2011-05-04, 19:12
Bannlyst
Min gitarr vibrer och rosslar om man släpper ackorden på strängarna när man spelar, samma sak om inte håller in ackorden nog hårt med fingrarna. Jag är en total nybörjare på gitarr, undrar om det är gittaren det är fel på eller jag som gör fel, kan tillägga att jag försökt stämma den halvhjärtat?
Citera
2011-05-04, 19:15
Medlem
Man måste hålla hårt för att ackorden ska låta bra. Dock kan det bero på att halsen måste justeras om du ändå har problem. Jag hade själv det problemet.
Citera
2011-05-04, 19:16
Medlem
Zomrazils avatar
Är den akustisk eller är det en elgitarr? Antar att den är akustisk men frågar ändå.
Citera
2011-05-04, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zomrazil
Är den akustisk eller är det en elgitarr? Antar att den är akustisk men frågar ändå.

Den är en aukustiskt, yamaha c40 heter den.
Citera
2011-05-04, 19:24
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladpanda
Den är en aukustiskt, yamaha c40 heter den.

Ja då är det ju iallafall ingen trekronorsgitarr, så den borde ju inte skråla så mycket egentligen. Testa att ta i mer när du håller ackorden, och försök att inte nudda de strängar som skall vara "lösa". Det gör ju ont som fan i början att trycka till, men det går snart över
Citera
2011-05-04, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Man måste hålla hårt för att ackorden ska låta bra. Dock kan det bero på att halsen måste justeras om du ändå har problem. Jag hade själv det problemet.

Kan man juster halsen på egen hand?
Citera
2011-05-04, 20:06
Medlem
Citat:

Jajemen
Jag tror det är lite olika beroende på gitarr, men jag har så att jag kan skruva med en insex-nyckel om man tittar in i hålrummet på gitarren, där halsen fäster på kroppen. För mig var den lite för spänd så jag fick lossa den något.

Men ta det försiktigt, ett kvarts varv åt gången och låt det sen sätta sig lite och provspela.
Citera
2011-05-05, 00:34
Medlem
Lykeions avatar
Citat:

Du kan inte (åtminstone inte på något enkelt vis), justera halsen på din Yamaha C40, då den saknar dragstång. Om du inte har en kompis som har spelat lite längre än du, som kan testa din gitarr, så kan du gå ner till din lokala musikaffär och testa en liknande gitarr i samma prisklass och är problemet detsamma där, så är det enda tipset för dig att gå hem, stämma gitarren ordentligt och öva tills det låter så rent som det bara går.

Är det däremot stor skillnad på hur det låter i ditt spel mellan en fungerande gitarr och din, så kan det ju vara något fel med den... Då är det nog bara att bereda dig på att köpa en ny, då det oftast blir duktigt dyrt att lämna in en gitarr för en sådan renovering.
Citera
2011-05-05, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lykeion
Du kan inte (åtminstone inte på något enkelt vis), justera halsen på din Yamaha C40, då den saknar dragstång. Om du inte har en kompis som har spelat lite längre än du, som kan testa din gitarr, så kan du gå ner till din lokala musikaffär och testa en liknande gitarr i samma prisklass och är problemet detsamma där, så är det enda tipset för dig att gå hem, stämma gitarren ordentligt och öva tills det låter så rent som det bara går.

Är det däremot stor skillnad på hur det låter i ditt spel mellan en fungerande gitarr och din, så kan det ju vara något fel med den... Då är det nog bara att bereda dig på att köpa en ny, då det oftast blir duktigt dyrt att lämna in en gitarr för en sådan renovering.

Gick till en musikaffär, snubben där bytte strängarna och stämde gittaren helt gratis. Så nu låter den helt ok. Dock var det en liten buckla på halsen som gjorde att det blev lite missljud ibland. Får leva med det tills jag köper en bättre.
Citera
2011-05-05, 22:09
Medlem
Lykeions avatar
Citat:
Gick till en musikaffär, snubben där bytte strängarna och stämde gittaren helt gratis. Så nu låter den helt ok. Dock var det en liten buckla på halsen som gjorde att det blev lite missljud ibland. Får leva med det tills jag köper en bättre.
Skönt att det ordnade sig! Lycka till med det fortsatta spelandet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in