Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-29, 19:52
  #1
Medlem
Xarplins avatar
Hejsan,

har undrat lite över detta och jag vill veta vad ni flashbackare tycker. Hur uppfattas man som mörkhyad läkare eller tandläkare i olika delar av landet? Vad bör man tänka på och vad skulle ni råda svarta läkare/ tandläkare som utbildas I Sverige? Ska man ge det ett försök eller lämna landet efter examen?


Tacksam för svar!


* Jag ber er att inte trolla eller skriva trams här, svara endast om ni kan bidra med en vettig diskussion*
Citera
2011-04-29, 19:55
  #2
Medlem
mungs avatar
Om läkaren talar god svenska tror jag inte att speciellt många skulle ha några problem med det. Är det däremot kraftig brytning och läkaren har svårt att förstå och göra sig förstådd är det inte lika roligt.
Citera
2011-04-29, 19:57
  #3
Medlem
finns ju inte en svensk som ärligt kan säga att han / hon hellre blir behandlad eller undersökt av en arab än en etnisk svensk. o du ska inte gå nån utbildning i sverige o sen fly till turkistan, då är de bättre o lämna platsen till en som vill praktiskera i sverige, parasit !
Citera
2011-04-29, 19:57
  #4
Medlem
Bryr väl mig inte nämnvärt sålänge det inte är en rastaneger som luktar skit. Men en prydlig läkare skulle jag absolut inte ha några problem med.
Citera
2011-04-29, 20:05
  #5
Medlem
En duktig läkare är en duktig läkare.
Citera
2011-04-29, 20:06
  #6
Medlem
CreepyCrawls avatar
Skulle inte låta en mörkhyad rota runt i min käft överhuvudtaget.
__________________
Senast redigerad av CreepyCrawl 2011-04-29 kl. 20:06. Anledning: grammatik
Citera
2011-04-29, 20:07
  #7
Medlem
Xarplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-kid
finns ju inte en svensk som ärligt kan säga att han / hon hellre blir behandlad eller undersökt av en arab än en etnisk svensk. o du ska inte gå nån utbildning i sverige o sen fly till turkistan, då är de bättre o lämna platsen till en som vill praktiskera i sverige, parasit !

Var snäll och läs rubriken och första inlägget.
Citera
2011-04-29, 20:09
  #8
Medlem
En duktig läkare är en duktig läkare enligt mig. Jag har ingen som helst problem med hudfärgen sålänge du läkaren inte vill stoppa upp en molotov cocktail i röven på mig och våldta min käft med en motorsåg.
Citera
2011-04-29, 20:13
  #9
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Känns lite Dr Alban.

Men för att vara seriös så instämmer jag i vad någon annan skrev. Jag skulle känna bättre förtroende för en svart läkare/tandläkare ju bättre svenska han/hon talar.
Citera
2011-04-29, 20:28
  #10
Medlem
När det kommer till läkare är det kompetensen samt språkkunskaperna som betyder det mest. Det är fan helt otroligt att underläkare ens får praktisera här så dålig svenska som många av dom talar. De språktest som görs innan anställning måste vara ett skämt.
Citera
2011-04-29, 20:37
  #11
Medlem
moonclimbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xarplin
Hejsan,

har undrat lite över detta och jag vill veta vad ni flashbackare tycker. Hur uppfattas man som mörkhyad läkare eller tandläkare i olika delar av landet? Vad bör man tänka på och vad skulle ni råda svarta läkare/ tandläkare som utbildas I Sverige? Ska man ge det ett försök eller lämna landet efter examen?


Tacksam för svar!


* Jag ber er att inte trolla eller skriva trams här, svara endast om ni kan bidra med en vettig diskussion*

Jag går i första hand på språket och hur kompetent läkaren verkar. Talar hen dålig svenska blir jag skeptisk.

Men är du en skicklig läkare och pratar bra svenska, behöver inte vara utan brytning men så att det inte blir några språkliga hinder, då ser jag inga hinder till att du skulle pröva att jobba här.
Citera
2011-04-29, 20:40
  #12
Medlem
kan tänka mig att det är värre än i sverige att vara svart läkare/tandläkare i många andra (de flesta?) västerländska länder. Sen blir du säkert bättre bemött i en storstad än i nån liten bondehåla där 23% röstar på SD. I det stora hela inget problem, tror de flesta skattar kompetens högst när det gäller deras hälsa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback