Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-30, 23:54
  #1
Medlem
Zalkmans avatar
Hej.

Nu är det så att min lilla ögonsten från 2009 vägrar starta och jag vet inte vad jag ska göra. Jag söker därför tips och råd om vad jag kan göra för att få liv i datorn igen. För att ge er en bättre bild av vad som har hänt tänkte jag börja med att beskriva vad som hände.

Jag satt på Skype med en vän och snackade samtidigt som jag surfade runt lite och datorn gick rätt varm men det är ju ingen ovanligt så jag tänkte inte mer på det. Helt plötsligt tvärdör datorn och min första tanke är att det skulle har varit batteriet men vid närmare fundering kommer jag på att jag just tagit ut laddaren. Således är datorn inte urladdad. Hur som helst vägrar fläkten dö utan den står och gå på mer eller mindre max effekt i 10-15 minuter och under denna tid är datorn helt död. Vad jag än gör så fortsätter fläkten snurra och väsnas. Till slut dör dock fläkten och jag kan återigen starta datorn och allt verkar vid en första anblick fungera som det ska. Vid en närmare titt så märker jag att laddaren och/eller batteriet inte verkar fungera helt korrekt. Enligt datorn ska det nu ta över 10 timmar (!) att uppnå fullt batteri. Jag låter datorn stå med laddaren över natten och struntar i att stänga av den men på morgonen ca 16 timmar senare är batteriet fortfarande inte fulladdat utan det är mer än tre timmar kvar enligt datorns beräkningar. -"Skit samma" tänker jag och drar ur laddaren och sätter mig och slösurfar. Lägger sedan undan datorn och den dör då eftersom batteriet laddar ur. Nästa gång jag försöker starta den så vägrar den helt enkelt, ingen reaktion över huvud taget. Datorn är helt död.

Nu hoppas jag ni fått en en någotsålunda översikt av vad som hänt. Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Tips och råd mottages tacksamt.

Mvh
Citera
2011-04-30, 23:59
  #2
Medlem
tzjs avatar
Köpråd: bärbart-Mac ---- Hårdvara Mac
/mod.
Citera
2011-05-01, 00:01
  #3
Medlem
tzjs avatar
Prova att reseta SMC.

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE
Citera
2011-05-01, 00:01
  #4
Medlem
sarekfbs avatar
Märkligt.
Det kan ha varit så att batteriet har dött, hur länge har du haft datorn?
Eller så kan hårddiskens 7C minne blivit överansträngt. Men jag vet faktist inte, min polare hade ett liknande problem som sedan fixade sig.

Det kan dock vara bra att notera hur länge du har haft datorn och lite mer info om den och dess innehåll.
Citera
2011-05-01, 00:21
  #5
Medlem
Tegelpannans avatar
Liknande händelser har hänt en av mina Macs som då va en MacBook.
3 utav 3 gånger så va det hårddisken som dog.
Citera
2011-05-01, 00:33
  #6
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prova att reseta SMC.

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Ska kolla upp det där lite mer noggrant i morgon bitti, då jag är lite för trött just nu. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av sarekfb
Märkligt.
Det kan ha varit så att batteriet har dött, hur länge har du haft datorn?
Eller så kan hårddiskens 7C minne blivit överansträngt. Men jag vet faktist inte, min polare hade ett liknande problem som sedan fixade sig.

Det kan dock vara bra att notera hur länge du har haft datorn och lite mer info om den och dess innehåll.

Det står faktiskt, även om jag nu inser att det kunde ha varit tydligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Nu är det så att min lilla ögonsten från 2009.

Datorn är alltså från 2009. Ursprungligen en första generationens Macbook men nu klassificeras den vad jag förstår som Macbook pro. Vad är det för typ av information du är intresserad av? Jag är inte så kunnig så jag vet inte riktigt vad jag bör ange, så om du har lust får du gärna styra mig i rätt riktning.

Citat:
Ursprungligen postat av Tegelpannan
Liknande händelser har hänt en av mina Macs som då va en MacBook.
3 utav 3 gånger så va det hårddisken som dog.

Ok, vore tråkigt om så vore fallet då jag inte har någon backup. Det som får mig att hoppas är dock att jag fick igång datorn efter den första "härdsmältan" och då verkade, som sagt, allt utom laddaren/batteriet fungera korrekt.
Citera
2011-05-01, 12:56
  #7
Medlem
Tegelpannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Ok, vore tråkigt om så vore fallet då jag inte har någon backup. Det som får mig att hoppas är dock att jag fick igång datorn efter den första "härdsmältan" och då verkade, som sagt, allt utom laddaren/batteriet fungera korrekt.
Jo men troligast att det är hårddisken då det är för mycket maskineri i dagens datorer som kan lätt skadas. För övrigt så är det inga problem att ta reda på svaret om du lämnar in den på närmaste 'Mac' butiken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback