2011-05-04, 19:12
Bannlyst
Min gitarr vibrer och rosslar om man släpper ackorden på strängarna när man spelar, samma sak om inte håller in ackorden nog hårt med fingrarna. Jag är en total nybörjare på gitarr, undrar om det är gittaren det är fel på eller jag som gör fel, kan tillägga att jag försökt stämma den halvhjärtat?
Citera
2011-05-04, 19:15
Medlem
Man måste hålla hårt för att ackorden ska låta bra. Dock kan det bero på att halsen måste justeras om du ändå har problem. Jag hade själv det problemet.
Citera
2011-05-04, 19:16
Medlem
Zomrazils avatar
Är den akustisk eller är det en elgitarr? Antar att den är akustisk men frågar ändå.
Citera
2011-05-04, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zomrazil
Är den akustisk eller är det en elgitarr? Antar att den är akustisk men frågar ändå.

Den är en aukustiskt, yamaha c40 heter den.
Citera
2011-05-04, 19:24
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladpanda
Den är en aukustiskt, yamaha c40 heter den.

Ja då är det ju iallafall ingen trekronorsgitarr, så den borde ju inte skråla så mycket egentligen. Testa att ta i mer när du håller ackorden, och försök att inte nudda de strängar som skall vara "lösa". Det gör ju ont som fan i början att trycka till, men det går snart över
Citera
2011-05-04, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Man måste hålla hårt för att ackorden ska låta bra. Dock kan det bero på att halsen måste justeras om du ändå har problem. Jag hade själv det problemet.

Kan man juster halsen på egen hand?
Citera
2011-05-04, 20:06
Medlem
Citat:

Jajemen
Jag tror det är lite olika beroende på gitarr, men jag har så att jag kan skruva med en insex-nyckel om man tittar in i hålrummet på gitarren, där halsen fäster på kroppen. För mig var den lite för spänd så jag fick lossa den något.

Men ta det försiktigt, ett kvarts varv åt gången och låt det sen sätta sig lite och provspela.
Citera
2011-05-05, 00:34
Medlem
Lykeions avatar
Citat: