Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-29, 14:46
  #2209
Medlem
Nexus-6s avatar
Tänka sig att Phandroids har så svårt med komparation och ordförståelse.

Den vanligaste misstagen är gällande orden bäst, nöjd och användarvänlig. I den riktiga världen så är det brukligt att om någon är bra, finns det någon som är bättre och också bäst. Samma sak gällande användarvänlighet och att vara nöjd, men det blir lite "krångligare" då det är mer och mest som läggs till i dessa fall.

iPhonen säljer bäst och anses exempelvis vara bäst i väldigt många tester. Lått oss strunta i om det är så eller inte utan fokusera på den reaktion som kommer när detta sägs. De vanligaste reaktionerna är då att Android i jämförelse då är sämst och säljer sämst. I en svart/vitt värld skulle man förvisso kunna säga att det är så, men i den riktiga världen kan något vara bra och något annat bättre och följaktligen något som är bäst. Enskilda Androidmodeller säljer mycket bra, men bäst säljer iPhone.

Samma idiotiska fenomen tycks uppstå när ordet användarvänlig tas upp. Om iPhone anses vara bäst när det gäller användarvänlighet så menar Phandroidsen att vi som uppskattar iPhone då säger att Android är krånglig. Jag tycker personligen att Android är krångligare, men det betyder inte att den är krånglig. Hur svårt ska det vara att förstå skillnaden?

Det betyder inte heller att om kunderna säger att den mest användarvänliga telefonen är en iPhone, att de samtidigt säger att Android är krånglig.

Ni tycks göra samma idiotiska sak när någon säger att iPhone har sämre hållbarhet i och med att den är delvis gjord av glas och då likställer det med att den inte tål någon slags vardaglig hantering eller att den inte klarar av vårt klimat med kyla och fukt.

Denna påhittade svart/vita bild gör det väldigt svårt att diskutera med er som hatar Apple/iPhone.
2012-06-29, 19:24
  #2210
Medlem
och du menar att apple folk inte resonerar så?

till exempel har jag sett flera iphone användare säga att 3,5" skärm är helt perfekt, men nu ryktas det väll att nya iphone skall komma med en större skärm på nästa mobil, givetvis kommer den skärmstorleken som kommer bli "perfekt" då eftersom allt apple gör är ju perfekt.
2012-06-29, 22:09
  #2211
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoolgeR
och du menar att apple folk inte resonerar så?

till exempel har jag sett flera iphone användare säga att 3,5" skärm är helt perfekt, men nu ryktas det väll att nya iphone skall komma med en större skärm på nästa mobil, givetvis kommer den skärmstorleken som kommer bli "perfekt" då eftersom allt apple gör är ju perfekt.

Vad pratar du om? Jag pratar om de som skriver i denna tråd...

Om det finns personer som tycker 3,5" skärmar är perfekta så får det väl stå för dem? De finns de som tycker 5" skärmar är den perfekta storleken. Jag har alltid sagt att bäst är utifrån kundens behov...och när det gäller skärmar är det definitivt en subjektiv fråga. Bäst för vadå? Om du ringer och skickar sms behöver du inte en 3,5" skärm. Vill du se på film tycker jag 46" är det minsta man bör ha och en 5.1 surroundanläggning, medan en del nöjer sig med en liten smartphone och öronpluggar så...ja bäst är helt klart en subjektiv upplevelse.
2012-06-30, 08:04
  #2212
Medlem
Pussykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Vad pratar du om? Jag pratar om de som skriver i denna tråd...

Om det finns personer som tycker 3,5" skärmar är perfekta så får det väl stå för dem? De finns de som tycker 5" skärmar är den perfekta storleken. Jag har alltid sagt att bäst är utifrån kundens behov...och när det gäller skärmar är det definitivt en subjektiv fråga. Bäst för vadå? Om du ringer och skickar sms behöver du inte en 3,5" skärm. Vill du se på film tycker jag 46" är det minsta man bör ha och en 5.1 surroundanläggning, medan en del nöjer sig med en liten smartphone och öronpluggar så...ja bäst är helt klart en subjektiv upplevelse.

Dom är knepiga androidarna, de tror på allvar att vi har organiserat oss. "Ni sa ju... och nu säger ni". Någon sa att de gillar en skärmstorlek och nu säger någon annan att de gillar en annan storlek. Inte konstigare än så. När jag har skrivit tidigare i tråden vad jag gillar med iphone kan det vara bra att tänka på att jag inte har mandat att yttra mig för alla 220 miljoner användarna. Det är bara mina åsikter. Och nej, det är inte heller en religös hängivenhet jag känner, trams.

Det handlar bara om att göra vissa val i livet enklare för en själv. Jag har varit nöjd ägare av en Philips tv i många år, mina tre senaste apparater har varit tillverkade av Philips. Men nästa apparat kommer inte att vara det. Skulle jag köpa en idag, hade det förmodligen blivit en Samsung eftersom de verkar leda utvecklingen. Det är samma med iphonen, så länge ingen annan tillverkare gör något unikt, finns ingen anledning att ens egagera sig i deras produkter, det finns roligare saker att ägna sig åt.
2012-06-30, 09:59
  #2213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Vad pratar du om? Jag pratar om de som skriver i denna tråd...

Om det finns personer som tycker 3,5" skärmar är perfekta så får det väl stå för dem? De finns de som tycker 5" skärmar är den perfekta storleken. Jag har alltid sagt att bäst är utifrån kundens behov...och när det gäller skärmar är det definitivt en subjektiv fråga. Bäst för vadå? Om du ringer och skickar sms behöver du inte en 3,5" skärm. Vill du se på film tycker jag 46" är det minsta man bör ha och en 5.1 surroundanläggning, medan en del nöjer sig med en liten smartphone och öronpluggar så...ja bäst är helt klart en subjektiv upplevelse.

Vad är det du inte förstår med frågan "och du menar att apple folk inte resonerar så?" hur kan jag formulera frågan tydligare?



Citat:
Ursprungligen postat av Pussyking
Dom är knepiga androidarna, de tror på allvar att vi har organiserat oss. "Ni sa ju... och nu säger ni". Någon sa att de gillar en skärmstorlek och nu säger någon annan att de gillar en annan storlek. Inte konstigare än så. När jag har skrivit tidigare i tråden vad jag gillar med iphone kan det vara bra att tänka på att jag inte har mandat att yttra mig för alla 220 miljoner användarna. Det är bara mina åsikter. Och nej, det är inte heller en religös hängivenhet jag känner, trams.

Det handlar bara om att göra vissa val i livet enklare för en själv. Jag har varit nöjd ägare av en Philips tv i många år, mina tre senaste apparater har varit tillverkade av Philips. Men nästa apparat kommer inte att vara det. Skulle jag köpa en idag, hade det förmodligen blivit en Samsung eftersom de verkar leda utvecklingen. Det är samma med iphonen, så länge ingen annan tillverkare gör något unikt, finns ingen anledning att ens egagera sig i deras produkter, det finns roligare saker att ägna sig åt.

Var har jag sagt att jag tror ni organiserar er? Nu kommer du med en massa antagande som du inte har belägg för
Det jag ville ha sagt är att bägge sidor är lika stora kålsupare och att vissa som nu tillexempel försvarar 3.5" skärmen som perfekt kommer att försvara 4" skärm som perfekt om apple släpper en iphone med en sådan. Ingen sida är bättre än den andra
2012-06-30, 10:04
  #2214
Medlem
Pussykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoolgeR
Var har jag sagt att jag tror ni organiserar er? Nu kommer du med en massa antagande som du inte har belägg för
Det jag ville ha sagt är att bägge sidor är lika stora kålsupare och att vissa som nu tillexempel försvarar 3.5" skärmen som perfekt kommer att försvara 4" skärm som perfekt om apple släpper en iphone med en sådan. Ingen sida är bättre än den andra

Jag pratar rent allmänt, eller menar du att du aldrig läst någon påstå det jag refererar till?
2012-06-30, 12:22
  #2215
Medlem
Paddan1000s avatar
Iphone är för mobiltelefoner var snabbmat är för maten. Alternativet för den som inte "vill mecka" och inte har komplicerade behov. Ändå är det ingen som argumenterar för att man ska sluta laga sin egna mat eller sluta gå på restaurang och istället äta på McDonalds varje dag, med motiveringen att hamburgarna där är anpassade för majoritetens behov och att de 250 miljoner WT som äter där varje dag är nöjdare än om de tvingats äta ostron, grodlår och andra delikatesser som är för fina för dem.

Parallellen kan också dras till kläder. Ska man sluta gå till skräddaren eller sy sina egna kläder och istället köpa färdiga kostymer på Dressman? Javisst, om du accepterar att dina kläder håller en godtagbar men ändå lägre klass än de mer komplicerade alternativen.

"Varför ska jag dricka fin Champagne? Jag blir lika full på Pommac spetsad med vodka. Vaddå, finns det andra anledningar att dricka alkoholhaltiga drycker än att bli full? Nej, inte för mig. Jag har inga andra behov".

Inom datorer och mobiler, med Apple i spetsen, är det plötsligt tvärt om. Där är det fint att vara oinsatt, att inte ha några behov utom de mest grundläggande, att helt enkelt inte vara en gourmet, finsmakare, conossieur.

Visst, låt folket ha en Iphone som bara fungerar, klä sig kläder från H&M och äta Billys mikropizza nedsköljt med systemets billigaste rödtjut, om de nu inte bryr sig om finkultur och vill lägga sin energi på att lära sig alla målen i Allsvenskan utantill. De okomplicerade alternativen kommer ändå aldrig vara de bättre alternativen, utan bara framtagna för att snabbt och lätt stilla de otvättade massornas okomplicerade behov.

Det är nog därför Iphoneanvändare är föraktade av Androidanvändarna. För att Iphoneanvändare är barbarer, men inte inser det själva och har mage att framhålla sitt skräpalternativ som överlägset finsmakarnas alternativ.
__________________
Senast redigerad av Paddan1000 2012-06-30 kl. 12:34.
2012-06-30, 12:37
  #2216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Iphone är för mobiltelefoner var snabbmat är för maten. Ändå är det ingen som argumenterar för att man ska sluta laga sin egna mat eller sluta gå på restaurang och istället äta på McDonalds varje dag, med motiveringen att hamburgarna där är anpassade för majoritetens behov och att de 250 miljoner WT som äter där varje dag är nöjdare än om de tvingats äta ostron, grodlår och andra delikatesser som är för fina för dem.

Parallellen kan också dras till kläder. Ska man sluta gå till skräddaren eller sy sina egna kläder och istället köpa färdiga kostymer på Dressman? Javisst, om du accepterar att dina kläder håller en godtagbar men ändå lägre klass än de mer komplicerade alternativen.

"Varför ska jag dricka fin Champagne? Jag blir lika full på Pommac spetsad med vodka. Vaddå, finns det andra anledningar att dricka alkoholhaltiga drycker än att bli full? Nej, inte för mig. Jag har inga andra behov".

Inom datorer och mobiler, med Apple i spetsen, är det plötsligt tvärt om. Där är det fint att vara oinsatt, att inte ha några behov utom de mest grundläggande, att helt enkelt inte vara en gourmet, finsmakare, conossieur.

Visst, låt folket ha en Iphone som bara fungerar, klä sig kläder från H&M och äta Billys mikropizza nedsköljt med systemets billigaste rödtjut, om de nu inte bryr sig om finkultur och vill lägga sin energi på att lära sig alla målen i Allsvenskan utantill. De okomplicerade alternativen kommer ändå aldrig vara de bättre alternativen, utan bara framtagna för att snabbt och lätt stilla de otvättade massornas okomplicerade behov.

Det är nog därför Iphoneanvändare är föraktade av Androidanvändarna. För att Iphoneanvändare är barbarer, men inte inser det själva och har mage att framhålla sitt skräpalternativ som överlägset finsmakarnas alternativ.
Dina paralleller till kläder är ganska intressant. Särskilt eftersom att du själv handlar 99-kronors jeans på Gekås.

Efter att ha läst ditt inlägg skulle jag gissat på att du endast äter grodlår, bär skräddarsydda kostymer, och dricker champagne i 1000-kronors klassen - Bara för att du inte har en iPhone!
2012-06-30, 12:49
  #2217
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Dina paralleller till kläder är ganska intressant. Särskilt eftersom att du själv handlar 99-kronors jeans på Gekås.

Efter att ha läst ditt inlägg skulle jag gissat på att du endast äter grodlår, bär skräddarsydda kostymer, och dricker champagne i 1000-kronors klassen - Bara för att du inte har en iPhone!

Nej, men kan inte vara en kännare inom alla områden, utan man får välja ett fåtal. Jag har 99-kronorsbrallor från Gekås för att jag inte bryr mig om kläder utan bara vill få mitt grundläggande klädbehov uppfyllt. Ändå inser jag att dyra finkläder är det överlägsna alternativet, men att jag inte har kapacitet över att intressera mig för kläder då all min tid går åt till att optimera datorn och allt annat tekniskt i hemmet.
2012-06-30, 14:30
  #2218
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussyking
Dom är knepiga androidarna, de tror på allvar att vi har organiserat oss. "Ni sa ju... och nu säger ni". Någon sa att de gillar en skärmstorlek och nu säger någon annan att de gillar en annan storlek. Inte konstigare än så. När jag har skrivit tidigare i tråden vad jag gillar med iphone kan det vara bra att tänka på att jag inte har mandat att yttra mig för alla 220 miljoner användarna. Det är bara mina åsikter. Och nej, det är inte heller en religös hängivenhet jag känner, trams.

Det handlar bara om att göra vissa val i livet enklare för en själv. Jag har varit nöjd ägare av en Philips tv i många år, mina tre senaste apparater har varit tillverkade av Philips. Men nästa apparat kommer inte att vara det. Skulle jag köpa en idag, hade det förmodligen blivit en Samsung eftersom de verkar leda utvecklingen. Det är samma med iphonen, så länge ingen annan tillverkare gör något unikt, finns ingen anledning att ens egagera sig i deras produkter, det finns roligare saker att ägna sig åt.

Ja det är en konstig företeelse att man ska stå till svars för vad enskilda iPhoneägare gör eller säger. Jag har till och med fått frågan vad en del Androidanvändare menar när de säger att Android är krångligt. Jag bombarderas med denna fråga under en lång tid... Hur kan man säga att Android är krångligt...man måste vara en idiot för att tycka Android är krångligt. Jag svarade alltid, du får fråga dem för jag vet inte vad som gör Android krångligt, men det tycks vara en hel del individer som utrycker sådana åsikter. Statistiken säger iofs att iPhone är mer användarvänlig, men det betyder nödvändigtvis inte att Android är krånglig...men den är helt klart krångligare enligt kundundersökningarnas resultat.

I vissa frågor kan du helt klart uttala dig om en större grupp användare, både Android och iPhone. Försäljningssiffror säger en hel del. De säljs nu 1 miljon Androidenheter om dagen...det tycker jag måste betyda något. Det säljs flest iPhones av de enskilda modellerna, det måste också betyda något.

Men det är framförallt i kundundersökningar, om de är gjorda på rätt sätt, som du kan säga något om den större gruppen användare. Det är inte en absolut sanning för ALLA användare men förstår man statistik, så finns det slutsatser som kan dras och resonemang som kan föras i enlighet med resultaten.

De flesta av oss gör inte helt igenom rationella och logiska val av produkter. Vi vill göra det så enkelt för oss som möjligt och så länge våra krav och förväntningar på produkten upprätthålls kommer vi vara nöjda. Så som många Phandroids menar att vi borde välja en produkt strider helt och hållet mot hur det faktiskt ser ut... Med åren blir vi bättre konsumenter och vi förstår vad som gör oss nöjda. Apple har förstått vad som gör kunder nöjda på ett sätt som nästan är unikt i den delen av branschen och allt fler försöker kopiera det mesta som Apple gör.

Jag tror att en del i Apples framgång ligger i att de förstår hur människor tänker och hur vi interagerar med tekniska prylar...dvs användarvänligheten. Jag hoppas de fortsätter fokusera på detta område, för det gör att jag kommer välja deras produkter. Det gör det precis som du säger, ett enkelt val.

Googles senaste keynote så pratade en av deras top-VD väldigt mycket om enkelheten i precis samma anda som Steve Jobs gjorde. Teknik ska inte vara krångligt och svårt och ska inte kräva en massa inställningar eller att du som konsument behöver lära dig. Det ska vara enkelt, intuitivt och effektivt. Det är så vi människor fungerar och det är det flesta av oss vill ha.

Phandroids hatar något som är enkelt. Om gemene man kan lära det sig utan att lära sig det...då försvinner hela poängen med deras kunskap och engagemang och vad som driver dem. Då blir de helt plötsligt ensamma, ingen som frågar dem, ingen som behöver deras kunskap och det finns inget utrymme för dem att göra de som de älskar.

Självklart hatar de alla produkter som är enkla. De vill inte ha en blender med en knapp. De vill ha en blender där de själva kan välja varvtal, byta alla tillbehör beroende på om de ska göra en smoothie med äpplen och banan eller äpplen och apelsin. Du och jag vill bara kasta i ingredienserna och slapp vi trycka på knappen vore det ännu bättre eller så köper man en färdiggjord och kastar blendern.

Jag har två Samsung en LCD och en LED och jag är ganska nöjd med dem. Man får dock kämpa med färginställningarna då det på mellanklassmodellerna. I originalinställningarna ser allt ut att vara tecknad film, men det går få fram bra bild trots allt.
2012-06-30, 14:54
  #2219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Nej, men kan inte vara en kännare inom alla områden, utan man får välja ett fåtal. Jag har 99-kronorsbrallor från Gekås för att jag inte bryr mig om kläder utan bara vill få mitt grundläggande klädbehov uppfyllt. Ändå inser jag att dyra finkläder är det överlägsna alternativet, men att jag inte har kapacitet över att intressera mig för kläder då all min tid går åt till att optimera datorn och allt annat tekniskt i hemmet.
Läs:
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Nu var det inte dig jag analyserade, men visst...
Varför har du inte 100-kronorsbrallor som jag då? De är precis lika bekväma och har hållit betydligt längre än märkesjeansen jag blev påtvingad av släktingar förr, innan de gav upp och lät mig vara nörd. Läser du benchmarks innan du köper kläder för att få bästa pris/prestanda, eller går du på märket och baserar vad du gillar på placeboeffekten?

Förut verkade det som att du såg 100-kronorsbrallor som det överlägsna alternativet. Nu verkar du ha ändrat dig. Men det är väl kanske inte topic, blev bara lite fundersam.
2012-06-30, 14:59
  #2220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Massa text...


Faktiskt rätt bra skrivet. Håller med dig i stort sett allt, även om jag är en sån där som föredrar Andriod.

Det gäller alltså inlägg 2218.. Och faktiskt några fler du skrivit..

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback