Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-05-06, 19:55
  #25
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tempur
Eller som en förkortad version av "huset"? Ur huse' äger en viss logik.
Fast "huset" (med eller utan t) har akut accent, medan "huse" i "ur huse" har grav. Visst?
Citera
2011-05-06, 19:57
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Fast "huset" (med eller utan t) har akut accent, medan "huse" i "ur huse" har grav. Visst?
Det har du rätt i. Överbevisad överger jag det förslaget.
Citera
2011-05-06, 21:46
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
En begränsad logik, kantänka. Vad jag minns av mina äldre släktingars uttal så hördes avslutande t i både huset och taket. Uttlalet huse’ i nominativ och objektställning doftar lite pilsnerfilm i mitt språköra.

Citat:
Ursprungligen postat av Tempur
Instämmer visserligen men hur e de uppåd i lanned?
I många uppsvenska dialekter (som jag själv talar någon variant av) faller slut-t regelbundet, åtminstone före konsonant.
__________________
Senast redigerad av In-Fredel 2011-05-06 kl. 22:06.
Citera
2011-05-06, 22:31
  #28
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
I många uppsvenska dialekter (som jag själv talar någon variant av) faller slut-t regelbundet, åtminstone före vokal.
Precis, så är heller inte Åsa-Nisse och Edvard Perssons »Söder om landsvägen« några pilsnerfilmer.

Allvarligare: Slutkonsonantens beroende av nästa ord stämmer väl med mina erfarenheter. Anledningen till att jag i andanom hörde slut-t så tydligt kan vara att den genuina versionen gick så här med vokal konjunktion:

– Han [Bertil] sitter på husət å sk¤ter.

Vis av vanskliga äventyr så undvek jag att tala i termer av akut och grav accent. Obetonat ə i husət får duga som illustration av accenten.

Och förresten, även framför vissa konsonanter hörs med största säkerhet avslutande -t i min gamla dialekt. Ett f känns för mjukt för att undertrycka föregående -t. Framför t faller troligen -t även där/här.

– Först ska ja’ måla husət färdigt.

– Dom har köpt husə’ tesammans.

Detta har inte så mycket med kasus att göra ...
__________________
Senast redigerad av egon2b 2011-05-06 kl. 23:02.
Citera
2011-05-06, 22:39
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Precis, så är heller inte Åsa-Nisse och Edvard Perssons »Söder om landsvägen« några pilsnerfilmer.

Allvarligare: Slutkonsonantens beroende av nästa ord stämmer väl med mina erfarenheter. Anledningen till att jag i andanom hörde slut-t så tydligt kan vara att den genuina versionen gick så här med vokal konjunktion:

– Han [Bertil] sitter på husət å sk¤ter.

Vis av vanskliga äventyr så undvek jag att tala i termer av akut och grav accent. Obetonat ə i husət får duga som illustration av accenten.

Och förresten, även framför vissa konsonanter hörs med största säkerhet avslutande -t i min gamla dialekt. Ett f känns för mjukt för att undertrycka föregående -t. Framför t faller troligen -t även där/här.

– Först ska ja’ måla husət färdigt.

– Dom har köpt husə’ tesammans.

Detta har inte så mycket med kasus att göra ...
Jag skrev fel, t faller vanligtvis före konsonant. Före vokal bibehålls det för att förhindra vokalkrock. Men nog därom (som inte är en dativändelse men ändå en syntetisk konstruktion som håller på att försvinna).
Citera
2011-05-06, 23:01
  #30
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte47
Farfar berätta att han
"skod itt smaldjur som rände ve måsen på hia sia gäret" ...
Ref https://www.flashback.org/t1536795 (#18)

Ordet »hia« ser ut som en femininform av adjektivet (med mera) »hin«.
Citera
2011-05-07, 10:56
  #31
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ref https://www.flashback.org/t1536795 (#18)

Ordet »hia« ser ut som en femininform av adjektivet (med mera) »hin«.

Intressant, men vad har det med kasusböjning att gö?
Citera
2011-05-07, 11:07
  #32
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Intressant, men vad har det med kasusböjning att gö?
Det kan vara ett casus av tjuvskytte, är jag böjd att misstänka.
Citera
2011-05-07, 11:10
  #33
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det kan vara ett casus av tjuvskytte, är jag böjd att misstänka.

Lustig du var där.
Citera
2017-03-17, 18:14
  #34
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tempur
Fraser med ackusativ verkar av någon anledning inte bevarats i lika stor utsträckning som de andra kasusen.

I ljusan låga har nämnts. Om en timma är en annan.
Vi har också fraser som "sitta i godan ro" och "skrika i högan sky".

Timme/timma är dessutom bara ett av de många ordpar, där den gamla nominativformen (på -e) och den gamla ackusativformen (på -a) har överlevt: grädde/grädda, mosse/mossa, ände/ända.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback