okej, det blir trevligt.
- Min tjej och hennes polare kommer också. Och Danne, en gammal klasskompis. Ses då!
- Vilka är de?
- Äh de e lugna! ses!

Säger man emot blir det ofta en jävla liv. Har ni några liknande erfarenheter?

Låter ju kanske inte helt ok, men hur tydlig/otydlig var du med "inbjudan"?
Kompisen kanske inte förstod i samanhanget att det var lite lugn "grabbkväll" du var ute efter om ni snackade och om du bara frågade om han ville komma på fest.

Man får nog specificera lite mer om man inte vill att polares flickvänner ska komma, brukar inte ha något emot att polare drar med tjejer till fester men kanske inte så kul för dom om vi hade tänkt kört poker-lir eller testat svindyr maltwhisky.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback