• 1
  • 2
2011-05-04, 18:45
Medlem
Drooms avatar
Är högst troligt att denna tråd är skapad innan, inte lyckats hitta den dock.

Låt oss säga att vi kopierar en specifik persons hjärna in i minsta detalj, fast i en virtuell representation, i en dator. Vi kan alltså simulera hela hjärnan perfekt. Vi kopplar in mikrofon, högtalare och webcam så vi kan kommunicera fullt ut, och märker att alla känslor och åsikter är precis samma som i originalhjärnan.
Hade denna hjärnan då även haft ett jag? Hade den upplevt sig själv inifrån, som vi människor?
Citera
2011-05-04, 18:54
Medlem
ceterus avatar
Ingen som vet.

Vi hade nog uppfattat hjärnan som självmedveten om den kommunicerade med oss och var en perfekt representation av "orginalet". Huruvuda ett medvetande infinner sig eller inte kan vi inte svara på vid nuläget.
Citera
2011-05-04, 18:56
Medlem
Det är givetvis spekulationer. Men det tror jag absolut.
Men den skulle vara väldigt långsam och vi skulle behöva mycket förståelse för att kunna skapa en sådan simulering.

För att ta resonemanget längre. Om vi hade en stor samling stenar som vi flyttade på för att representera ettor och nollor. För varje maskininstruktion i processorn flyttade vi på stenarna manuellt.

Och sedan programmerade denna dator för att simulera en hjärna. Skulle det uppstå ett självmedvetet "jag" ur samlingen av stenar?
Senast redigerad av xyzi 2011-05-04 kl. 18:59.
Citera
2011-05-04, 19:16
Medlem
Det finns förresten en teori som går ut på att chansen är överhängande
för att vi lever i en simulering.

Säg att vi människor lyckas skapa en dator som är kapabel att simulera en värld, full med människor och annat. Det kan vara om 50 år. Om 100 år. Om 2 000 år.

Säg att människorna i simuleringen tillslut också skapar hundra datorer som är kapabel att simulera världar. Och att deras simuleringar också skapar simuleringar.

Tillslut har vi mängder, kanske miljontals simulerade världar som i ligger i lager ovanpå varandra.

Sannolikheten för att vi befinner oss högst upp i kedjan är minimal.

En Yale-professor har en sida om detta där han samlar resurser
http://www.simulation-argument.com/

En kort skönlitterär story som är lite roligare att läsa för att förstå teorin:
http://qntm.org/responsibility
Senast redigerad av xyzi 2011-05-04 kl. 19:32.
Citera
2011-05-04, 19:33
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzi
Men den skulle vara väldigt långsam och vi skulle behöva mycket förståelse för att kunna skapa en sådan simulering.

För att ta resonemanget längre. Om vi hade en stor samling stenar som vi flyttade på för att representera ettor och nollor. För varje maskininstruktion i processorn flyttade vi på stenarna manuellt.

Och sedan programmerade denna dator för att simulera en hjärna. Skulle det uppstå ett självmedvetet "jag" ur samlingen av stenar?
Måste saker vara små för att ha ett jag?
Cool tanke!
Citera
2011-05-04, 21:04
Bannlyst
Klart inte. Datorer klarar inte av att tänka, även om de får våra minnen. De behöver programmeras för att tänka. Alltså skulle inte ett "jag" uppstå.
Citera
2011-05-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afuhren
Klart inte. Datorer klarar inte av att tänka, även om de får våra minnen. De behöver programmeras för att tänka. Alltså skulle inte ett "jag" uppstå.

Din hjärna är inget annat än en avancerad dator. Formad av evolutionen och ditt DNA.
Naturligtvis bygger den inte på samma teknik som det vi idag kallar för en dator.

Men dagens teknik är inte vad den här tråden handlar om.
Citera
2011-05-04, 22:49
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afuhren
Utveckla gärna. I frågeställningen ingår att vi kan simulera en hjärna in i minsta detalj.
Citera
2011-05-04, 23:21
Medlem
Hittade en intressant grupp som arbetar på att simulera hjärnan.
Väldigt intressant!

Citat:
2.3. What is whole brain emulation?
Whole Brain Emulation (WBE) or 'mind uploading' is a computer emulation of all the cells and connections in a human brain. So even if the underlying principles of general intelligence prove difficult to discover, we might still emulate an entire human brain and make it run at a million times its normal speed (computer circuits communicate much faster than neurons do). Such a WBE could do more thinking in one second than a normal human can in 31 years.

So this would not lead immediately to smarter-than-human intelligence, but it would lead to faster-than-human intelligence. A WBE could be backed up (leading to a kind of immortality), and it could be copied so that hundreds or millions of WBEs could work on separate problems in parallel. If WBEs are created, they may therefore be able to solve scientific problems far more rapidly than ordinary humans, accelerating further technological progress.

http://singinst.org/singularityfaq#WhatIsTheSingularity (En bit ner)

Och roadmap: http://www.philosophy.ox.ac.uk/__dat...map-report.pdf
Citera
2011-05-05, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Utveckla gärna. I frågeställningen ingår att vi kan simulera en hjärna in i minsta detalj.

Simulera, inte skapa ett logiskt och frivilligt tänkande. Man kan ju simulera alla möjliga saker och ting i datorn. Jag tror nog inte att våra datorer är flygplan eftersom de klarar av att köra Windows Flight Simulator 2001.
Citera
2011-05-05, 22:54
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzi

Om man får lov att spinna vidare på resonemanget...

Om man bytte ut stenarna mot atomer sammansatta som hjärnceller och simulera det hela?

Kanske bara blev löjligt nu.
Citera
2011-05-06, 00:34
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Är högst troligt att denna tråd är skapad innan, inte lyckats hitta den dock.

Låt oss säga att vi kopierar en specifik persons hjärna in i minsta detalj, fast i en virtuell representation, i en dator. Vi kan alltså simulera hela hjärnan perfekt. Vi kopplar in mikrofon, högtalare och webcam så vi kan kommunicera fullt ut, och märker att alla känslor och åsikter är precis samma som i originalhjärnan.
Hade denna hjärnan då även haft ett jag? Hade den upplevt sig själv inifrån, som vi människor?
Utan kropp (perifert nervsystem) skulle hjärnan vara ganska handikappad, med ett handikappat jag.
Tips: du borde läsa P C Jersild:s En Levande Själ. behandlar just detta på ett både roande och tänkvärt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in