Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-05, 18:33
  #1
Medlem
dfzs avatar
Tjenare!
Använder mig utav openvpn hos VPNtunnel.se men jag har lite problem med det. Jag har såklart pratat med support men de verkar förbryllade över saken så jag vänder mig hit i hopp om att någon är lite kunnigare.

I vilket fall, jag startar antingen openvpn med kommandona
1. "openvpn /etc/openvpn/openvpn.conf" (skriver in a-namn och lösen)
2. " /etc/init.d/openvpn (skriver in a-namn och lösen)
- båda dessa terminalen som root såklart.

Jag använder även en klient till ubuntu som heter kVPNc. fungerar hur bra som helst, alla alternativ (FÖRSTA GÅNGEN jag skriver in kommandona/använder kvpnc)
Efter si sådär 20-40 minuter, det varierar, så slutar min VPN att fungera, vilket är MÄKTA IRRITERANDE!.
"openvpn /etc/openvpn/openvpn.conf" kommandot spottar iaf ut lite info i terminalen där jag får "Auth/Decrypt problem/warning" och nätet stängs ner.
I kvpnc spottar det ut "could not resolve host"
och i det andra kommandot säger den ingenting. Det konstiga nu är att detta går inte att återställa genom att reconnecta eller etc. jag måste stänga ner wlan0 och starta om, stänga av openvpn clienten/processen och ibland även starta om datorn för att det ska fungera.

När jag väl fått dessa felmeddelanden så kan jag konsitgt nog surfa på internet via VirtualBox (igång med NAT portforwarding) som vanligt. Inga problem och jag är ansluten med VPN tunneln. Men i Ubuntu så kan jag inte surfa. alla sidor spottar ut "Server not found". klassiska firefox felmeddelandet.

Vad fan beror detta på? Jag har tänkt mig att det kan vara något i Virtualbox som stör (men det hypotesen dog då jag får det att fungera ibland och ibland inte :S:S:S)
Är det NÅGON som har en aning om hur jag ska kunna felsöka problemet?

Får även warnings i loggen "openvpn /etc/openvpn/openvpn.conf" om att det kan vara ett "Replay" paket som skickas.
Jag uppdaterar tråden med loggen sen när det dyker upp igen.

~dfz
Citera
2011-05-06, 10:24
  #2
Medlem
Kolla så att inte default route eller dns server (resolv.conf skrivs över) ändras via dhcp efter att du har aktiverat ditt vpn, om det är fallet sätt ditt vanliga wlan0 till statiskt ip.
__________________
Senast redigerad av TI-99 2011-05-06 kl. 10:42.
Citera
2011-05-06, 13:34
  #3
Medlem
blueCommands avatar
Kan du posta din /var/log/openvpn eller dylikt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback