Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-30, 08:42
  #1
Medlem
Hej!

Jag har börjat tänka lite på Linux, jag har fått för mig att det är ett gratis OS? Jag har lite frågor.

Vad är de tre viktigaste fördelarna med Linux? Samt tre viktiga nackdelar?
Det finns flera olika OS vilken ska jag välja för en vanlig Dell Laptop?
Kan jag ha kvar Vista samtidigt som jag har Linux? hur isf?
Hur mycket plats på hårdisken tar de olika Linux OSen?

Tack.
Citera
2011-04-30, 09:15
  #2
Medlem
ganglere2s avatar
Fritt, inte gratis.

Tre viktigaste fördelarna. Säkerheten, friheten och snabbheten. Nackdelar kan jag inte se så många men en är om du spelar mycket spel. De flesta stora, kommersiella spel är för windows och går sämre att spela under Linux. En annan nackdel kan vara att de flesta kan windows bättre och är man då ny i Linuxvärlden så kan det vara lite svårare. Som allt nytt. Dock är Linux så pass utvecklat numera att de allra flesta kommer in i det snabbt.

Vad du ska välja för os till en bärbar är ju upp till dig. Menade du vilken dist. av Linux som är lämplig?

Ja, du kan ha kvar windows om du vill. Lämpligen på en annan partition på hårddisken och sedan välja os när du startar. Kan också ha dina os på olika diskar om du tycker att det är bättre.

Hur mycket plats Linux tar är väldigt olika beroende på vad du installerar. En del distar tar otroligt lite plats. Sedan kan det naturligtvis också ta mycket plats om du installerar många program. Hårddiskutrymme är så billigt idag att det oftast inte är ett problem.
Citera
2011-04-30, 09:17
  #3
Avstängd
KIDDe15-v2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.JDM.Stig
Hej!

Jag har börjat tänka lite på Linux, jag har fått för mig att det är ett gratis OS? Jag har lite frågor.

Vad är de tre viktigaste fördelarna med Linux? Samt tre viktiga nackdelar?
Det finns flera olika OS vilken ska jag välja för en vanlig Dell Laptop?
Kan jag ha kvar Vista samtidigt som jag har Linux? hur isf?
Hur mycket plats på hårdisken tar de olika Linux OSen?

Tack.
Tja, vad kul att du är nyfiken på Linux. De fördelar är ju att det är gratis och Open Source vilket innebär du kan kan utveckla programmet. Linux är även väldigt snyggt och hela OS:et är uppbyggt av endast text, vilket är coolt. Linux är väldigt snabbt och det kvittar vilken dator du har för Linux fungerar alltid snabbt till skillnad från Windows. Nackdelarna kanske är att vissa program finns inte till Linux, t.ex Spel från Steam är det ont om.
Det finns många distubitioner som du kan välja men det bästa/mest använda är Ubuntu. Skrivbordsmiljöer finns det tre av; KDE, GNOME och Xfce. Man kan köra många OS på samma gång och det kan man göra med en inbyggd funktion/programm i Linux som heter "Grub" (är en bootloader)som då låter dig välja vilket OS du ska starta upp med. Ett OS tar ungefär 600mb-1 gig (jag vet inte riktigt) Men du bygger ju upp en porportion som du kan välja storlek på, typ 100 gig.

EDIT: såg att han var före mig..
Citera
2011-04-30, 09:29
  #4
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.JDM.Stig
Hej!

Jag har börjat tänka lite på Linux, jag har fått för mig att det är ett gratis OS? Jag har lite frågor.

Vad är de tre viktigaste fördelarna med Linux? Samt tre viktiga nackdelar?
Det finns flera olika OS vilken ska jag välja för en vanlig Dell Laptop?
Kan jag ha kvar Vista samtidigt som jag har Linux? hur isf?
Hur mycket plats på hårdisken tar de olika Linux OSen?

Tack.


Att övergå helt till något GNU/Linux system är aldrig någon dans på rosor. Men det är inte ett problem isolerat till GNU/Linux utan gäller vilket system du än byter till, oberoende av vad du haft innan. Som jag ser det finns både för- och nackdelar med GNU/Linux, och du bör redan nu fundera på vilken av de många varianterna du vill använda dig av. Smaken här är såklart delad, men enligt mig är Ubuntu en bra distribution att börja med.

Tre fördelar
1. Chansen att drabbas av skadlig kod, virus osv minskar gentemot Windows
2. Tillgängligheten till support av alla eldsjälar
3. Stabiliteten

Tre nackdelar
1. Det är inte en dans på rosor - Du kommer stöta på problem där lösningen många gånger betyder låga kommandorader i terminalen.
2. Avsaknaden av flertalet datorspel
3. Många program som idag är standard under Windows saknas till GNU/Linux - Ersättare finns i princip alltid att finna.

Lycka till!
Citera
2011-04-30, 09:43
  #5
Avstängd
KIDDe15-v2s avatar
Då ska jag även tillägga då det framkommer i tråden att vissa spel inte fungerar till Linux men de fungerar i Windows; DirectX skapades för att prestandan i Windows spelen var skrivna för GDI och Windows inbyggda ljudsystem och videokvaliteten var för dålig enligt många. Linux använder OpenGL, vilket inte är lika bra..
Eftersom DirectX ingår i Windows och majoriteten av speltillverkarna optimerar för DirectX gör detta populariteten enorm, och i och med att formatet är hemligt skapar detta problem för Linux-stöd för spel och speltillverkares förmåga att optimera spel för Linux.
Så det finns en förklaring till varför vissa spel inte går att ha i Linux. Men om Linux ökar i popularitet så kan OpenGL förbättras eller t.o.m Dx tilläggas !!!
Alla andra program som inte måste fungera under Dx kan du köra i Wine, ett program som låter dig köra Windows filer direkt i Linux.
__________________
Senast redigerad av KIDDe15-v2 2011-04-30 kl. 09:46.
Citera
2011-04-30, 10:18
  #6
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.JDM.Stig
Hej!

Jag har börjat tänka lite på Linux, jag har fått för mig att det är ett gratis OS? Jag har lite frågor.

Vad är de tre viktigaste fördelarna med Linux? Samt tre viktiga nackdelar?
Det finns flera olika OS vilken ska jag välja för en vanlig Dell Laptop?
Kan jag ha kvar Vista samtidigt som jag har Linux? hur isf?
Hur mycket plats på hårdisken tar de olika Linux OSen?

Tack.
1.
Fördelar:
Stabilt, även efter flera års användning. Du slipper sitta med en dator som blir segare med tiden (Även om man i Linuxvärlden gärna byter ut sitt OS oftare än med Win).
Roligt. Det här är väl individuellt, men jag tycker att det är bra mycket roligare att sitta och pilla med olika linuxdistar och lära sig nya saker än att köra Win. Knowledge is power
Utbudet av fri programvara. I princip allt finns att köra ner fritt till Linux. Behöver du en bildredigerare, ett officepaket eller vad som helst? Bara att tanka ner gratis, och installationen är i allmänhet smidig. Visst, allt är inte lika kapabelt som konkurrenterna, men då kostar de ofta tusentals kronor...

Nackdelar:
Kan vara krångligt. Räkna med att du kommer att sitta och slita dig i håret över att någonting inte fungerar som du vill i början, även om du kör en väldigt användarvänlig dist. Dock är communityn runt de större distarna så pass stor att det finns guider och hjälp att få för mer eller mindre alla problem en googling bort.
Programvarustöd. Spelande kan du nästan glömma helt, och vissa windowsexklusiva program fungerar inte alls, eller i alla fall mindre bra. Dock finns det som jag tidigare sagt alternativ till det mesta.
Det är egentligen de enda två riktigt stora nackdelarna jag kommer på på rak arm...

2. Jag skulle kört Ubuntu om jag vore du. Framförallt på grund av att den mängd hjälp som finns att tillgå. Är det något som strular så kan du nästan alltid räkna med att någon annan redan haft samma problem och att svaret finns på nätet. Dessutom är det enkelt att komma in i, och ofta fungerar det mesta direkt när du startar disten första gången. Plus att det är snyggt

3. Det går utmärkt att köra flera operativsystem på samma dator, som tidigare sagts. Guider finns på nätet, bara att googla.

4. Hur mycket plats en dist tar beror självklart på vilken du väljer. Jag har kört Ubuntu på en netbook med 4gb SSD, iofs 8.10, men det fungerade fint. Googla "*distens namn* system requirements" så hittar du säkerligen rätt information.
Citera
2011-04-30, 10:30
  #7
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIDDe15-v2
Linux använder OpenGL, vilket inte är lika bra..

OpenGL är inte på något vis sämre än vad D3D är. Däremot innehåller DX lite mer tjafs så som ljud och dylikt. Många många spel skrivs dock med OpenGL som motor istället för DX - World of Warcraft är ju ett bra exempel.

Nåja, för att vara on topic så vill jag även ge en stor fördel för att byta:
Diversitet
Genom att du provar på ett annat system så kommer du inse att vissa saker "behöver inte alltid vara" på vissa sätt. Detta gäller såväl om du provar Mac OS X, AIX, Solaris eller för den delen MVS - du kommer alltid vidga din syn på hur du kan använda din dator på olika sätt för att uppnå något.
Citera
2011-04-30, 11:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
OpenGL är inte på något vis sämre än vad D3D är. Däremot innehåller DX lite mer tjafs så som ljud och dylikt. Många många spel skrivs dock med OpenGL som motor istället för DX - World of Warcraft är ju ett bra exempel.
Ett mer korrekt exempel på spel som kör OpenGL är Id's spel: Quake, Doom, etc.
World of Warcraft kör DX9/DX11 under Windows, OpenGL under OS X och Linux.
Citera
2011-04-30, 11:15
  #9
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Fritt, inte gratis.
Vadå, det är väl visst gratis?
Citera
2011-04-30, 12:00
  #10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Vadå, det är väl visst gratis?

Jo men i egentlig mening är det inte gratis utan fritt.
Man kan också köpa en dist. om man vill. Dock är det ju gratis att ladda ned.
Citera
2011-04-30, 12:50
  #11
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jo men i egentlig mening är det inte gratis utan fritt.
Man kan också köpa en dist. om man vill. Dock är det ju gratis att ladda ned.
Snackar du nu "fritt" i bemärkelsen "fri mjukvara"? För det är ju två vitt skilda saker, så det är ju inte fel att påpeka att det faktiskt går att ladda ner gratis.
Citera
2011-04-30, 13:11
  #12
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Snackar du nu "fritt" i bemärkelsen "fri mjukvara"? För det är ju två vitt skilda saker, så det är ju inte fel att påpeka att det faktiskt går att ladda ner gratis.

Helt riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback