• 1
  • 2
2011-05-04, 20:00
Medlem
lepracons avatar
Hallå forumet!

Jag har funderat på vad jag ska ge min kusin som tar studenten i år, det är den sista av alla mina kusiner som gör det så har funderat på nått fint att ge, och har kommit fram till att göra en fickplunta av trä. en liten mindre med ett fint ingraverat grattande till henne.

Min fråga lyder, när jag nu ska göra den, vilket träslag är bäst for detta arbete? bara sånt man kan hitta i naturen här uppe i umeå för ska inte köpa nått utan allt för hand. och sen hur stor tycker ni jag borde göra? tillräckligt stor så den rymmer lite alkohol men tillräckligt liten för att kunna ha med sig ganska enkelt. Sen sist, vilken typ av olja/annat borde jag använda för att den ska hålal utan att absorbera all alkohol eller det som nu ska vara i den?
Citera
2011-05-04, 20:06
Medlem
Semestas avatar
Du kan ha din bakficka som mått skulle jag kunna tänka mig. Har när jag tänker efter aldrig hört talas om en fickplunta i trä, lite misstänksamt.
Angående träslag så har jag ingen aning... karva ut pluntan ur vardagsrumsbordet.
Citera
2011-05-04, 20:10
Medlem
lepracons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semesta
Du kan ha din bakficka som mått skulle jag kunna tänka mig. Har när jag tänker efter aldrig hört talas om en fickplunta i trä, lite misstänksamt.
Angående träslag så har jag ingen aning... karva ut pluntan ur vardagsrumsbordet.

Ska ju vara mer som en present och fin sak än praktiskt fickplunta i alla lägen, men nått som håller när hon har den i handväskan :P
ja men vilket träslag är mest spänstigt och tar in olja bäst/sämst?
Citera
2011-05-04, 20:38
Medlem
sommarlovs avatar
Wiskey lagras i ektunnor, tror inte att det är någon som helst ytbehandling.
Citera
2011-05-04, 20:42
Medlem
lepracons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Wiskey lagras i ektunnor, tror inte att det är någon som helst ytbehandling.

Men det är för smaken skull och plus dom är väll inte ihoplimmade utan håller ihop av träet sväller och metal ringar som pressar?
Citera
2011-05-05, 11:39
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Hur ska du göra rent praktiskt? Två halvor av något fint stavlimmat som du sedan limmar ihop eller hur har du tänkt?
Jag tror att det blir svårt att få till det, iaf om det ska vara nåt som håller. Det blöts och torkas, blöts och torkas och insidan är svår att olja i efterhand. Möjligtvis som rent prydnadsföremål.
Mitt tips är att maila någon negerstam och höra vad de använder till sina vattenkrukor.

Men det var en kreativ idé, hoppas du lyckas.
Citera
2011-05-05, 11:45
Medlem
smacky1234s avatar
borde väll gå och köpa en vanlig plunta och sedan "slå in" den i trä på ett snyggt sätt?
Eller kanske någon slags glasbehållare på insidan?
Senast redigerad av smacky1234 2011-05-05 kl. 11:55.
Citera
2011-05-05, 11:52
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smacky1234
borde väll gå och köpa en vanlig plunta och sedan "slå in" den i trä på ett snyggt sätt?
Det där fick mig att börja leta efter "Gilla"-knappen.
Att man är så skadad.
Citera
2011-05-05, 11:57
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepracon
Men det är för smaken skull och plus dom är väll inte ihoplimmade utan håller ihop av träet sväller och metal ringar som pressar?
Dessutom så försvinner hälften av alkoholen under de år whiskyn ligger lagrad i faten genom att avdunsta rakt igenom träet. Det är därför strikt rökförbud i lokalerna där faten lagras.
Jag tror mer på att klä in en plastflaska i så fall, eller plasta insidan med epoxyplast. Fast plunta i trä låter som en lite konstig konstruktion.
Citera
2011-05-05, 11:58
Medlem
smacky1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Det där fick mig att börja leta efter "Gilla"-knappen.
Att man är så skadad.
Känns ju som det är lite enklare. man slipper tänka på att de sväller osv
Citera
2011-05-05, 12:07
Medlem
lepracons avatar
Tackar för alla tips.
Men om jag ska ha en behållare på insidan.. Hur kan jag då göra en 'fin' plastbehållare... eller är det bättre att utgå från den och göra ett hölje av trä?
Citera
2011-05-05, 12:08
Bannlyst
Ärligt talat så tror jag inte att du fixar att göra en plunta i trä, det kräver nog en hel del kunskaper och how-to. Kör på att fanera en plunta istället. Gå till närmaste bygghandel och hör med dem om de har någon faner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in