• 3
  • 4
2014-02-21, 21:41
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraxZ
Vilka rätter funkar bra att frysa ner och sedan käka som matlåda på jobbet?
Lasange funkar utmärkt, även köttfärssås och spaghetti funkar perfekt.

Men det finns ju även rätter som blir riktigt dåliga och som man knappt kan äta när man värmt dom och ska käka. Ris kan bli väldigt tråkigt att äta när man värmer det på jobbet.

Vad brukar ni käka som matlåda på jobbet? Vilka rätter funkar bra?
Spaghetti med köttfärssås sju dgr i veckan funkar utmärkt, andra veckan kallops och tredje veckan pannkakor med sylt och grädde. Grädden kan man förstås ha på sprayburk då.
Smidigt och enkelt, man ska inte konstra till vad som funkar.

Soppor av alla slag är perfekt också. Ska dock vara hemmalagade för att duga som stadig mat.
Citera
2014-02-22, 00:20
Bannlyst
Vad som "bäst" lämpar sig som matlåda beror helt på om firman har ett värmeskåp som värmer upp maten långsamt, eller via en simpel micro.

Nu får ni fortsätta gnabbas om den bästa rätten!
Citera
2014-02-23, 06:55
Bannlyst
hård mat, eller ja... mat som inte rinner.

såser och soppor går bort direkt, har en såndär avlång plåtburk i rostfritt och den brukar inte vara kul att ha köttsoppa i bilen när den hamnar uppochner. så ja typ allt som man inte har sås på/till eller soppor och liknande.

http://img.tradera.com/medium/946/18...47d2d5243c.jpg
Citera
2014-02-23, 08:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
hård mat, eller ja... mat som inte rinner.

såser och soppor går bort direkt, har en såndär avlång plåtburk i rostfritt och den brukar inte vara kul att ha köttsoppa i bilen när den hamnar uppochner. så ja typ allt som man inte har sås på/till eller soppor och liknande.

http://img.tradera.com/medium/946/18...47d2d5243c.jpg

Du har ju den i en unikabox http://www.ulander.com/ljustorp/Hemb...0610173318.jpg såklart med en termos kaffe och en macka.

Men lasange, makaroner(med nåt eller en makaronilåda på tex kassler) och faktiskt pizza fungerar ju ganska bra. Gryta med ris funkar åxå, men potatis om den skall frysas går bort.

Värmeskåpen börjar ju försvinna, men annars tycker jag att allt smakar bättre därifrån är en snabbmikrad plastback, dock vill jag helst ha en sån rostfri låda som visas ovan om jag ska få den rätta känslan med värmeskåpsmaten. Plastbackar känns bara "fel"... Farsan hade ju modellen i aluminium men den verkar ha försvunnit. Lite OT men vafan...
Citera
2014-02-23, 12:32
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Vad som "bäst" lämpar sig som matlåda beror helt på om firman har ett värmeskåp som värmer upp maten långsamt, eller via en simpel micro.

Nu får ni fortsätta gnabbas om den bästa rätten!
Exakt, kalla soppor är ingen höjdare, isf nuponsoppor. Även om en kall grönsakssoppa hemmalagad duger också som kall, men det har med smaken att göra och inte med skåpet. Även om normala arbetsplatser väl brukar vara utrustade med antingen värmeplatta, micro eller t.o.m ugn?

Kall spaghetti med köttfärssås nej, gillar inte jag.

Men fisk funkar perfekt kall! T.ex rökta fiskar. En rökt sill på en bit bröd är lagom lunch och kräver icke minsta värmetillägg.
Citera
2014-02-23, 13:52
Medlem
Gosifs avatar
räk/kräftsoppa går bra att lägga i matlåda. Annars det vanliga med makaroner.
Citera
2014-02-23, 19:23
Medlem
PhatPhils avatar
Det godaste jag vet att ha i matlådan är en risotto, grymt lyxig matlåda som är sjukt god att värma på efter helgens finmiddag=)
Citera
2014-02-28, 23:01
Medlem
Vill tipsa om något jag gör då och då, det räcker ofta i 1,5 vecka som lunchlåda då om jag inte äter det på kvällen också. Jag tränar väldigt mycket och är därför noggrann med vad jag äter och även hur mycket det kostar, enkel träningsmat kan vara god och den behöver inte kosta allt för mycket även om man lyxar till det ibland med finare kött osv.

Jag kör iaf en rejäl köttfärssås. Den gör jag på: 1,5 nötfärs, 2 gula lökar, två burkar krossade tomater, tomatpuré, lite ketchup (Heinz såklart), salt och peppar samt köttbuljong, avslutar med att smaka av med lite lätt creme-fraiche eller hur fan det stavas. Köttfärssåsen får puttra i ca: 1 timme. Jag kokar upp så mycket potatis som jag behöver och kommer äta under luncherna på jobbet den tänkta perioden för den aktuella måltiden.

Kokar potatisen till den nästan är klar, tärnar den sedan och lägger i en lättoljad ugnsform, gärna så stor som möjligt. Därefter rör jag över köttfärssåsen och broccoli som jag låtit sjuda en stund och rör ihop allt till en sorts gratäng. Avslutar med att dra över riven lätt-ost (finns ofta att köpa färdig-rivet i påse). EDIT: Slänger även i 400 gram kidneybönor.

In i ugnen i 10 minuter på 200 grader så osten får smälta och allt gosar ihop sig. Detta blir jäääävligt gott och det går ju självklart att variera kryddor osv beroende på hur man själv vill ha det. Blir oftast lite olika varje gång men konceptet är detsamma och det är svårt att tröttna. Kom på detta när jag satt och dagdrömde och provade redan samma kväll, sjukt gott.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in