Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-03, 21:33
  #1
Medlem
Jag tycker att hippiekulturen är bland det bästa som hänt mänskligheten. Jag håller med i deras tankegångar, jag älskar deras syn på livet, jag älskar deras stil och samhörighet med varandra, och kort och gott sagt egentligen det mesta som har med dem att göra.

Jag klär mig ofta i lite orientaliska kläder, har långt hår, lyssnar på psykedelisk 60-70 tals musik osv... Jag lever i en positiv inställning till världen, och lever helt och hållet för dagen i ett liv utan problem (då jag har en tendens att ignorera dessa).

Jag har dock insett att människor som är på detta vis idag ses som "hippie-wannabees". Om en person idag försöker ta efter livsstilen då - fast inte lika extremt för min del - så ses denne alltså som en taskig kopia? Detta förstår jag inte alls, det betyder alltså att om jag försöker vara mig själv och köra på den livsstil jag tror på, så är jag alltså en wannabe? Det är ju endast med hippiekulturen detta gäller också, en gothare kan vara gothare, och en punkare kan vara punkare, men en nutidshippie kan inte vara hippie. Varför? oO
Citera
2011-05-03, 21:37
  #2
Medlem
had0cs avatar
Dagens hippies är som dåtidens hippies men andra kläder och andra värderingar..

Jag menar har du varit på ett psytrance party nån gång..
Citera
2011-05-03, 21:39
  #3
Medlem
Voodooprastens avatar
Eftersom hippiernas livssyn var så jävla naiv.

Dagens riksdagspolitiker är på sätt och vis hippies eftersom de har samma naiva syn på omvärlden och försöker på samma sätt skapa ett samhälle där alla kan leva lyckliga med hand i hand.
Det är helt enkelt inget speciellt längre och vi lever redan i ett jävla hippie-samhälle.

För att uppnå hippiestatus idag är det bara att spara ut håret och tända en joint... Sen är du automatiskt hippie.
__________________
Senast redigerad av Voodooprasten 2011-05-03 kl. 22:12.
Citera
2011-05-04, 19:25
  #4
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=zHd6m...eature=related

Den här sammanfattar det ganska bra. Jag vet inte exakt varför men för en del människor sticker det otroligt i ögonen när man påstår sig gilla hippiekulturen eller försöker uppnå frihet. Jag kommer aldrig förstå 9-5 mannens hat mot hippies eller den liberala tanken i sig, men jag antar att vissa människor är nöjda med att gå den väg som man "ska gå" enligt samhällets modell, och det är isåfall derat val! Så länge dom slutar kritisera mina värderingar och livsstil så krisiterar jag inte deras, det är det som är det fina: Jag tycker att alla människor ska få göra precis vad FAN dom vill. (så länge det inte skadar någon annan såklart)

Jag själv vet mycket väl om att jag inte är en fri man, men jag uppskattar hippiekulturen och tycker att sätter deras värderingar högt och jag hoppas att en dag också få vara fri! Jag kallar mig själv inte heller för en hippie, men ett slags fan av den skulle jag väl kunna säga att jag är. Så mycket mer har jag inte att tillägga. Jag vet också allting som kommer med i hippiekulturen, öppenheten mot människor osv, så om jag ser dig på stan någon dag (bor du i Stockholm?) ska jag definitivt gå fram och snacka lite! Ser man en människa med hippiestil på kläderna så kan man ju nästan garantera att han/hon är trevlig, och hur man kan få det till något negativt är ofattbart för mig.
NEEK NEEK NEEK.. swamp
Citera
2011-05-05, 12:16
  #5
Medlem
HasseBanans avatar
Jag tycker mig snarare ha sett att hippiestilen har varit på på uppgång de senaste åren. Titta bara i musikforumet här på Flashback t.ex. hur många som gillar 60- och 70-talsmusik och i drogforumen där snorvalpar som är födda på 90-talet använder gamla uttryck som "spliff" och "holk" osv.

Annat var det på det skärpta 80-talet. Kom du med långt hår och såg allmänt dräggig ut som var du genast en "jävla flummare" eller en "jävla pundare".

Kanske har det tillochmed blivit lite för mycket hippienostalgi de sensaste åren. Man tycker det är rätt tjatigt när var och varannan försöker lägga sig till med hippiejargong och använder uttryck som de ofta inte ens förstår innebörden i (gammalt södeslang osv).
Citera
2011-08-14, 15:58
  #6
Medlem
fritjofkonkass avatar
Har det ens någon gång varit accepterat att vara hippie? Det ansågs väl på 60-talet av svenssonsfolket som "dekadent". Av någon konstig anledning. Är inte själv hippie, långt ifrån. Men jag älskar musiken, kläderna, livssynen och formspråket. Fan, nästan så man ska konvertera.
Citera
2011-08-15, 00:15
  #7
Medlem
Hatar hippies, enligt mig är all typ av estet hippie. Protestera är hippie.

Det värsta med människor som är sk hippies är att de kallar sig själva för hippies och är stolta över det. En gäng töntar som försöker vara coola å fria.

Hatar människor som har en livsstil och är medveten om det och följer den livsstilens mallar, inte för att personen vill det, men för att personen är tvungen.
Citera
2011-08-15, 15:30
  #8
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinan
Hatar hippies, enligt mig är all typ av estet hippie. Protestera är hippie.

Det värsta med människor som är sk hippies är att de kallar sig själva för hippies och är stolta över det. En gäng töntar som försöker vara coola å fria.

Hatar människor som har en livsstil och är medveten om det och följer den livsstilens mallar, inte för att personen vill det, men för att personen är tvungen.
Tvungen? Det är ingen som är direkt tvungen att helt sonika kopiera alla hippe-traits. Det gör man för att man helt enkelt vill leva efter de deviserna

Varför är det töntigt att vilja vara fri? En människa som har den känslan mår bättre än en människa som har en massa krav på sig själv och livet. Livet är ändå rätt långt och varför inte se till att försöka må bra så man kan njuta lite?

Och protestera? Igen, jag förstår inte varför du föredrar att negligera individens rättigheter: ifall man har en fråga som man verkligen brinner för och vill ändra på så ska du naturligtvis kämpa för det. Att vara bitter och tro att ingenting fungerar leder ingen vart. En människas vilja och kreativitet besitter oanade krafter och är viktiga för att man ska nå dit man vill i livet..
__________________
Senast redigerad av Transmisson 2011-08-15 kl. 15:31. Anledning: jo
Citera
2011-08-15, 20:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Tvungen? Det är ingen som är direkt tvungen att helt sonika kopiera alla hippe-traits. Det gör man för att man helt enkelt vill leva efter de deviserna

Och protestera? Igen, jag förstår inte varför du föredrar att negligera individens rättigheter: ifall man har en fråga som man verkligen brinner för och vill ändra på så ska du naturligtvis kämpa för det. Att vara bitter och tro att ingenting fungerar leder ingen vart. En människas vilja och kreativitet besitter oanade krafter och är viktiga för att man ska nå dit man vill i livet..

Vadfan vet du om frihet? Du lever i sverige, där varenda moralkärring kan säga vadsomhelst och få uppmärksamhet.

Må bra, visst, men att må bra genom en livsstil är löjligt. Individens rättigheter? Det är bara trams, iallafall i europa.

Tycker inte om människor som "brinner" för något, tror de gör världen en tjänst.
__________________
Senast redigerad av sinan 2011-08-15 kl. 20:32.
Citera
2011-08-15, 22:45
  #10
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinan
Vadfan vet du om frihet? Du lever i sverige, där varenda moralkärring kan säga vadsomhelst och få uppmärksamhet.

Må bra, visst, men att må bra genom en livsstil är löjligt. Individens rättigheter? Det är bara trams, iallafall i europa.

Tycker inte om människor som "brinner" för något, tror de gör världen en tjänst.
Jag tror du snackar om yttrandefrihet? Jag menar mänsklig frihet som inte handlar om att få gapa och skrika som man vill. Det handlar om att ta till sig sin egen frihet som människa och leva sitt liv efter egna preferenser samtidigt som man låter andra leva på sitt vis och kan respektera det.

Må bra genom en livsstil är löjligt? Varför? Hippiekulturen proklamerar sunda och medmänskliga värderingar som folk blir inspirerade att följa och leva efter. Världen är inte felfri, det bör man inte vara naiv nog att förbise, men ta fasta på det som är bra och konstruktivt. Allt annat är egentligen galenskap.

Människor som brinner för något gör det inte i första hand för världens skull utan för att de vill vara sanna mot sig själva. Själv tycker jag det är grymt att människor sysslar med saker som de mår bra av, så länge de inte skadar andra.
__________________
Senast redigerad av Transmisson 2011-08-15 kl. 22:47.
Citera
2011-08-31, 21:27
  #11
Medlem
frisedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinan
Vadfan vet du om frihet? Du lever i sverige, där varenda moralkärring kan säga vadsomhelst och få uppmärksamhet.

Må bra, visst, men att må bra genom en livsstil är löjligt. Individens rättigheter? Det är bara trams, iallafall i europa.

Tycker inte om människor som "brinner" för något, tror de gör världen en tjänst.


haha fan vad bitter du låter!
tror att man inte behöver följa hippiemodellen till punkt och pricka för att vara en hippie,
precis på samma sätt som man inte behöver svälja allt inom den religion man tillhör, exempelvis kristendomen. det blir väl lite vad man gör det till. även om vi är skyldiga att jobba och till viss del ha svenssonliv så anser jag att man fortfarande kan uppleva och se sig själv som fri, det är en högst personlig inställning till sitt liv och hur man ser på saker.
nog kan jag känna mig fast i vad som "krävs" av mig i samhället, men min själ är fri och mitt medvetande får sträva bort bäst det vill, vart det vill (haha lyckas verkligen med bedriften att låta sjukt flummig).

fast jag tycker att det verkar mer accepterat nu än tidigare att få ha de kläder man vill, dreads/långt hår och ha skruvade värderingar och livssyner.
vill man protestera kan man nog göra det om man vill, men det är knappast ett kriterium du behöver uppfylla för att få kalla dig själv hippie.

när jag var liten, riktigt liten, så frågade min lärare vad jag ville göra när jag blev stor.
jag svarade att jag ville kedja fast mig och hungerstrejka någon gång i mitt liv.
oväntat svar från en 10-åring. och mina föräldrar och den omgivning jag befann mig i var så långt från hippiekulturen som man kan komma. lite lustigt hur allt blev sen när man växte upp.
Citera
2011-09-01, 17:11
  #12
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Eftersom hippiernas livssyn var så jävla naiv.

Dagens riksdagspolitiker är på sätt och vis hippies eftersom de har samma naiva syn på omvärlden och försöker på samma sätt skapa ett samhälle där alla kan leva lyckliga med hand i hand.
Det är helt enkelt inget speciellt längre och vi lever redan i ett jävla hippie-samhälle.

För att uppnå hippiestatus idag är det bara att spara ut håret och tända en joint... Sen är du automatiskt hippie.


Bara för det ska man ge bort sin skolplats ? dvs Jimmie Åkessons skolpolitik eller om det var Björn Söder som prata i radioom det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback