Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-29, 01:22
  #1
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag har under en del år tidigare målat porslin, men kommit av mej. Men med åren verkar det bli allt färre med denna hobby. Ändå finns det kurser med deltagare varje år.
Skulle vara roligt att dela åsikter med någon och kanske få nya idéer och lust att måla igen.
Citera
2011-04-30, 09:15
  #2
Medlem
ICanHass avatar
Får man vara så fräck att fråga vad som menas med porslinsmålning?
Är det så att man målar på tallrikar och saker, målar man motiv eller bara mönster, eller är det precis som det låter; man målar någonting på någonting av porslin?
Citera
2011-04-30, 14:06
  #3
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Får man vara så fräck att fråga vad som menas med porslinsmålning?
Är det så att man målar på tallrikar och saker, målar man motiv eller bara mönster, eller är det precis som det låter; man målar någonting på någonting av porslin?


Precis som jag anade. Det är ovanligt.
Jo, man köper vitt porslin av hög kvalitet. Det ska brännas i ugn med ca 700 grader+ efter målning (en eller flera gånger) så kvalitet är viktigt.
Sedan finns det olika typer av målning - jag räknar inte in färgen man köper på Panduro som man målar enkelt och låter torka.

Man köper färgpulver som man själv blandar ut med speciell målarolja (malmittel) och specialterpentin till lagom konsistens. Ja, tvättar prylen med T-röd ex. och målar.
Tänk dej alla porslinsserviser med mönster - sånt där "småpetande" - man kan även göra bakgrunder i enfärgat (blankt eller matt) men man måste låta bränna mellan varje målning. Ja, relief kan man lägga, på den kan man (efter bränning) lägga guld eller silver(platina), ex.vis (finns flera sorter guld i små söta dyra flaskor - som man blandar upp med speciellt medel), även guldkanter förstås. Lysterfärger. Ojämn matt yta kan man använda extrafin sand - sedan borstar man bara av överflöd efter bränning. Målar igen.

Ja, det finns massor man kan göra.
Men det tar lång tid. Gör jag en blomma måste varje lager i alla fall torka mellan varje - gör jag ett blad utan att blomman torkat så blandas färgerna direkt dom får kontakt = gör om (torkar gör det "över natten" eller 1/2 timme i hushållsugn 60 gr+, sen svalna) Gäller det få flertal olika nyanser bör det brännas mellan varje lager.
Och brännugn har man vanligen inte själv. Får lämna in och inte direkt billigt. Finns bara ett fåtal här i stan som bränner.
Figurer "stöpplar" man och målar sedan smådetaljer som ögon, mun mm.

Vill man göra det enkelt finns krackelerande färg - som när det torkar blir marmorerade ytor. Sen kan man bränna och lägga i andra lysterfärger eller reliefer, eller guld. Måste brännas mellan varje.
Det finns även olika metoder.

Så dyrt porslin, dyr utrustning (har för flera tusenlappar färg, penslar, lösningsmedel av olika sorter som bara väntar)
och därtill bränning ett antal gånger.

Pga kostnaderna målade jag förr på beställning - för självkostnadspris. För nöjet att få måla.
Har gjort de flesta mönster själv varvid ingenting varit exakt lika. Även det ett nöje att anpassa.

Men - ingen glasyr - kan inte maskindiskas. Men givetvis handdiskas som vanligt köpt porslin.
Detta var en liten beskrivning Porslinsmålning är så mycket mer.

Ändå hoppades jag att det skulle finns några av FB:s alla medlemmar som skulle få min energi att rinna till.
Citera
2018-01-08, 13:55
  #4
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Precis som jag anade. Det är ovanligt.
Jo, man köper vitt porslin av hög kvalitet. Det ska brännas i ugn med ca 700 grader+ efter målning (en eller flera gånger) så kvalitet är viktigt.
Sedan finns det olika typer av målning - jag räknar inte in färgen man köper på Panduro som man målar enkelt och låter torka.

Man köper färgpulver som man själv blandar ut med speciell målarolja (malmittel) och specialterpentin till lagom konsistens. Ja, tvättar prylen med T-röd ex. och målar.
Tänk dej alla porslinsserviser med mönster - sånt där "småpetande" - man kan även göra bakgrunder i enfärgat (blankt eller matt) men man måste låta bränna mellan varje målning. Ja, relief kan man lägga, på den kan man (efter bränning) lägga guld eller silver(platina), ex.vis (finns flera sorter guld i små söta dyra flaskor - som man blandar upp med speciellt medel), även guldkanter förstås. Lysterfärger. Ojämn matt yta kan man använda extrafin sand - sedan borstar man bara av överflöd efter bränning. Målar igen.

Ja, det finns massor man kan göra.
Men det tar lång tid. Gör jag en blomma måste varje lager i alla fall torka mellan varje - gör jag ett blad utan att blomman torkat så blandas färgerna direkt dom får kontakt = gör om (torkar gör det "över natten" eller 1/2 timme i hushållsugn 60 gr+, sen svalna) Gäller det få flertal olika nyanser bör det brännas mellan varje lager.
Och brännugn har man vanligen inte själv. Får lämna in och inte direkt billigt. Finns bara ett fåtal här i stan som bränner.
Figurer "stöpplar" man och målar sedan smådetaljer som ögon, mun mm.

Vill man göra det enkelt finns krackelerande färg - som när det torkar blir marmorerade ytor. Sen kan man bränna och lägga i andra lysterfärger eller reliefer, eller guld. Måste brännas mellan varje.
Det finns även olika metoder.

Så dyrt porslin, dyr utrustning (har för flera tusenlappar färg, penslar, lösningsmedel av olika sorter som bara väntar)
och därtill bränning ett antal gånger.

Pga kostnaderna målade jag förr på beställning - för självkostnadspris. För nöjet att få måla.
Har gjort de flesta mönster själv varvid ingenting varit exakt lika. Även det ett nöje att anpassa.

Men - ingen glasyr - kan inte maskindiskas. Men givetvis handdiskas som vanligt köpt porslin.
Detta var en liten beskrivning Porslinsmålning är så mycket mer.

Ändå hoppades jag att det skulle finns några av FB:s alla medlemmar som skulle få min energi att rinna till.
Inte så många som var intresserade av porslinsmålning tydligen ... =)
6 år sedan sista inlägget i tråden, så jag passar väl på och uppdaterar.


När jag var liten så målade min mamma porslin.
Hon höll t.o.m. kvällskurser i det, och det höll hon på med i många, många år.
Så även jag passade på att måla ibland.

Det var ganska kul, och jag minns den speciella lukten av terpentinet och färgpigmentet (som man ska blanda själv på en kakelplatta).


Jag har förresten några tips till dig (om du fortfarande finns kvar här och läser det).
Du skriver om hur du målar tex blommor.
Du förklarar att det måste torka i brännugnen annars rinner färgerna samman.
Men, det behövs faktiskt inte.
Du kan göra blomblad med hjälp av små "svampar" som du "duttar" med.
Ett "dutt" för varje blomblad tex. På det sättet går det både fort och lätt att måla vissa sorters blommor, som rosor tex.

Visst, om man vill ha detaljer (som nerver i bladen osv) så får man såklart bränna fler gånger.
Men det blir väldigt effektfullt om man "duttar" blombladen med sådan svamp.



---

Men ibland blir jag sugen på att ta upp det igen nu när jag blivit stor.
Särskilt efter att ha tittat på engelska Antikrundan, när de har haft med gammalt målat porslin och glas. Det känns ju som att det hade jag kunnat göra själv ...



Finns det verkligen inga fler än TS som har målat porslin här på Flashback?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback