2011-05-05, 19:03
Medlem
sunderlings avatar
Jag har nu köpt mig en lite bättre mick och än så länge har jag använt mig av reverben i guitar rig 4 till sången, vilket inte är något att hänga i granen.. Jag skulle vilja ha en plugin som ger mig riktigt bra reverb, eko osv.. Jag såg en sångare på youtube som använde sig av garageband live på sin mac, jag har tyvärr PC..

Använder cubase och vill då att pluginen ska funka till det.

Har ni någon motsvarighet eller vet ni något bra plugin som jag kan använda?

Har även en kort sidofråga här.

Just nu står min EQ på sången såhär: http://imageshack.us/f/860/cubase.png/

Jag har ingen aning om jag har ställt rätt, jag har ställt efter örat helt enkelt.. Men jag är inte helt nöjd! Mitt ljud är lite metalliskt på något sätt. Den enda jag vill ha är ett rent och naturligt ljud. Kan ni förklara hur jag ska ställa?

Vore underbart!
Citera
2011-05-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunderling
Jag har nu köpt mig en lite bättre mick och än så länge har jag använt mig av reverben i guitar rig 4 till sången, vilket inte är något att hänga i granen.. Jag skulle vilja ha en plugin som ger mig riktigt bra reverb, eko osv.. Jag såg en sångare på youtube som använde sig av garageband live på sin mac, jag har tyvärr PC..

Använder cubase och vill då att pluginen ska funka till det.

Har ni någon motsvarighet eller vet ni något bra plugin som jag kan använda?

Har även en kort sidofråga här.

Just nu står min EQ på sången såhär: http://imageshack.us/f/860/cubase.png/

Jag har ingen aning om jag har ställt rätt, jag har ställt efter örat helt enkelt.. Men jag är inte helt nöjd! Mitt ljud är lite metalliskt på något sätt. Den enda jag vill ha är ett rent och naturligt ljud. Kan ni förklara hur jag ska ställa?

Vore underbart!

Din EQ säger oss absolut ingenting om vi inte får höra hur du låter... Men low cut är bra och så kan man boosta lite runt 3-5khz för lite klarhet, det brukar vara standard för många... sen är det såklart olika för varje röst.

Cubase borde väl ha ganska bra reverb/delay? Du kanske bara har för mycket av det? På reverb kan det ofta vara en bra tumregel att ösa på med reverb till dess att reverbet hörs, sen kan det såklart variera beroende på låten.
Citera
2011-05-05, 19:18
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
Din EQ säger oss absolut ingenting om vi inte får höra hur du låter... Men low cut är bra och så kan man boosta lite runt 3-5khz för lite klarhet, det brukar vara standard för många... sen är det såklart olika för varje röst.

Cubase borde väl ha ganska bra reverb/delay? Du kanske bara har för mycket av det? På reverb kan det ofta vara en bra tumregel att ösa på med reverb till dess att reverbet hörs, sen kan det såklart variera beroende på låten.

Jag tycker att reverben i både cubase och guitar rig är alldeles för kalla och stela.

Jag vill ha mjuk reverb som värmer och fint tonar ut.

Kanske inte lätt att förstå, men jag har en bild här i skallen över hur jag vill att det exakt låter!
Citera
2011-05-05, 23:56
Medlem
Cubase reverb måste ju ha många inställningar, du har väl provat en kall preset, ta en annan eller gör din egen inställning.
Citera
2011-05-06, 17:46
Medlem
Tycker du ska kolla lite på en plugg som heter iZotope Nectar, väldigt bra för sång.
Sen EQ säger inte så mycket av bara en bild utan att höra hur det låter men ha i åtanke att det alltid är bättre att ta bort frekvenser som låter illa än att boosta upp det som låter bra.

Jag brukar alltid skicka alla sångspår till en gruppkanal som jag har typ "masterpluggar" för sången, lägger lite eq, kompressor/multiband, reverb och så.
Sedan brukar jag köra samma procedur på varje sångspår.

Reverb är väldigt svårt och man måste sitta länge innan man får till någonting som låter bra i ljudbilden, prova använd Reverence som är med i Cubase.

Lycka till!

Edit: Länk till iZotope Nectar http://izotope.com/products/audio/nectar/.
Och kom ihåg det viktigaste! "If it sounds right, then it is right".
Senast redigerad av maik- 2011-05-06 kl. 17:52.
Citera
2011-05-07, 13:23
Medlem
sunderlings avatar
http://www.youtube.com/watch?v=xwNJjSYkM74

Det är den där slags reverben jag söker. Inte överdriven alls, och låter mycket bra.

Han har som sagt garageband live skriver han, men jag har inte mac och kan då inte använda det, (Antar jag?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in