Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-17, 16:00
  #3049
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
https://www.borskollen.se/nyheter/28...t-per-dag-i-q4

I september trodde dom de skulle kunna producera 18 000 fat per dag.
Senaste är 42-47 000 fat per dag.
Bra prognos, bra köpläge nu när aktien står lågt.
Bara tänk på att det är PSC, så du inte sitter där med näsan i kläm. Bolaget producerar helt okej även med PSC i åtanke. Hade det inte varit PSC hade Shamaran kostat 100kr i dagsläget. Det innebär att Shamaran får ca 8-10k bbl per dag inklusive Sarsang. Har själv en riktkurs på Shamaran som är 1,5kr i dagsläget och håller sig oljepriset och skulderna avbetalas är det nog 2-3 kr som gäller. Men det finns många om och men. Bolaget skriver att det kommer bli mer aktieägarvänligt, läs:utdelningar, men om det infrias eller inte är ju frågan.
__________________
Senast redigerad av Oh-be-wan 2022-11-17 kl. 16:14.
Citera
2022-11-17, 16:15
  #3050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Bara tänk på att det är PSC, så du inte sitter där med näsan i kläm. Bolaget producerar helt okej även med PSC i åtanke. Hade det inte varit PSC hade Shamaran kostat 100kr i dagsläget. Det innebär att Shamaran får ca 8-10k bbl per dag inklusive Sarsang.

Jag läste på lite om hur PSC fungerade i praktiken innan jag köpte aktien för någon månad sen.
Oavsett så känns företaget som de har potential.
Men vidare prospektering och exploatering för att fördela riskerna hade varit att föredra i framtiden.
Citera
2022-11-17, 16:17
  #3051
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
Jag läste på lite om hur PSC fungerade i praktiken innan jag köpte aktien för någon månad sen.
Oavsett så känns företaget som de har potential.
Men vidare prospektering och exploatering för att fördela riskerna hade varit att föredra i framtiden.
Ja, andra bolag som t ex Enquest får ju skatt och nu skatt på skatt, samtidigt som de sitter på stora lån. Hemskt. Så ett PSC är att föredra.
Citera
2022-11-17, 16:20
  #3052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Ja, andra bolag som t ex Enquest får ju skatt och nu skatt på skatt, samtidigt som de sitter på stora lån. Hemskt. Så ett PSC är att föredra.

Precis, det ryktades väl om att vinstskatten skulle höjas i UK? Från 25% till 35% vilket medförde att Enquest rasade aningen här i veckan/förra veckan?
Citera
2022-11-17, 16:22
  #3053
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
Precis, det ryktades väl om att vinstskatten skulle höjas i UK? Från 25% till 35% vilket medförde att Enquest rasade aningen här i veckan/förra veckan?
Och vet du vad det värsta är?
Citera
2022-11-17, 16:26
  #3054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Och vet du vad det värsta är?

Onekligen, det är väldigt ostabilt i UK nu både ekonomiskt och politiskt.
Men någon ska ju vara syndabocken och i politikers ögon är det bolagen som gör vinst på energi bland annat utifrån vad jag läst.
Citera
2022-11-24, 13:08
  #3055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Lukas Lundin är död, det vet du va?
Ja och hans fantasier om SNM har varit döda under 12 år. Är det ngt mer du inte märker idag?
Citera
2023-03-09, 07:39
  #3056
Medlem
Årsrapporten i natt ser fin ut
https://www.di.se/live/kraftigt-resu...aget-shamaran/

https://www.placera.se/placera/teleg...esultatet.html

Intäkter på hela nuvarande börsvärdet och ett overkligt lågt P/E-tal. Visst krävs en viss riskrabatt pga betalningsmekanismen släpar men ändå, ett P/E långt under 2 borde justeras upp i närtid.
__________________
Senast redigerad av sgnam 2023-03-09 kl. 07:42.
Citera
2023-05-21, 09:47
  #3057
Medlem
Någon mer än jag som reagerar på mängden nya aktier som trycks av styrelsen?

Att de gick med på att låna 22m usd av en lundinägd stiftelse som i avtalet fick 22 miljoner aktier utöver ränta på lånet sitter särskilt illa med mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback