Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-01, 19:49
  #13
Medlem
brinkan@spray.ss avatar
Någon som vet om det var några svenskar inblandade i detta krig? Det gäller år 1979.
Citera
2014-04-06, 22:57
  #14
Medlem
Natan Röds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brinkan@spray.s
Någon som vet om det var några svenskar inblandade i detta krig? Det gäller år 1979.

Svenska svenskar, eller ?

En hel del intellektuella Afghaner flydde när sovjet invaderade 1979 och några av dessa
är säkerligen assimilerade i det svenska samhället idag 35 år senare.

//NR
Citera
2014-04-07, 12:20
  #15
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tempur
Kina: Vapen, exv kom de afghanska islamistrebellernas luftvärn från Kina via Pakistan

Kina och Pakistan är allierade sen länge, och skälet är bådas fiendskap med Indien. Pakistan är bidragstagaren i relationen men kan ändå erbjuda en del, som tillgång till västmateriel och ett för Kinas del utmärkt strategiskt läge med hamnar vid Indiska oceanen och en dolk i Indiens rygg.

Kina sålde vapen till alla som ville köpa på 80-talet (de levererade även enorma mängder till både Iran och Irak under kriget) och det är knappast förvånande att de försåg Pakistan för vidarebefordran till afghanerna. De kinesisk-sovjetiska relationerna var också dåliga ända sen 60-talet.
Citera
2014-04-28, 08:57
  #16
Medlem
brinkan@spray.ss avatar
Nu har jag fått mera uppgifter:
Det gällde en tid mellan 1980-83 på enbart 3 veckor.
Det tar ju ungefär en vecka att transporteras ner dit och lika hem så tiden på plats kan ju inte ha varit mer än 1 vecka innan han deserterade.
Han är SVENSK från SVERIGE.
Citera
2014-04-28, 18:48
  #17
Avstängd
hamada15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tempur
Kina: Vapen, exv kom de afghanska islamistrebellernas luftvärn från Kina via Pakistan

Varför gav Kina militärt stöd till Afghanistan?
Citera
2014-04-28, 20:34
  #18
Avstängd
hamada15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigtnamn200
Jag har nog blivit hjärntvättad av skolan, jag vet inte själv vad problemet är med den

Men om du skulle säga varför en wiki-artikel skulle kunna användas så kan jag använda det när jag ska källkritisera.

Läs i sådana fall olika källor och skapa en egen uppfattning. USA vill få Afghanistankriget att framstå som ett rop utav hjälp, från Afghanerna, som sedan USA anammar och kommer till nöd. Det varierar hur bilden utav slag, framförallt mellan två supermakter som USA och Sovjet, framställs i media beroende på ett antal olika faktorer.

Läs en bok om Afghanistankriget skriven utav en amerikan med "västlig" syn på händelsen.
Läs en bok om Afghanistankriget skriven utav en sovjet, eller kommunist, med "östlig" syn på händelsen.

Du kommer se en markant skillnad i siffror, planering och åsikter kring vad som var rätt att göra på 70-80-talet.
Citera
2014-04-28, 20:37
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Varför gav Kina militärt stöd till Afghanistan?
Kina gillade inte Sovjet.
Citera
2014-04-28, 20:39
  #20
Avstängd
hamada15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kina gillade inte Sovjet.

Dumt svar, gärna lite mer "omfattande".

Varför gillade inte Kina Sovjet?
Citera
2014-04-28, 21:37
  #21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Dumt svar, gärna lite mer "omfattande".

Varför gillade inte Kina Sovjet?
Som råkommunist måste du väl ändå känna till den kinesisk-sovjetiska brytningen 1960-1989.
Citera
2014-04-28, 21:40
  #22
Avstängd
hamada15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Som råkommunist måste du väl ändå känna till den kinesisk-sovjetiska brytningen 1960-1989.

Jag är inte "råkommunist". Jag känner till brytningen, men hur såg relationerna mellan Kina och Sovjet ut direkt när kriget bröt ut?
Citera
2014-04-28, 21:52
  #23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Jag är inte "råkommunist". Jag känner till brytningen, men hur såg relationerna mellan Kina och Sovjet ut direkt när kriget bröt ut?
De var frostiga och kineserna ville inte att ryssarna skulle få mer inflytande i deras närområde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback