Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-27, 15:44
  #2785
Medlem
Proppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ärligt talat förstår jag inte alls gnället på Pentalobskruvarna, helt enkelt för att vi lever i en värld där det mer eller mindre kryllar av specialskruvar här och var i produkter av olika anledningar, t ex för att tillverkaren anser att där ska inte kreti och pleti in och joxa.

Så är man hobbymeckare så är det närmast standard att man måste köpa sig en uppsättning med mejslar eller bits m.m. för att klara av div. specialskruvar. Kostar oftast inte många spänn, och dessutom så har de flesta i alla fall ingen Phillips 00 mejsel hemma i lådan så även den är ju då i princip en specialmejsel för vanligt folk.

Att Apple sen valt att limma fast batteriet gillar inte jag heller, men jag kan förstå varför man gjort det. Antagligen hade man inte kunnat fixa en lika stabil säker och utrymmessnål lösning om man använt någon form av skruvförband och/eller guider. Vilket antagligen kunde ha fått som resultat att man fått använda ett mindre batteri eller inte kunnat slimma datorn så mycket som de nu gjort och ändå ha den goda batterikapaciteten MBPR har. Att Apple även haft tankar på att de skulle tjäna på det i form av batteribyten är ingen jag blundar för heller, men det är knappast enda anledningen.

Återigen, EPEAT (och President Obama) anser att det är ett problem. Att Apple låter design gå före miljötänk tycker åtminstone inte jag är positivt.
2012-07-27, 15:58
  #2786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proppis
Återigen, EPEAT (och President Obama) anser att det är ett problem. Att Apple låter design gå före miljötänk tycker åtminstone inte jag är positivt.


Jag kan inte tänka mig att de menar att pentalobe-skruvarna är ett problem för t ex källsortering, då det som sagt är gott om specialskruvar runt om oss och har varit så i många år. En korrekt mejsel kostar bara några få spänn och kan köpas på många platser, kan inte se nåt problem i det.

Det fastlimmade batteriet eller den "hermetiska" skärm/lock-enheten kan jag ha mer förståelse för att de har åsikter om.

Men ändå känns det lite märkligt att man inte skulle kunna separera glas från Aluminium vid skrotning, även om det är limmat samman. Att det är krångligare och kan kräva mer energi att göra det kan jag förstå och det i sig är ju inte bra. Men vi har ju andra ställen där glas och stål/Alu är limmat mot varandra sedan många år nu och det har ju inte varit mycket ojande om det när det gäller återvinning av det.
2012-07-27, 16:02
  #2787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är rätt jobbig med dit maniska malande och eviga upprepande om och om igen.

Jo, iPhone utstrålar och förmedlar en känsla av lyx, och att vara påkostad och välbyggd. Det har iPhone i princip alltid fått skryt för i alla tester världen runt sen den kom. Det kan du gärna försöka förneka men då gör du dig själv bara löjlig.

De lurar du nu visade ger ännu mer av dessa känslor och upplevelser, men så kostar det lite mer också. Och man kan ju fråga sig vad du tycker om folk som köper en lur för oerhört stora slantar och så har den ändå inga mer funktioner eller prestanda än en normal Nokia eller vilken lur det nu handlar om i grunden. Man betalar alltså massor mer för ett varumärke och kosmetiskt lull-lull som inte ger luren högre faktiska prestanda i sig. Ska du inte tänka ut några nedlåtande tillmälen till dessa köpare med och älta det till leda? Eller är det bara Apple/iPhoneköpare som ska hånas här i världen?

Nej, iPhone utstrålar ingen lyx - än mindre då man ser den "överallt", gärna med bumpers och skal på dessutom.

Att 75% av de mobiler AT&T säljer heter iPhone är också talande. En lyxprodukt är ALDRIG i majoritet eftersom en viktig del av lyx är att skilja sig från mängden. iPhone faller därmed bort eftersom den är allt för vanlig.

Påstår man att en iPhone är lyxig och en lyxmobil har man helt enkelt ingen bra koll på vad lyx egentligen innebär. Jag kan annars hålla med om att den har en hög kvalitetskänsla - däremot inte att den slår alla andra modeller på den punkten eftersom det är felaktigt. Sedan är ju kvalitetskänsla inte samma sak som kvalitet. Det säger en hel del att större delen av de iPhones jag ser har bumpers och skal på sig samtidigt som jag på senaste tiden sett diverse krossade baksidor.

Vertu har jag inget emot av det skälet att det är en lyxmobil i ordets sanna bemärkelse där riktigt exklusiva material - och en mycket speciell service och försäljningsupplevelse ingår. Det går ju t.o.m att boka en personlig säljare som reser till dig och demonstrerar mobilen. Butikerna är extremt exklusiva och eleganta. Inga folkmassor som hos Apple Store.

Dessutom ingår en hel del unika tjänster då man köper en Vertu, bl.a concierge-service vilket man inte får med en iPhone.

En iPhone är ingenting i lyxväg i jämförelse. Även Porsche Design-mobilen är avsevärt exklusivare och för den som tvivlar - besök Porsche Design-butiken och besök sedan Apple Store och gör en jämförelse.

En iPhone, massmarknadsmobilen som i många fall säljs med 24 månaders abonnemang, massmarknadsmobilen som köps av flickor som trycker dit en rosa bumper, massmarknadsmobilen som köps av pensionärer o.s.v - är verkligen ingen lyxmobil.

Sedan finns det andra kategorier som köper iPhone inkl anställda på FN men det räddar inte situationen.

En Rolex hade inte heller varit speciellt lyxig om den köptes av ett lika brett spektrum av köpare - parat med faktumet att klockan ifråga köps av tonårstjejer.

De som påstår (oavsett om det är en journalist eller annat folk) att iPhone är en "lyxmobil" är helt enkelt okunniga om vad en lyxmobil är för något.

iPhone är lika mycket lyx som Nokia 3310 var.

Däremot har Apple byggt upp den s.k WT-statusen på ett effektivt sätt med följden att den grå massan TROR att iPhone är någon sorts lyx/exklusiv sak.

Edit: Besöker man en Apple Store som är full med folk ungefär som Wal Mart när folk är på väg hem efter jobbet och jämför detta med t.ex Vertu och Porsche Design är INTE ordet lyx det första man tänker på.

Apple är numera ett nytt folkmärke s.a.s. Lite som en ny Volkswagen (då talar jag om ursprungskonceptet i form av KdF-Wagen).
__________________
Senast redigerad av Mobiltelefon 2012-07-27 kl. 16:05.
2012-07-27, 16:31
  #2788
Medlem
Proppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kan inte tänka mig att de menar att pentalobe-skruvarna är ett problem för t ex källsortering, då det som sagt är gott om specialskruvar runt om oss och har varit så i många år. En korrekt mejsel kostar bara några få spänn och kan köpas på många platser, kan inte se nåt problem i det.
Om man kan ha en enda mejsel som passar till Lenovo, IBM, Dell, HP, Toshiba, Sony Vaio (vilket är de bärbara jag själv pillat med genom åren) så är det en nackdel att ha en mejsel till för att hantera Apple-datorer. Är inte det självklart?

EDIT: Tittade in på Elfa lite snabbt. De har Philips-mejslar, men inte Pentalobe. Jag tror, utan att veta, att jag får svårt att hitta en om jag går in på Järnia. Så himla lätt kanske det inte är? Hittade även denna från första sidan när jag googlade på Pentalobe screw driver
http://forums.macrumors.com/archive/...t-1068082.html
Ett år gammal visserligen, men det verkar inte vara helt självklart för Mac-ägare heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det fastlimmade batteriet eller den "hermetiska" skärm/lock-enheten kan jag ha mer förståelse för att de har åsikter om.
Men ändå känns det lite märkligt att man inte skulle kunna separera glas från Aluminium vid skrotning, även om det är limmat samman. Att det är krångligare och kan kräva mer energi att göra det kan jag förstå och det i sig är ju inte bra. Men vi har ju andra ställen där glas och stål/Alu är limmat mot varandra sedan många år nu och det har ju inte varit mycket ojande om det när det gäller återvinning av det.
Gå in på Youtube och titta på hur elektronikåtervinningen ser i i till exempel Ghana och andra tredje-världen-länder (dit USA gärna exporterar sitt elektronikskrot, Europa gör inte det) så får du se själv. De hettar upp kretskort i wokpannor över öppen eld för att lodet ska smälta. Även om det redan i det läget finns en massa farliga ämnen de får i sig kanske man inte måste få dem att elda på batterier också?

Jag förstår inte heller argumentation som bygger på att andra också gör fel, jag har alltid haft svårt för det. Ska man som förälder till ett snattande barn acceptera det om barnet säger "andra gör ju det!" Det finns de som gör rätt, varför inte bli en av dem istället? Att låta profit gå före miljö där det inte finns något egentligt skäl annat än vinsthunger är inte direkt ett modernt företagande.
__________________
Senast redigerad av Proppis 2012-07-27 kl. 17:00.
2012-07-27, 17:03
  #2789
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Jo, iPhone utstrålar och förmedlar en känsla av lyx, och att vara påkostad och välbyggd. Det har iPhone i princip alltid fått skryt för i alla tester världen runt sen den kom. Det kan du gärna försöka förneka men då gör du dig själv bara löjlig.


Det som ÄR löjligt är DU hoppar på andra och kalla dem för löjliga om de förnekar att en iPhone "utstrålar och förmedlar en känsla av lyx" och är välbyggd. Bara för att "tester" säger det värden runt är ju fortfarande subjektivt av dem som testar telefonen.

Det är knappast andra som är löjliga som inte håller med dig. Det är du som är den löjliga som vägra att acceptera att det ÄR subjektivt tyckande om vad som utstrålar känslan av "lyx" och "kvalitet".
__________________
Senast redigerad av Empress 2012-07-27 kl. 17:11.
2012-07-27, 17:14
  #2790
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proppis
Jag håller med. Apples batterigaranti är på ett år (liksom de flesta andras). 2009 började de fästa batteriet med Pentalobe-skruvar () men det gjorde det ju "bara" svårare att byta batteri själv, inte omöjligt. Apples listpris för batteribyte är SEK1,678 (SEK1,678 (€199)), och du måste ju skicka in datorn för detta vilket gör att du förlorar flera arbetsdagar. Över huvud taget är Apples garantivillkor sämre än till exempel både HP och Dell i professionella segmentet.

Mmm läste själv garantivilkoren för Apple och andra färdiga "märkesdatorer". Det är fan skrämmande att ett företag som skall profilera sig som att ha:
• måna om kunder
• användarvänlighet
• kvalitetsprodukter
har marknadens sämsta garanti vilkor på detta.

Nu är ju jag en kvinna som sysslar med att bygga mina datorer själv rent hårdvarumässigt (har gjort så sedan jag fick min första PC som var en hemmabygge). Så jag har självkontroll över min hårdvara.
Sedan så kan jag ju välja vilket operativ jag skall ha på bygget(ja utom Apples OS då men det vill jag inte ha ändå). Dessutom så slipper jag jobbiga specialskruvar som Pentalobes, och att slänga upp 1700 spänn för att byta ett batteri.
Ett batteri till en dator kostar ju c:a 30kr.
2012-07-27, 17:38
  #2791
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Om man verkligen tycker att iPhone utstrålar "lyx" är det verkligen dags att se över sina referensramar eftersom de är smala.

För att finna mobiler där det går att börja tala om lyx får vi allt ta till lite andra produkter:

Vertu

Porsche/BlackBerry P9981

Lumigon T2

Det finns dock de som tycker att iPhone känns lyxig.

Jag har för mig att du i denna, eller någon liknande, tråd har länkat till dessa mobiler. Av de bilder jag tidigare sett på Lumigon att de "andas lyx" även om jag aldrig sett den i verkligheten och ännu mindre hållt i en.

Jag har sett bilder på Vertu-mobilerna tidigare. De verkade att levereras i riktigt snygga trälådor såg det ut som. Dock var ganska många modeller för mycket "bling bling". De såg ut att passa till överåriga överklasskvinnor. Det är samma typ av lyx som en guldpläterad och blingad Rolls Royce.

Däremot uppskattar jag verkligen designen på Porsche-mobilerna. De är stilrena och känns garanterat lyxiga att handha. (Har själv en Porsche-designad LaCie-hårddisk) Dessa mobiler är mer stramt tysk lyx (konstigt nog), som Mercedes, BMW och Audi.

Jag, och många med mig, tycker att iPhones i allmänhet, och iPhone 4 och 4S i synnerhet känns lite lyxiga. Enkla, rena linjer, glas och metall och inget "bling bling".

Titta på tyska TV-tillverkaren Loewe, enligt mig tjusigare än Bang & Olufsen.
2012-07-27, 18:06
  #2792
Medlem
hajkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Däremot har Apple byggt upp den s.k WT-statusen på ett effektivt sätt med följden att den grå massan TROR att iPhone är någon sorts lyx/exklusiv sak.
Vad menar du med denna "WT-status"? Eller du kanske bara kastar ur dig saker du inte riktigt har koll på?
2012-07-27, 18:16
  #2793
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo, jag tycker du och andra förstorar upp dessa hinder och problem, och varför jag tycker det har jag redan förklarat, nämligen att det går att få all den musik man vill in i sin iPhone ändå från polare eller var man nu behagar hitta det. Det enda extra man måste försöka stå ut med är att t ex få musiken emailad (det är väl bra för då behöver du inte ens bemöda dig att åka till polaren) eller hämta hem den på t ex ett USB-minne. Det borde vara en sak som de flesta överlever utan att världen går under för dem.




iTunes är ingen skitprogram, utan för många användare ett program som ger oss mycket hjälp och många möjligheter samlade på ett och samma ställe.

Jag kan förstå att alla inte gillar iTunes, eller inte förstår varför man "måste" (finns andra alternativ om man vill totalvägra iTunes men de har å sin sida sina egna problem och brister) använda iTunes.

Det hela grundar sin i Apples framgångshistoria med iPod, där Apple ville skapa en nätbutik för musik och appar. För att det ska vara någon mening men en nätbutik med musik så bör man ha någon musik att sälja, och vilka tror du har musik att sälja? Jo skivbolagen, och Apple lyckade göra något som i princip ingen då trodde var möjligt med tanke på att skivindustrin var i mer eller mindre krisläge då försäljningen gått ner och folk piratkopierade hej vilt på olika sätt (t ex Napster) så att man valt att försöka lindra förlusterna genom att höja priserna. Och så kommer Apple och säger att de vill sälja musik nedladdningsbar på nätet och till ett mycket lågt pris, folk trodde ju Apple förlorat vett och sans.

Men, Apple lyckades alltså övertyga och få med sig en rad skivbolag på denna resa, så de ställde sin musik till förfogande på iTunes Music Store. Men för att skivbolagen skulle gå med på detta och vara eniga så krävde de vissa begränsningar så att man inte skulle kunna sprida den köpta musiken hur som helst.

Där har du alltså en av förklaringarna till dessa begränsningar, och i alla fall jag tycker att det då blir mer förståeligt och logiskt även om man inte behöver gilla det för det. Men då vet man i alla fall varför, och det är alltså inte bara för att Apple vill jävlas med oss eller vara speciella.

Apple har dessutom lyckats så bra med sin ide om att sälja musik på nätet, i sitt iTunes, att iTunes fort blev den överlägset största musikbutiken i världen, och som därmed fick fart på musikförsäljningen igen och minskade problemen med piratkopieringen. Därför att många trots allt var villiga att köpa sin musik ärligt bara priset var mer vettigt än vad en CD kostade.




Nej, man måste inte alls radera det man har på sin iPhone om man vill lägga in musik från sin polare. Man tar bara med sig polarens musik på t ex en USB-sticka hem till sin egen dator och där kan man lägga in det i sin egen iPhone utan att något alls måste raderas på iPhone. Det spelar sen ingen roll om polaren köpt musiken på sitt iTunes-konto eller om det är piratmusik av någon sort.



Vad meningen är kan du se ett par svar ovanför. Och det är definitivt att överdriva att tycka att det får världen att gå under. Herre gud, orkar inte folk ha ett 10 grams USB-minne för 100-200 kr med sig och ta med sig alla musik de vill hem på det? Dör man om man inte får lyssna på den nya musiken på pendeln hem utan måste vänta i en timme eller två innan man är hemma och kan fixa in musiken själv?

Självklart hade det varit ännu enklare och smidigare att kunna ha fixat det direkt hos polaren, men nu vet du i alla fall varför det inte går.



Det kan ta timmar att sitta och först ta reda på vilken luncher rom eller ditten datten man vill testa, sen hitta och ladda hem den och få allt att funka och bli inställt som man behagar.

Återigen, man måste inte alls radera något på den egna iPhonen om man vill ha in polarens musik från hans dator på den. Man tar med sig musiken hem på en USB-sticka eller får den emailad till sig och sen läger man in det i den egna iPhonen, enkelt och smidigt.



Jag förstår det och säger ingen emot det. Jag bara tycker att det är lite lustigt att man brer på och ondgör sig över att iOS är så begränsat och inlåst att man hatar/ogillar det så mycket att man därför vägrar/väljer bort iPhone. Men sen ändå väljer iPad som har exakt samma iOS och då går det plötsligt bra att stå ut med det. Man undrar ju då stilla om det verkligen är så jobbigt och dumt det där iOS att leva med när det uppenbarligen verkar gå bra att ha det på en iPad...?



Öh... Skrev jag någonstans att du inte skulle få köpa en iPad....? Varför i hela friden kastar du in en sådan kommentar/påstående när du tagit det bara ut din egen fantasi?

Alla ska givetvis få köpa precis vad de vill för sina slantar, och dessutom utan att behöva bli kallade för dumma eller annat nedlåtande bara för att de valt att köpa något som kanske inte andra vill köpa.

Vad du än tycker så är det ett problem. Finns hur mycket folk som helst som stör sig på det. Istället för att bara föra övrr valfria filer på valfri dator hur man vill så måste det gå genom iTunes. + det att det som redan finns på din mobil raderas, fattar inte varför du förnekar det. Det går att komma runt problemet med USB, men tänk om man är bortrest och inte har en usb då? Då kan du glömma att föra över grejer utan att offra det du rddan har på luren.

Erkänn bara att det är ett stort, onödigt jävla problem.

Det kan ta 1h+ att fixa utseende osv, men det kan ta 10-20 min också...

Återigen, iPaden är till för plugget. Kommer inte föra över musik och sånt. Har helt enkelt inget bättre val än iPad pga funktionaliteten och apparna. Bara för att jag väljer en iPad så betyder det heller inte att jag helt plötsligt kan stå ut med inlåsningarna osv. Får helt enkelt leva med dem.
__________________
Senast redigerad av C0w 2012-07-27 kl. 18:18.
2012-07-27, 18:42
  #2794
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hajkillen
Vad menar du med denna "WT-status"? Eller du kanske bara kastar ur dig saker du inte riktigt har koll på?

Tror han syftar på att det är "allmänt känt" bland alla idioterna som läser Aftonhoran att iPhone är en lyxig telefon och kvalitet om man köper den. Verkligheten råkar se väldigt annorlunda ut. Kollar man rent kvalitetsmässigt, funktionsmässigt och vad man får för pengarna skulle jag säga att iPhone hamnar någonstans bland Androids medelklass-telefoner/äldre flaggskepp. S2 har ju liknande hårdvara (dock snabbare i praktiken) och kostar 3700 kr. Med det sagt anser jag att man är antingen efterbliven eller väldigt dåligt insatt om man köper en iPhone idag.
2012-07-27, 18:43
  #2795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det finns dock de som tycker att iPhone känns lyxig.

Jag har för mig att du i denna, eller någon liknande, tråd har länkat till dessa mobiler. Av de bilder jag tidigare sett på Lumigon att de "andas lyx" även om jag aldrig sett den i verkligheten och ännu mindre hållt i en.

Jag har sett bilder på Vertu-mobilerna tidigare. De verkade att levereras i riktigt snygga trälådor såg det ut som. Dock var ganska många modeller för mycket "bling bling". De såg ut att passa till överåriga överklasskvinnor. Det är samma typ av lyx som en guldpläterad och blingad Rolls Royce.

Däremot uppskattar jag verkligen designen på Porsche-mobilerna. De är stilrena och känns garanterat lyxiga att handha. (Har själv en Porsche-designad LaCie-hårddisk) Dessa mobiler är mer stramt tysk lyx (konstigt nog), som Mercedes, BMW och Audi.

Jag, och många med mig, tycker att iPhones i allmänhet, och iPhone 4 och 4S i synnerhet känns lite lyxiga. Enkla, rena linjer, glas och metall och inget "bling bling".

Titta på tyska TV-tillverkaren Loewe, enligt mig tjusigare än Bang & Olufsen.

Jag har själv en LaCie Porsche-hårddisk och håller med på alla punkter utom det där med iPhone. Dock föredrar jag rent generellt raka former och bra material och kan jag välja det utan att tvingas kompromissa på andra håll gör jag det. Utan tvekan.

Det jag inte gillar med iPhones design är att den är väldigt "feminint" rundad samtidigt som ikonerna ser ut som stora knappar med rundade hörn. Hade den istället haft mindre, "frilagda" ikoner (alltså inte knapputseende utan som ikonerna i Mac OS X t.ex) samt en rakare form, mer åt Lumigon-hållet s.a.s parat med en baksida i borstad aluminium hade jag inte haft några invändningar mot dess utseende eller känsla.

Som det är nu uppfattar jag iPhones design som alldeles för massmarknadsanpassad samtidigt som ikonstorleken och designen ger närmast "barnintryck", precis som en Fisher-Price-produkt.

Vertu kan jag hålla med om är bling-bling och för min del ligger helt klart en modell som Lumigon T2 eller Porsche-BBn i linje med vad jag föredrar.

Ett annat exempel på en stilig produkt är Densens förstärkare och CD-spelare samt YBAs YC/YA201-serie.

Nu hör det till saken att jag inte heller är direkt ett fan av t.ex Galaxy S IIIs eller HTCs One-series design utan måste faktiskt erkänna att jag tycker att Galaxy S II (i svart) och Galaxy Nexus ser bättre ut. Det är alltså inte så att jag genom att invända mot iPhone "automatiskt" tycker att diverse Androidmobiler är snygga.

Den snyggaste Android-mobilen är Lumigon T2 och jag anser egentligen inte att någon annan modell med systemet kommer i närheten.

Dock kompromissar jag inte med funktionaliteten och anser att visserligen att snygg design är trevligt MEN om det krockar med funktionalitet blir valet alltid funktionalitet först. Idealet är att få båda men måste man välja går innehållet före.

Modeller som Galaxy S III och HTC One X/S har också fallit i den "feminint rundade" fällan enligt min uppfattning. Sonys senaste Xperior ser rätt bra ut men ändå inte i närheten av Lumigon och skall jag skaffa en mindre mobil än min Note är T2an det mest intressanta alternativet.

Vissa har även hyllat Nokias Lumior vilket enligt mig är direkt fula mobiler i färger som gör att det känns som att 3310an återuppstått. En skärande blå mobil är ingenting jag vill ha.
2012-07-27, 18:47
  #2796
Medlem
WT-status för iPhone är baserat på empiriska studier - det räcker att se vilka som äger den o.s.v för att detta faktum skall stå klart.

När AT&T dessutom säljer 75% iPhones, 25% övriga modeller (det är en av de största operatörerna i USA) blir detta än tydligare.

När man ser alla flickor med sina rosa bumpers på sina iPhones blir det än tydligare. Så ja, den har WT-status.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback