Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-30, 17:51
  #1
Avstängd
hapes avatar
Ni som studerar till läkare. Hur orkar ni genomgå 5 års studier och 18 månader praktik för att sedan plugga i ytterligare 5 år? Vad är det som driver er genom allt detta? Är det lönen eller är det ert intresse? Tanken av att studera så länge, ångrar ni inte ert val av utbildning ibland?
Citera
2011-04-30, 17:53
  #2
Medlem
Fettopappas avatar
Jag har också undrat det väldigt många gånger. Det kan väl inte vara så kul att undersöka människors kroppar (borsett från milfs osv.).
Citera
2011-04-30, 17:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettopappa
Jag har också undrat det väldigt många gånger. Det kan väl inte vara så kul att undersöka människors kroppar (borsett från milfs osv.).

Med sånna svar som du ger hoppas jag verkligen att du aldrig blir en läkare, och tackar de hårda arbetet en student (läkare) måste gå igenom för att till slut bli en läkare.
Citera
2011-04-30, 18:03
  #4
Medlem
Fbadgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hape
Ni som studerar till läkare. Hur orkar ni genomgå 5 års studier och 18 månader praktik för att sedan plugga i ytterligare 5 år? Vad är det som driver er genom allt detta? Är det lönen eller är det ert intresse? Tanken av att studera så länge, ångrar ni inte ert val av utbildning ibland?

Är inte läkare utbildningen 330 p ?
Citera
2011-04-30, 18:05
  #5
Avstängd
hapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbadger
Är inte läkare utbildningen 330 p ?

5 år studier + AT 18 månader + ST 5 år
Citera
2011-04-30, 18:09
  #6
Medlem
Saffoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hape
5 år studier + AT 18 månader + ST 5 år

Som Fbadger påpekade är det ju dock 330 HP, det vill säga 5,5 års studier.

Pluggar inte till läkare men är dock inne på det spåret. Så för att svara på rubriken något kan jag säga att jag själv inte har några problem att motivera mig till att plugga så länge. Det enda som krävs är att utbildningen och yrket intresserar mig vilket jag tror och hoppas att de kommer göra.
__________________
Senast redigerad av Saffok 2011-04-30 kl. 18:19.
Citera
2011-04-30, 18:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hape
Ni som studerar till läkare. Hur orkar ni genomgå 5 års studier och 18 månader praktik för att sedan plugga i ytterligare 5 år? Vad är det som driver er genom allt detta? Är det lönen eller är det ert intresse? Tanken av att studera så länge, ångrar ni inte ert val av utbildning ibland?

Det är ju knappast som att de sitter i skolbänken de sista 5 åren utan de lär sig ju genom att arbeta och som AT-läkare så får de ju en lön att leva på.

Se det som 5-6 år i skolbänken med studiemedel därefter ett avlönat jobb där man får fortsätta att lära sig saker. Jag tycker att det låter helt ok samt att man kan ha det mycket värre.
__________________
Senast redigerad av wabbit 2011-04-30 kl. 18:38.
Citera
2011-04-30, 20:27
  #8
Medlem
komnata622s avatar
Det är ju kanske 3 år skolbänk sen är resten i olika grad praktiskt orienterat med att man går runt på olika avdelningar och kollar på patienter och operationer osv. Både AT och ST är ju precis som att jobba, ingen undervisning att tala om, kanske 2-3 timmar i veckan om man har tur.
Citera
2011-04-30, 23:06
  #9
Medlem
lighten-ups avatar
Jag tror att det gäller att ha intresse för det man pluggar om man ska bli läkare (att vilja lära sig). Precis som flera skrivit här så är det 5,5 år plugg (sen AT-tjänst och ST-tjänst, men det innebär mest praktik)
Citera
2011-05-01, 17:45
  #10
Medlem
Hej,
jag läser nu min sista termin på läkarutbildningen. Kan ärligt säga att jag är lite trött på att plugga nu, men jag tycker själv att jag har valt den absolut roligaste utbildningen, och arbetet, som finns!
Tycker man om naturvetenskapliga ämnen samt gillar lite detektivarbete finns det inget bättre.
Det bästa är faktiskt att utbildningen fortsätter och beroende på vad du gillar kan du välja bana. Gillar du snickeri kan du bli ortoped, estetik - plastikkir, kluriga saker-neurolog, prata med människor-allmänläkare, barn-barnläkare - listan är oändlig! Och varje dag lär jag mig något nytt! Ny teknik, nya läkemedel, forskning som är extremt intressant!
Ett plus är ju att man faktiskt hjälper människor också, även om det sällan (om man nu inte blir akutläkare) handlar direkt om att rädda liv.
Jag känner nu efter 5,5 år att ag inte kunnat valt bättre, och hoppas att min tanke är densamma om 20 år!

Tycker man något är kul går tiden nästan lite väl fort ibland
Citera
2011-05-12, 14:01
  #11
Medlem
pokereves avatar
Man kan ju vända på frågan, hur orkar man arbeta 5,5 år på ett ofta ostimulerande intellektuellt dödande montont jobb när man har chansen att få lära sig om det mest spännande som finns? Vissa (bl.a jag) har ett intresse för själva kunskapen och särskilt då människokroppen, nästan varje föreläsning är omåttligt spännande och jag blir varje dag fascinerad över min egen existens. Skulle inte vilja byta till någonting annat just nu, har hittat precis rätt

Sen är det ju inte 12 års studier i skolbänken direkt, knappt tre och sen klinisk verksamhet. Ser det som en av de största förmånerna med mitt kommande yrke, det att aldrig sluta lära sig och ständigt ha möjlighet att utveckla sig.

Mvh
Citera
2011-05-12, 16:05
  #12
Medlem
Man måste också förstå att en stor del av läkarstudenterna inte tänker som oss "normala". Jag känner en del läkarstudenter och det som de har gemensamt är att de uppför sig som om de hade aspergers. Att resa, festa och bara ha riktigt roligt existerar inte hos dem utan de är väldigt fokuserade på just studierna och oftast har de ett intresse som de har väldigt stor passion för - det kan vara allt ifrån skytte till målning. De gillar säga att de har roligt men man märker fort att deras roligt oftast innebär ett glas vin en fredagskväll - att åka på en roadtrip under sommaren eller åka på festivaler händer inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback