Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-06, 16:43
  #1
Medlem
Hej,
jag har spelat gitarr några månader nu, och jag är helsäker på de vanliga ackorden såsom A, B, C, D, Dm, Am, osv. Har nu gått vidare med att träna in Ab, Abm, B7 och sådana. Jag har nu stött på ett problem.

Vad i helsike menar alla med flyttbara ackord?
När man ser någon spela elgitarr så har de ungefär ett och samma ackord, men de flyttar det över gitarrhalsen för att få olika nivåer av det ackordet, och så ändrar de ackordet ytterst lite med kanske något finger och ibland mer. Är det flyttbara ackord dem sysslar med då?

Hur kan jag förstå och göra flyttbara ackord?
Vilken funktion har dem?
Är det ett bestämt mönster, eller hittar man på lite själv, som gitarrslingor?
Är det bara att man flyttar ackordet "Dm" te x längre ner för att få en djupare klang, eller är jag helt ute och cyklar?

Har letat efter detta ett tag nu, men alla verkar blanda ihop det med mycket annat så jag inte förstår.

Tack på förhand
Citera
2011-05-06, 16:47
  #2
Medlem
Vaddå? Menar du barréackord? När du spelar Bm så är det ju ett "flyttat" Am. Prova själv att ta Bm och flytta greppet två band till vänster och se var du hamnar
Citera
2011-05-06, 16:49
  #3
Medlem
Ömh jag vet inte, jag kan lite om barré ackord, är det det som menas med flyttbara ackord, att man flyttar dem från ett barré ackord till ett annat barré ackord? haha eller från alla möjliga ackord, men varför kallar man dem flyttbara då? Det är väl bara onödigt?
Citera
2011-05-06, 16:54
  #4
Medlem
Nu är jag ingen master på gitarr direkt, men jag har aldrig hört "flyttbara ackord". Mycket möjligt att de finns, men jag har iallafall inte hört talas om det...
Det jag tror du menar är barreackord, och de ligger likadant som E-strängen om du har utgångsackord E och som på A-strängen om du har utgångsackord A
Citera
2011-05-06, 17:02
  #5
Medlem
okej tack iallafall, jo det står flyttbara ackord i en bok där man kan lära sig gitarr (sen står det inget mer om det) därför undrar jag.. har inte hittat någon förklaring heller någonstans,
Citera
2011-05-06, 17:30
  #6
Medlem
Det du sett på elgitarr är högst troligt så kallade rockackord eller powerchords. De är "flyttbara" och består av 3 toner. En grundton, sedan lägger du till kvinten och en oktav.

Kan du läsa tabulatur ser ett G-rockackord, G5, ut såhär:

e-------
B-------
G-------
D---5---
A---5---
E---3---

Du tar alltså en grundton med pekfingret, sedan tar du på strängen under och två band upp kvinten med ringfingret och på strängen under på samma band som kvinten tar du oktaven med ditt lillfinger.

Dessa ackord kan du flytta hur du vill i samma formation så länge du tar grundtonen på E eller A-strängen.

Här är det förklarat med video på svenska:

http://youtu.be/RUZyEZwWvdg

Barréackord är också flyttbara eftersom man kan använda samma formation över hela gitarrhalsen och på så sätt spela olika ackord.

Flyttbara ackord är alltså ackord som du med samma formation kan flytta upp och ner på gitarren.

TILLAGT: Den här videon var bättre:

http://youtu.be/lH0WdvoRVTQ
__________________
Senast redigerad av surkuk 2011-05-06 kl. 17:34.
Citera
2011-05-06, 17:36
  #7
Medlem
Tenaciouss avatar
Exempel på flyttbart ackord (A):

------0------------- ------5-------
------0------------- ------7-------
------2------------- ------7-------
------2------------- ------6-------
------2------------- ------5-------
------0------------- ------5-------

Precis som nån sa innan (kommer inte ihåg vem det var), ackorden följer tonen på övre e-strängen. Samma ackordgrepp på 3:e bandet blir t.ex. ett G-ackord.

Sen om man vill flytta skiten ur ackorden så kan man ju gå på andra sidan 12:e bandet.....
Citera
2011-05-06, 17:39
  #8
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surkuk

Jag visste det! Under den tid det tog för mig att göra den jävla tabben, så skulle nån hinna före...
1-0 till dig.
Well played surkuk... well played.
Citera
2011-05-06, 17:49
  #9
Medlem
Tack snälla medmänniskor, tack!
Citera
2011-05-06, 18:22
  #10
Avstängd
adnanisHs avatar
Någon som vet hur man ska hålla och vart man ska förflytta fingrarna för att kunna få ut massa flyttbara ackord utan att ändra hållningen? Bm skiljer sig t.ex från ett F med ett steg osv.
Citera
2011-05-06, 19:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Någon som vet hur man ska hålla och vart man ska förflytta fingrarna för att kunna få ut massa flyttbara ackord utan att ändra hållningen? Bm skiljer sig t.ex från ett F med ett steg osv.

Alltså, spelar du ett ackord på samma plats (likadant) så kan det ju inte bli ett annat ackord hokus-pokus, eller vad menar du?
Citera
2011-05-06, 19:38
  #12
Avstängd
adnanisHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
Alltså, spelar du ett ackord på samma plats (likadant) så kan det ju inte bli ett annat ackord hokus-pokus, eller vad menar du?

Jag menar samma fingeruppsättning men på olika band på gitarrhalsen. Eller ändras fingeruppsättningen beroende på vilket ackord det är? Flyttbara ackord är väl bara när man flyttar samma fingeruppsättning längs gitarrhalsen eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback