Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-06, 22:14
  #1
Medlem
FreddeDs avatar
Hej!
Tyckte det kunde vara kul att få lite tips på mat som är godare eller lika god uppvärmd om den har fått stå ett tag. Jag har matlåda med till jobbet och det är inte alltid maten smakar lika bra som då man åt den dagen före men ibland blir det faktiskt bättre!

Ett exempel på mat som blir godare dagen efter är köttsoppa. Smakerna framhävs när soppan får stå och dra sig lite.
Exempel på mat som inte är så god dagen efter är makaronilåda. Vet inte varför riktigt. Blir ganska smaklös och det behövs mycket ketchup.

Tipsa om mat som blir succé även dagen efter och varna för mat som blir pyton!
Citera
2011-05-06, 22:26
  #2
Medlem
Enligt mig så vinner Spagetti o köttfärssås i matlådan dagen efter! Grymt gott!

Allt med Pommes går bort!! torrt o smaklöst!
Citera
2011-05-06, 22:26
  #3
Medlem
tycker korvstroganoff alltid är bättre dagen efter, vet fan inte varför samma med köttfärssås
Citera
2011-05-06, 22:27
  #4
Medlem
Arslens avatar
Vad som helst när man kommer hem efter ett kväll ute smakar underbart.
Citera
2011-05-06, 22:30
  #5
Medlem
Enfattigens avatar
Lasagne tycker jag alltid smakar bättre dagen efter, vet inte varför men smakar inte lika bra när man stått och gjort det, bättre efter, precis som ditt exempel med köttsoppan. Kan även lägga till gulaschsoppa där.
Ett kallt exempel är (hemmagjord) potatissallad, smakar alltid bättre när det sått och dragit till sig.

Ett exempel jag dock inte tycker om dagen efter att värma är panerad fisk, det är ingen höjdare.
Citera
2011-05-06, 22:33
  #6
Medlem
lendrygghs avatar
En vanlig matpaj kan stå till sig en hel vecka och fortfarande vara lika god. Likadant med lasagne, som skribenten ovan nämnde.
Citera
2011-05-06, 22:33
  #7
Medlem
Bœuf bourguignon eller köttgrytor/soppor i allmänhet är ju allmänt kända för att smaka bättre dagen efter. Enligt min ringa mening gäller detta även många tårtor - det saftar helt enkelt till sig i kylen under natten
Citera
2011-05-06, 22:34
  #8
Medlem
tycker inte något är lika gott när man värmer upp i micro.

Snitzel/fiskpinnar (panerad mat) är riktigt jävla äckligt. Blir så mjukt och geggigt usch
Citera
2011-05-06, 22:44
  #9
Avstängd
pettson3816s avatar
https://www.flashback.org/t587398
Citera
2011-05-06, 22:45
  #10
Medlem
Saker som inte geggar upp sig rent konsistensmässigt blir oftaste godare dagen efter.

Dålig: Sallader som sunkar ihop...
Bra: Pizza som fått torka lite!
Citera
2011-05-06, 22:48
  #11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Chiligryta, currygryta...hmm..antagligen de flesta typer av grytor.
ostbågar
Citera
2011-05-06, 23:00
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
Ett exempel på mat som blir godare dagen efter är köttsoppa. Smakerna framhävs när soppan får stå och dra sig lite.
Grönsaksgryta, har en jag gör ibland och nykokt är den rent ut sagt tråkig men efter den varit frusen blir den helt perfekt för då faller potatisen isär och matens konsistens påminner då om potatismos med lite för mycket vätska.
Görs medvetet med lite vätska för att den ska bli "matig" och mindre sopplik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback