Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 07:10
  #1645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
I ditt fall skulle jag utgå från vilka spel som är mest intressanta.

Xbox One och Playstation har liknande utbud, men olika exklusiviteter som skiljer dem åt. Den sistnämnda har fler sådana och objektivt sett är de även mer populära. Nintendo Switch har ett annorlunda utbud med Zelda och Mario som sina främsta varumärken.

När det kommer till konsol förespråkar jag Xbox One som finns i olika versioner. Själv äger jag en Xbox One X, vilken är den överläget bästa konsolen på marknaden ur tekniskt perspektiv. Gillar communityn som omger den, det tilltalande gränssnittet samt hur kompetent den är som multimedia-maskin.

Men som sagt; kolla upp de olika utbuden och bilda dig en egen uppfattning.

Jag är bara en aning förvirrad. Har bland annat kollat Wikipedias listor över spel. Till Playstation 3, som exempel, har det funnits olika listor beroende på om det har släpps på skiva, om det endast kan laddas ner eller om det har först släpps på skiva och senare blivit tillgängligt för nedladdning. Vissa spel finns inte med där, trots omfattande listor. Trots det så påstår vissa hemsidor/forum att vissa spel ska finnas till ps3. Skulle det stämma så skulle jag vara intresserad av PS3. Vet inte riktigt vad som stämmer på den fronten.

Utöver detta så finns det flertal spel som har släppts för varenda enhet i princip, eller åtminstone flera olika konsoler. Det svåraste är nog att välja mellan dessa, eftersom jag inte vill köpa varenda spelkonsol för att kunna spela dem. Det är själva spelupplevelsen som jag är ute efter, inte snyggast/bäst grafik eller liknande.

Just nu ligger nog NES, Xbox 360, Game Cube och Playstation 3 bäst till.
Citera
2018-02-05, 08:26
  #1646
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag är bara en aning förvirrad. Har bland annat kollat Wikipedias listor över spel. Till Playstation 3, som exempel, har det funnits olika listor beroende på om det har släpps på skiva, om det endast kan laddas ner eller om det har först släpps på skiva och senare blivit tillgängligt för nedladdning. Vissa spel finns inte med där, trots omfattande listor. Trots det så påstår vissa hemsidor/forum att vissa spel ska finnas till ps3. Skulle det stämma så skulle jag vara intresserad av PS3. Vet inte riktigt vad som stämmer på den fronten.

Utöver detta så finns det flertal spel som har släppts för varenda enhet i princip, eller åtminstone flera olika konsoler. Det svåraste är nog att välja mellan dessa, eftersom jag inte vill köpa varenda spelkonsol för att kunna spela dem. Det är själva spelupplevelsen som jag är ute efter, inte snyggast/bäst grafik eller liknande.

Just nu ligger nog NES, Xbox 360, Game Cube och Playstation 3 bäst till.

Jag förstår! Du överväger alltså att skaffa någon av de förgående generationernas konsoler. Det är ingen dum idé då både spelen och konsolerna är billigare än dagens. Dessutom finns det ett stort bibliotek av titlar att tillgå oavsett konsol du väljer.

NES blir dock tämligen dyrt i längden då intresset för retrospel har fått sig ett rejält uppsving. Nintendo lanserade för några år sedan en mindre enhet med förprogrammerade spel, tyvärr har produktionen upphört och det finns därför en risk att man måste söka sig till den begagnade marknaden.

Utifrån mina upplevelser och erfarenheter hade jag satsat på en PS3 trots att jag satsade på Xbox 360 när det var aktuellt. PS3 har nämligen ett fantastiskt spelbibliotek som sträcker sig genom ett till synes ändlöst spektrum av genrer. Mitt favoritspel är tveklöst Heavy Rain, vilket är ett engagerande drama där ens reaktionsförmåga spelar in på storyn.

Om du säger vilken typ av spel som intresserar dig kan jag hjälpa dig! Mer än gärna!
Citera
2018-02-05, 09:55
  #1647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Jag förstår! Du överväger alltså att skaffa någon av de förgående generationernas konsoler. Det är ingen dum idé då både spelen och konsolerna är billigare än dagens. Dessutom finns det ett stort bibliotek av titlar att tillgå oavsett konsol du väljer.

NES blir dock tämligen dyrt i längden då intresset för retrospel har fått sig ett rejält uppsving. Nintendo lanserade för några år sedan en mindre enhet med förprogrammerade spel, tyvärr har produktionen upphört och det finns därför en risk att man måste söka sig till den begagnade marknaden.

Utifrån mina upplevelser och erfarenheter hade jag satsat på en PS3 trots att jag satsade på Xbox 360 när det var aktuellt. PS3 har nämligen ett fantastiskt spelbibliotek som sträcker sig genom ett till synes ändlöst spektrum av genrer. Mitt favoritspel är tveklöst Heavy Rain, vilket är ett engagerande drama där ens reaktionsförmåga spelar in på storyn.

Om du säger vilken typ av spel som intresserar dig kan jag hjälpa dig! Mer än gärna!

Jag är bland annat intresserad av Sims. Spelar egentligen ingen roll vilket spel det handlar om. Har Sims till PC och PS2, och älskar det. Finns olika Sims-spel till Playstation 3, Playstation 4, Xbox, GameCube, Xbox One, Wii, Nintendo DS och Nintendo 3DS.

Samma sak med exempelvis Need for Speed-serien, Grand Theft Auto-serien, Spyro. Lego Indiana Jones: The Original Adventures. Crash Bandicoot. Spel med Batman och LOTR etc. Då jag har det på PS2, och skulle antagligen uppskatta liknande/samma spel på andra konsoler. Brukade gilla Sonic Hedgehog på Sega Megadrive, så är villig att pröva något av spelen på en annan konsol (och det finns). Finns det någon motsvarighet till Theme Park World (PS2), dvs bygga och driva egen verksamhet samtidigt som det är ett strategispel, så är jag intresserad. Oavsett spel och konsol!

Då kanske du får en hum om vilken typ av spel som jag gillar, och varför det inte alltid är så lätt att välja spel före konsol, då spelen kan finnas till flera olika konsoler.
Citera
2018-02-05, 09:59
  #1648
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
I dagsläget har jag endast Playstation 2. Visst, jag tycker fortfarande att det är kul, och gillar spelen som jag har. Men jag har börjat snegla på andra spelkonsoler.

För hade jag Sega Megadrive, Nintendo 8-bit (NES), Nintendo 16-bit (SNES) samt Playstation 1. PS1 kan jag alltid lösa genom att köpa spelen och använda dem i min PS2. Är det värt att köpa de andra spelkonsolerna samt mina favoritspel från förr? Det är nog mest nostalgikänslan som jag är ute efter. Det som jag ogillar dock, det är att vissa spel kan vara svåra att få tag på och att vissa spel är sanslöst dyra. Men det kanske är värt det i slutändan?

Har ingen erfarenhet av de ”nyare” spelkonsolerna (som Gamecube, Playstation 3 + 4, Xbox, Xbox 360 och Xbox one, Nintendo Wii U och Nintendo Wii). Ska jag i första hand välja spelkonsol, eller de spel som lockar mig mest först? Om jag ska välja spel i första hand, hur resonerar jag om dessa spel finns till olika spelkonsoler? Är nyfiken då jag har vissa spel både till PC och PS2, och spelupplevelsen är inte densamma. Oftast föredrar jag att spela spelen på en av enheterna, även om det funkar att spela på olika enheter. Vet inte om det blir likadant när man väljer mellan andra spelkonsoler om det är samma spel (så att säga). Jag oroar mig över att jag kommer välja fel spelkonsol, och därmed få en ”sämre” spelupplevelse. Vissa av spelen som jag är intresserad av, de finns nämligen till flera olika konsoler. Andra spel är mer unika.

Vill du kunna spelare de "senaste" spelen och stora titlar så ska du välja XB1 eller PS4. Majoriteten av alla stora titlar släpps till båda.

Men kolla vilka spel du gillar och utgå från det.
Citera
2018-02-05, 10:14
  #1649
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag är bland annat intresserad av Sims. Spelar egentligen ingen roll vilket spel det handlar om. Har Sims till PC och PS2, och älskar det. Finns olika Sims-spel till Playstation 3, Playstation 4, Xbox, GameCube, Xbox One, Wii, Nintendo DS och Nintendo 3DS.

Samma sak med exempelvis Need for Speed-serien, Grand Theft Auto-serien, Spyro. Lego Indiana Jones: The Original Adventures. Crash Bandicoot. Spel med Batman och LOTR etc. Då jag har det på PS2, och skulle antagligen uppskatta liknande/samma spel på andra konsoler. Brukade gilla Sonic Hedgehog på Sega Megadrive, så är villig att pröva något av spelen på en annan konsol (och det finns). Finns det någon motsvarighet till Theme Park World (PS2), dvs bygga och driva egen verksamhet samtidigt som det är ett strategispel, så är jag intresserad. Oavsett spel och konsol!

Då kanske du får en hum om vilken typ av spel som jag gillar, och varför det inte alltid är så lätt att välja spel före konsol, då spelen kan finnas till flera olika konsoler.

The Sims 4 har nyligen lanserats till de nya konsolerna, men gör sig som bekant allra bäst på PC. Föregångaren finns till de flesta formaten.

Spelen du har nämnt hittills finns till både Xbox 360 och PS3. Oavsett vilken konsol du väljer kan du njuta av GTA-serien, Batman-serien och alla fantastiska Lego-spel. Men då du gillar Spyro och Crash Bandicoot är jag säker på att Ratched and Clank skulle vara någonting för dig. Kanske Sly också. Bägge spelen är PS-exklusiva och därför är jag säker på att det är rätt konsol för dig.

Såvitt jag vet finns det inga "simulatorspel" likt Theme Park World till vare sig Xbox 360 eller PS3.
Citera
2018-02-05, 21:17
  #1650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Vill du kunna spelare de "senaste" spelen och stora titlar så ska du välja XB1 eller PS4. Majoriteten av alla stora titlar släpps till båda.

Men kolla vilka spel du gillar och utgå från det.

Xbox one har åtminstone bakåtkompatibilitet, vilket är intressant då jag har hittat en drös spel till Xbox 360 och Xbox one. PS4 saknar det tyvärr. Jag är inte särskilt fokuserad på att ha de senaste spelen eller stora titlar, då jag kan vara ganska kräsen i val av spel.

Ska ta en bättre titt på vilka tillgängliga spel som finns till de olika konsolerna, och sedan välja.

Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
The Sims 4 har nyligen lanserats till de nya konsolerna, men gör sig som bekant allra bäst på PC. Föregångaren finns till de flesta formaten.

Spelen du har nämnt hittills finns till både Xbox 360 och PS3. Oavsett vilken konsol du väljer kan du njuta av GTA-serien, Batman-serien och alla fantastiska Lego-spel. Men då du gillar Spyro och Crash Bandicoot är jag säker på att Ratched and Clank skulle vara någonting för dig. Kanske Sly också. Bägge spelen är PS-exklusiva och därför är jag säker på att det är rätt konsol för dig.

Såvitt jag vet finns det inga "simulatorspel" likt Theme Park World till vare sig Xbox 360 eller PS3.

Jag läste att det går att ladda ner Theme Park World samt Theme Hospital till PS3. Båda spelen finns tydligen att ladda ner (för en viss summa) om man är bosatt i USA, trist att det inte finns tillgängligt här. Det var en av anledningarna till att jag sneglade på PS3. Även om jag kan nöja med med Theme Hospital till PC, och Theme Park World till PC och PS2.

Synd att det är ont om simulatorsspel till Xbox 360 och PS3. Ska ta en titt på tillgängliga spel igen, och se vad jag väljer.
Citera
2018-03-26, 18:46
  #1651
Medlem
Jag är idag inneboende, men kommer få en lya i denna gamla villa i sommar.
Tänkte köpa en ny dator lagomt till inflyttningen där då vi samtidigt
skaffar fiber på min begäran.....

Tänker mig en dator, lite över 10.000 kr av ett bra märke och bra kvalitet.
Surf och chatt - mycket av den varan blir det - multitask.
Spelandet är i huvudsak simulator lastbil-lantbruk-flyg.

Om man säger Lenovo vs Acer, då tycker jag det känns som Acer är mer kvalitet....
Jag tänker mig att datorn ska kunna gå i 10 år utan större problem och så tar jag
som vana att byta var 10:e.

RAM runt 16GB kanske, lagom hög grafik, kör alltid lägsta grafiken i mina spel nu....
Vi kommer ha 250 mbit ner och 100 upp på fiber sedan, inbyggt trådlöst självklart.
Vad krävs för att kunna köra dubbla skärmar idag? 2x28" kanske.


https://www.komplett.se/product/9861...81#productinfo


Kanske vore nåt för mig? Vad tycker ni är värt att satsa på idag?
Citera
2018-03-26, 18:53
  #1652
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pe4r
Jag är idag inneboende, men kommer få en lya i denna gamla villa i sommar.
Tänkte köpa en ny dator lagomt till inflyttningen där då vi samtidigt
skaffar fiber på min begäran.....

Tänker mig en dator, lite över 10.000 kr av ett bra märke och bra kvalitet.
Surf och chatt - mycket av den varan blir det - multitask.
Spelandet är i huvudsak simulator lastbil-lantbruk-flyg.

Om man säger Lenovo vs Acer, då tycker jag det känns som Acer är mer kvalitet....
Jag tänker mig att datorn ska kunna gå i 10 år utan större problem och så tar jag
som vana att byta var 10:e.

RAM runt 16GB kanske, lagom hög grafik, kör alltid lägsta grafiken i mina spel nu....
Vi kommer ha 250 mbit ner och 100 upp på fiber sedan, inbyggt trådlöst självklart.
Vad krävs för att kunna köra dubbla skärmar idag? 2x28" kanske.


https://www.komplett.se/product/9861...81#productinfo


Kanske vore nåt för mig? Vad tycker ni är värt att satsa på idag?

Bra inlägg, men tyvärr har det hamnat lite fel. Vänd dig till PC-forumsdelen så får du säkerligen hjälp där.

(FB) PC: köpråd - stationärt
Citera
2018-05-04, 19:32
  #1653
Medlem
Tänkte uppgradera min PS4 till en PRO men såg i en recension att om man inte har 4K HDR så är det ej lönt att införskaffa en. Jag sitter just nu med en 4K UHD(samsung). Jag besitter inga kunskaper överhuvudtaget vad gäller detta.

Så vad säger ni? Är det ett värt köp med den TV jag har?
Citera
2018-06-11, 16:46
  #1654
Medlem
Jag har Xbox 360 (i originalutförande). Xboxen skaffade jag då den verkade vara intressant ur spelsynpunkt, då det fanns en massa intressanta spel. Vissa spel ingick när jag köpte konsolen. Gillade inte nåt av dem, trots att jag tyckte att de verkade intressanta och bra. I vissa fall beror det på att de är baserade på en tv-serie som jag gillar. I ett fall så prövade jag demospelet (laddade ner demon), där man fick pröva en kort snutt. Köpte spelet, och blev besviken. Just nu är det så illa att jag inte ens spelar på Xboxen, utan använder den till att kunna se Viaplay och Netflix på tv:n.

Funderar på att köpa en annan konsol. Men är orolig för att det blir samma besvikelse som med Xbox 360. Trots att det var den konsol med flest intressanta/lockande spel. Vilken bör jag välja?
Citera
2018-06-16, 06:01
  #1655
Medlem
SigrefIQs avatar
Tjoho gamers, eller nått sånt.

Så för 3-4 år sen så byggde jag min egna dator.(yey, jobb = gaming dator)
Så då gick jag på den där socket 2011 hypen och byggde en setup från det utan att igentligen gå igenom processen med flashback, som jag borde ha gjort.

Resultatet blev:
Moderkort : X79-UP4
Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 8Gx2
2x980 i SLI
+overkill nätagg eftersom jag kan.

Eftersom CPUn hade många kärnor och bra GHz borde det inte vara nå problem? (okunskap är oftast inte bra, duh...)
Shame on me '-.-

Så nu på senare tid har jag märkt att min setup presterar sämre ( sämre än jag trodde den skulle) och jag misstänker att det är pga CPUn för det är den enda stora skillnaden jag kan se när jag jämför med andra setups.


Så jag vill ha hjälp med mitt val av processor och moderkort, pengar är inte ett jätteproblem men självklart vill jag ju inte spendera miljoner på moderkort och CPU.

Om jag vill framtids säkra mitt moderkort och CPU (2-4 år framått), vilket borde jag välja?
(Ska köpa nytt grafikkort också men, HAR TÄNKT vänta, inte bestämt mig ännu på den delen pga priserna just nu.)
+RAM minnen, trodde jag hade DDR4 när jag började skriva det här, men som ni läste tidigare så var det DDR3 :P

Edit: Juste, jag vill kunna köra FFXV i 60 fps 1080p åtminstone och om jag behöver uppgradera mer för det så får ni gärna ge förslag för andra uppgraderingar
__________________
Senast redigerad av SigrefIQ 2018-06-16 kl. 06:33.
Citera
2018-06-16, 13:25
  #1656
Medlem
SigrefIQs avatar
heh, såg nu att jag hade skrivit i fel tråd <.<
Mod får gärna ta bort inlägget
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback