Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-06, 23:22
  #13
Avstängd
wazzobazzos avatar
Jag har aldrig blivit klok på varför högerhänta nästan alltid spelar med bladet på vänster. Man har ju sin forehand på höger sida t.ex. (är högerhänt men spelar med bladet på höger sida) så det har jag alltid tyckt varit naturligast medan folk påpekat att jag spelar som en vänsterhänt.

Antar att det är för att man ska kunna springa och sträcka ut klubban med sin bästa arm (höger isf.) så långt som möjligt för att sedan snabbt kunna greppa igen så om det nu är därför och du kan faktiskt kan skjuta OK från båda håll är det väl bättre att träna med bladet på vänster (kanske )?
Citera
2011-05-06, 23:55
  #14
Medlem
tallmisters avatar
man skjuter såklart från höger till vänster. Förut fattade jag inte hur folk kunde vara så dumma och lira innebandy från andra hållet
Citera
2011-05-25, 00:55
  #15
Medlem
Bara du inte har samma problem som mig, så ska det inte vara något problem att hitta om du är höger eller vänsterskytt.

Själv skjuter jag bättre med klubban åt höger höger och passar och transporterar bollen med klubban åt vänster. Så jag har får träna på att skjuta med klubban åt vänster. Riktigt jobbigt då jag inte får rena slagskott varjegång. Så det blir mest handledare och dragskott för min del.
Citera
2011-06-19, 12:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Jag har aldrig blivit klok på varför högerhänta nästan alltid spelar med bladet på vänster. Man har ju sin forehand på höger sida t.ex. (är högerhänt men spelar med bladet på höger sida) så det har jag alltid tyckt varit naturligast medan folk påpekat att jag spelar som en vänsterhänt.

Antar att det är för att man ska kunna springa och sträcka ut klubban med sin bästa arm (höger isf.) så långt som möjligt för att sedan snabbt kunna greppa igen så om det nu är därför och du kan faktiskt kan skjuta OK från båda håll är det väl bättre att träna med bladet på vänster (kanske )?



Citat:
Ursprungligen postat av 1988
Bara du inte har samma problem som mig, så ska det inte vara något problem att hitta om du är höger eller vänsterskytt.

Själv skjuter jag bättre med klubban åt höger höger och passar och transporterar bollen med klubban åt vänster. Så jag har får träna på att skjuta med klubban åt vänster. Riktigt jobbigt då jag inte får rena slagskott varjegång. Så det blir mest handledare och dragskott för min del.


wazzobazzo Håller med dig fullständigt! Jag använder högerhanden/foten i allt annat jag gör så antar att jag även då är högerspelare..

Men även som 1988 beskriver så är jag likadan,
jag transporterar bollen bättre med klubban åt vänster men skjuter betydligt bättre med den från höger.
Känns som man inte får någon kraft från vänstersidan..
Känner igen mig helt där i din situation ..

Vet inte om man ska försöka öva upp och skjuta från vänster eller försöka bli bättre i bollbehandlingen med klubban från höger...

Ett tillägg är att när vi spelar hockey som tv-spel kan man ju inte göra så mycket hur man driver bollen.
Men jag avslutar nästan ALLTID med att lura målvakten åt ena hållet och lägga in den forehand, se klippet
http://www.youtube.com/watch?v=NZSUcDAIlqs
Citera
2011-06-19, 18:07
  #17
Medlem
kek123s avatar
Själv gör jag allt med höger, runkar, spelar bandy, fotboll, golf, kastar bollar osv osv. Är högerhänt.

En rolig grej däremot är att jag åker snowboard med höger fot fram och skateboard med vänster fot fram
Citera
2011-06-26, 23:59
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kek123
Själv gör jag allt med höger, runkar, spelar bandy, fotboll, golf, kastar bollar osv osv. Är högerhänt.

En rolig grej däremot är att jag åker snowboard med höger fot fram och skateboard med vänster fot fram


Intresseklubben antecknar!
Någon som har lite mer värdefull information?
Citera
2011-07-08, 12:55
  #19
Medlem
Hampe7s avatar
Du kanske har någon form av Ambidextri
Citera
2015-05-18, 01:44
  #20
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stereolove
SVAR

Ja det är golfen som rört ihop det för min del med. Där högerspelare spelar från höger till vänster. Har aldrig spelat innebandy tidigare (förutom på idrottslektionerna i skolan).
haha, ja som sagt ingenaning. Får väl vänta och se, haha.



Bebbsan11

Din pappa är EFTERBLIVEN!

Det är ju leftare som sticker ut från mängden som folk vill ha i sina lag.
Varför väljer man att skola om en då? Samma sak gäller om man är vänsterfotad i fotboll. Inte skolar man om en till högerfotare.
Det skulle isådanna fall vara att man tränar upp högerfoten..

Som jag nämnde tidigare har jag aldrig spelat innebandy/hockey mer än på idrottslektionerna i skolan. Typ 4 gånger per år.
Då blir det lätt såhär!

Likadant gäller med snowboard och Longboard om man inte åkt tidigare.
Där har jag höger fot fram. Fast det kan man ju inte veta om man inte åker kontinuerligt...

Några år sent svar men där har du faktiskt fel... Jag är rightare och jag har böjt om x-antal klubbor genom åren på gympalektioner och dylikt...

Det roliga är jag är högerhänt och därför envisades mina föräldrar från tidig ålder att jag var leftare och köpte innebandy/hockeyklubbor med left hook men då spelade jag right med left klubbor

Jag säger som vänsterhänta: Hur f*n kan spela med left hook??
Citera
2015-07-21, 22:34
  #21
Medlem
De flesta som är högerhänta skjuter från vänster, testa och skjut några skott med båda så kommer du ju känna vad som känns naturligt.
Citera
2016-10-18, 08:53
  #22
Medlem
Ok ja jag erkänner att jag är dum i huvudet men kan nån tala om vilken jävla klubba jag ska köpa åt mitt barn?! Jag fattar inget alls av det som skrivs här ovan. Ungen är högerhänt men verkar lite.. ehum vänstervriden .. sparkar fotboll med vänster fot, sågar m vänster, kliver på cykeln från fel håll, håller bössan åt fel håll osv. Nu ska jag åka o köpa en klubba i dag o kan inte ta med själva ungen. Gav honom en klubb-atrapp i morse och noterade att han höll höger hand nedanför vänster hand vilket är tvärtom mot vad jag som är helt högerhänt håller. Betyder detta att jag ska köpa en klubba som har en "right hook"!?

(Ja jag kan fråga i affären men vill helst slippa)
__________________
Senast redigerad av Oliwan 2016-10-18 kl. 08:56. Anledning: stavning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback