• 1
  • 2
2011-05-03, 13:35
Medlem
Tjena jag är nitton år och bor i lägenhet med min flickvän. vi går båda i skolan och jag har ett helgjobb men det har inte hon, hon söker.
men vi har ett litet problem hon är nämligen naturligt glutenintolerant och kräver därmed speciell kost som är cpdyr. hon har varit det sen hon varit 7år och är 17 nu så i tio år dvs.
Så min fråga till er är om det finns något bidrag man kan få för det eller om man kan köpa glutenfrikost billigt någonstans? för man kommer inte vidare långt på ca 7papp nu för tiden när man bor i en 2a.

Vet att både norge och finland har ett speciellt bidrag för just det.
(vet någon vart man även kan köpa naturligt glutenfritt bröd?)

Hoppas jag har placerat denna fråga rätt annars får den flyttas

Tack på förhand
Citera
2011-05-03, 13:47
Medlem
latsboas avatar
Jag vet att man kan få på recept men det är upp till en viss ålder, då får man hämta ut en stor kartong med glutenfria saker hos Apoteket med jämna mellanrum. Det kostar det också men det blir betydligt mycket billigare än att köpa i affär.
Jag orkade inte googla så mycket men här är en sak jag fick fram iaf: http://www.orebroll.se/sv/Halsa-och-...ria-livsmedel/
Kolla lite på erat landstings hemsida osv så kanske ni hittar något.

Ett tips jag kan dela med mig av för att minska kostnaderna lite är att baka eget bröd, LCHF-bröd är glutenfritt och det finns lite olika recept ni kan googla fram, mitt favorit är Sesambröd som smakar precis som vanligt bröd. Verkligen gott!
LCHF-kost är glutenfritt så läs på lite om det, kanske något ni båda vill ge er in på? God mat är det och man mår jättebra av det.
Citera
2011-05-03, 13:55
Medlem
Har vänner som är glutenintoleranta, de får bidrag bara för barnet.( kolla om det gäller upp till 18 år) Ang bröd så baka det i bakmaskin det är billigast. Sen så är det mkt som är glutenfritt som man kan äta istället. Laga så mkt från grunden själv. Många som är glutenallergiker tål havre så ät gröt =) Mina bekanta lagar allt från fiskpinnar till pajer bullar pizza glutenfritt. Så bara man skippar pastan och det köpta brödet så borde det inte bli så dyrt!
Citera
2011-05-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latsboa
Jag vet att man kan få på recept men det är upp till en viss ålder, då får man hämta ut en stor kartong med glutenfria saker hos Apoteket med jämna mellanrum. Det kostar det också men det blir betydligt mycket billigare än att köpa i affär.
Jag orkade inte googla så mycket men här är en sak jag fick fram iaf: http://www.orebroll.se/sv/Halsa-och-...ria-livsmedel/
Kolla lite på erat landstings hemsida osv så kanske ni hittar något.

Ett tips jag kan dela med mig av för att minska kostnaderna lite är att baka eget bröd, LCHF-bröd är glutenfritt och det finns lite olika recept ni kan googla fram, mitt favorit är Sesambröd som smakar precis som vanligt bröd. Verkligen gott!
LCHF-kost är glutenfritt så läs på lite om det, kanske något ni båda vill ge er in på? God mat är det och man mår jättebra av det.

Man kan bara hämta ut från apoteket tills man fyller 16 tyvärr.
Har testat att baka det är skitgott när det är färsk men dagen efter är brödet som en jävla tegelsten.
det blir typ det ultimata mordvapnet :O
Citera
2011-05-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naset
Har vänner som är glutenintoleranta, de får bidrag bara för barnet.( kolla om det gäller upp till 18 år) Ang bröd så baka det i bakmaskin det är billigast. Sen så är det mkt som är glutenfritt som man kan äta istället. Laga så mkt från grunden själv. Många som är glutenallergiker tål havre så ät gröt =) Mina bekanta lagar allt från fiskpinnar till pajer bullar pizza glutenfritt. Så bara man skippar pastan och det köpta brödet så borde det inte bli så dyrt!

vi lagar i princip allt från grunden men det blir fortfarande svindyrt :/
Citera
2011-05-03, 14:30
Medlem
latsboas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingofkingshill
Man kan bara hämta ut från apoteket tills man fyller 16 tyvärr.
Har testat att baka det är skitgott när det är färsk men dagen efter är brödet som en jävla tegelsten.
det blir typ det ultimata mordvapnet :O

Länken jag skickade med stod det om de över 16 men ni bor förmodligen inte i det landstinget ändå.
Och sesambrödet, det jag gjorde var gott tills det var slut och det tog några dagar
Citera
2011-05-03, 17:44
Medlem
Det är mycket som är dyrt och tråkigt. Glasögon/linser, tandläkare osv. osv.

Sluta slappa så jävligt och fundera lite istället på vad det är ni köper för mat.

Det finns verkligen sjukligt mycket saker som är glutenfria utan att för den delen vara specialkost på hyllan för glutenfria matvaror.

Men ett riktigt bra tips har du redan fått om LCHF. Det finns massor av recept på nätet och idéer om hur man gör för att äta ordentlig mat utan gluten.

Det behöver på inget sätt vara dyrare eller tråkigare för den sakens skull.
Citera
2011-05-03, 21:42
Medlem
Finns ju fryst bröd som är ganska billigt - runt 45kr kilot har vi hittat sånt för.
Citera
2011-05-03, 22:06
Medlem
Loreleis avatar
Är det en mänsklig rättighet att äta just bröd?
Ät allt annat istället.
Citera
2011-05-03, 22:08
Medlem
Hade en bekant som var glutenallergiker, men hon löste det väl i princip genom att snatta i affärer.
Tror tyvärr inte man kan få något bidrag. Det skulle vara från fonder eller stiftelser i så fall.
Finland och Norge ligger långt före sverige som är ett U-land när det gäller sånt här tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av naset
Många som är glutenallergiker tål havre så ät gröt =)

Oftast vill man ju ha någonting till gröten och havremjölk blir ju jävligt billigt och bra
Senast redigerad av BallaRune 2011-05-03 kl. 22:12.
Citera
2011-05-04, 00:16
Medlem
Det var ett jävla gnäll. Bröd, pasta och sånt klarar man sig gott utan, finns massor av annat att äta. kött, fisk, fågel, skaldjur, grönsaker, frukt, etc.
Citera
2011-05-04, 02:07
Medlem
Men snälla du, det finns otroligt mycket billig mat utan gluten så vad har du att klaga på?
Måste du tvunget käka bröd och pasta eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in