Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-01, 10:08
  #1585
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teman
Han har dock rätt. Apple är ett av de vidrigaste företagen jag känner till i vår tid.


Alla multinationella företag är per definition "onda" i den mening att de styrs av vinstintresse, och att de i sin jakt på vinst går genom patentstrider och urusla arbetsförhållanden på fabriker i asien osv. Det gäller såväl Apple som de som tillverkar Androidlurar.

Som konsument av telefoner tv-apparater eller whatever så vet jag detta, men lägger ingen värdering i detta. Sådan är kapitalismen. Det finns inget sätt att undvika det om vi vill ha modern elektronik.

Kort sagt: jag skiter i vem som är ond eller inte "bakom kulisserna".
Däremot bryr jag mig om produkten.

Tilltalar produkten mig? Tilltalar funktionerna mig? Känns den bra i handen? Känns den hållbar? Hur är "känslan" av att använda den? Hur lätt interagerar den i min vardag?

Själv har jag en iPhone, och jag tycker den telefonen passar in bra i allt jag nämner ovan. Jag är jättenöjd. Jag tycker den fungerar precis som jag vill att den ska fungera. Det gör mig inte till en idiot.
Lika lite som det gör dig till en idiot ifall du är nöjd med din Android-lur.

Jag "hatar" inte Androidlurar. Frågan är varför du och Elias "hatar" iPhone? Uppenbarligen kan ni inte vara nöjda med att vara nöjda med er egen telefon, utan ni känner att ni måste hata och sprida budskapet om att de som valt en annan telefon är dumma i huvudet. Det behovet har inte jag. Kan det kanske tyda på att jag är mer nöjd och trygg som människa? Att jag inte har lika mycket tid över?
__________________
Senast redigerad av swimp78 2012-03-01 kl. 10:10.
2012-03-01, 10:10
  #1586
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teman
Förstår inte hur du menar. iPhone har ju mer bloatware än Samsung och HTC och det är krångligare att ta bort dessa.

I den mån att det finns språkstöd för 70 språk och blindstöd som nästan ingen kommer att använda sig av, ja. Men vad det gäller crapware så har apple aldrig levererat någonting de har fått spons för att pressa in i sina prylar.

http://www.zdnet.com/blog/hardware/a...perience/14401

http://androidforums.com/optimus-v-a...optimus-v.html

Citat:
Ursprungligen postat av Teman
Att roota en Androidlur och ta bort några systemapps man inte vill ha går snabbt och smärtfritt om man nu vill göra det. Kan även tillägga att om man inte använder dessa apps så drar de ingen CPU eller minne eller något annat på telefonen, det är mest för att man vill ha en "clean" telefon man tar bort dem, de flesta använder dem bara inte.

Det är felaktigt, facebook och amazon mp3 rullar alltid och drar såväl cpu, minne och batteri, pushar ut reklam och ringer hem med gps data om användaren i vanilla ics. En riktig kassako inom direktreklamen att sälja personuppgifter om androidanvändare mao.

http://www.google.com/support/forum/...fd468bcf&hl=en
http://www.google.com/support/forum/...7efb00994147bb

Citat:
Ursprungligen postat av Teman
I vilket fall har du fel som fan, "joe sixpack" ser det i 99% av fallen som ett ickeproblem, och skulle då iPhone vara ett alternativ när den har ännu mer bloatware?

Ja, den icke informerade konsumenten gnäller sällan.
Att däremot informerade konsumenter ignorerar det hela förvånar mig.

Crapware är inte bloatware.
2012-03-01, 12:38
  #1587
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
I den mån att det finns språkstöd för 70 språk och blindstöd som nästan ingen kommer att använda sig av, ja. Men vad det gäller crapware så har apple aldrig levererat någonting de har fått spons för att pressa in i sina prylar.

http://www.zdnet.com/blog/hardware/a...perience/14401

http://androidforums.com/optimus-v-a...optimus-v.html

Låter inte som en nackdel att det finns stöd för fler språk, men kanske bara är jag. Sedan är det upp till tillverkarna att välja vad de ska ha i sin telefon. Man kan fortfarande roota och ta bort dessa apps om man vill, det gör jag trots att jag använder Samsung som har väldigt lite bloatware. HTCn och LGn i dina exempel håller jag med om har apps som jag inte accepterat att ha kvar. Dock finns det liknande till iPhone. iTunes i sig är ett större bloatware (iofs inte installerad på telefonen, men slöar istället ner din dator) än vad någon Androidtelefon har och det är en stor nackdel att det inte finns vanlig masslagring till iPhone.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det är felaktigt, facebook och amazon mp3 rullar alltid och drar såväl cpu, minne och batteri, pushar ut reklam och ringer hem med gps data om användaren i vanilla ics. En riktig kassako inom direktreklamen att sälja personuppgifter om androidanvändare mao.

http://www.google.com/support/forum/...fd468bcf&hl=en
http://www.google.com/support/forum/...7efb00994147bb

Ingen av dessa apps drar någon som helst cpu eller minne sålänge man inte använder dem. Och iPhone har också integrerad Facebook som också använder sig av direktreklam. Själv har jag inte Facebookappen installerad. Vissa telefoner har den bland systemapps, då måste man roota för att få bort dem, går dock inte i iPhone. Dessutom har iPhone även Twitter integrerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Ja, den icke informerade konsumenten gnäller sällan.
Att däremot informerade konsumenter ignorerar det hela förvånar mig.

Crapware är inte bloatware.

Varför skulle de gnälla om någon app de inte använder finns installerad? Den stör inte användaren på något sätt så länge den inte används. Sedan finns ju vissa av oss som vill ha bort dem bara av principsak, för man vill själv välja vilka apps man vill ha på telefonen. Då kan man på 5 minuter roota och ta bort dem. På iPhone måste man jailbreaka vilket är en jobbigare procedur, och gör så att man förlorar garanti.
2012-03-01, 12:43
  #1588
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Tilltalar produkten mig? Tilltalar funktionerna mig? Känns den bra i handen? Känns den hållbar? Hur är "känslan" av att använda den? Hur lätt interagerar den i min vardag?

Själv har jag en iPhone, och jag tycker den telefonen passar in bra i allt jag nämner ovan. Jag är jättenöjd. Jag tycker den fungerar precis som jag vill att den ska fungera. Det gör mig inte till en idiot.
Lika lite som det gör dig till en idiot ifall du är nöjd med din Android-lur.

Jag "hatar" inte Androidlurar. Frågan är varför du och Elias "hatar" iPhone? Uppenbarligen kan ni inte vara nöjda med att vara nöjda med er egen telefon, utan ni känner att ni måste hata och sprida budskapet om att de som valt en annan telefon är dumma i huvudet. Det behovet har inte jag. Kan det kanske tyda på att jag är mer nöjd och trygg som människa? Att jag inte har lika mycket tid över?

Tror inte jag nämnt att alla som har iPhone automatiskt är dumma i huvudet. Sedan förstår jag att många har behovet att försvara sitt köp för flera tusen extra. Däremot finns det många som har/haft iPhone och insett att den är sämre än Androidtelefoner och inser att de gjort ett misstag, och det är starkt av dem Kan konstatera detta då highend-Androidtelefoner är bättre på samtliga punkter du nämnde i början av inlägget jag citerade, och det är fan inte subjektivt.
2012-04-10, 23:50
  #1589
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Den stora massan konsumenter som äger en androidtelefoner, dvs majoriteten av alla som äger en androidtelefon är alltså inte "äkta" androidägare, utan de "äkta" androidkonsumenterna är en supersmart, programmeringsintresserad minoritet. Vad bekvämt för dig!
Nej din jävla ärthjärna. Man behöver inte patcha C++ kod för att äga en Androidtelefon. Försök förstå: de garantier vi konsumenter får utav GNU GPL licensen är ovärderliga. Det är mer makt till oss konsumenter och det gör oss oberoende av ett enda mjukvaruföretag eftersom de inte kan bygga sig ett monopol så som Microsoft har gjort med Windows. Google kan inte göra oss beroende av deras mjukvara, när Android är öppen källkod. Därför gillar vi Android, inte för att Android egentligen skulle vara något speciellt eller unikt (Linuxkerneln finns i hundratals olika operativsystem), utan därför att källkoden är tillgänglig för oss konsumenter.

Spelar ingen roll att inte ens jag själv är utvecklare; den finns där för allmänheten, fri att ladda ner och modifiera, vilket innebär att en liten minoritet kommer att modifiera Android och släppa deras egen variant. Detta, i sin tur, innebär att Google inte kan få storhetsvansinne och göra vad de vill med Android, eftersom de vet om att vi enkelt kan lämna Android och börja använda de andra modifierade Androidklonerna om Google skulle få för mycket luft. Detta i sin tur, innebär att Google anpassar sig efter oss och vad vi vill, och eftersom vi har valfriheten att använda Androidgafflar. Detta i sin tur innebär att vi fortsätter använda Android eftersom Google gör så gott de kan med att förbättra Android utefter vad vi vill ha.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
"Ägare till iPhones är generellt supersmarta och tjänar jättemycket pengar. Varför? Jo de enda "äkta" Iphoneägarna är ju supersmarta och tjänar jättemycket pengar, de andra räknas inte.". Inte så bra argument, va?
Tjäna pengar är inte något bevis på intelligens. Det finns många idioter som tjänar mycket pengar av helt andra orsaker än att de skulle vara överintelligenta.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Den tramsige rättshaveristen EliasAlucard har inget vettigt att komma med till ett försök till en balanserad diskussion och ignoreras från och med nu.
Ignorera dig själv istället din korkade fjant. Hela det här ämnet är långt över din nivå. Du försvarar något som är föraktligt och inte värt att försvara.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Alla multinationella företag är per definition "onda" i den mening att de styrs av vinstintresse, och att de i sin jakt på vinst går genom patentstrider och urusla arbetsförhållanden på fabriker i asien osv. Det gäller såväl Apple som de som tillverkar Androidlurar.

Som konsument av telefoner tv-apparater eller whatever så vet jag detta, men lägger ingen värdering i detta. Sådan är kapitalismen. Det finns inget sätt att undvika det om vi vill ha modern elektronik.

Kort sagt: jag skiter i vem som är ond eller inte "bakom kulisserna".
Som jag skrivit tidigare i den här tråden eller någon annan Android vs iPhone tråd, så ger jag blanka fan i om gulingarna har dåliga arbetsförhållanden. Det rör mig inte i ryggen och jag tror inte ens att jag någonsin har kritiserat Apple för det.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Däremot bryr jag mig om produkten.
Det är ju just det du inte gör; du ignorerar källkodsmodellen, vilket är oavsett vad du säger, tycker eller tror, en oerhört viktig del av produkten.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Själv har jag en iPhone, och jag tycker den telefonen passar in bra i allt jag nämner ovan. Jag är jättenöjd. Jag tycker den fungerar precis som jag vill att den ska fungera. Det gör mig inte till en idiot.
Lika lite som det gör dig till en idiot ifall du är nöjd med din Android-lur.
Det gör dig visst till en iDiot, just eftersom, du inte kan tänka längre än din näsa sträcker sig. Du är nöjd med en undermålig skitprodukt; vad säger det om dig och ditt omdöme (eller brist därav?). Du är i alla fall inte en tänkande människa, eftersom du hade varit missnöjd om du vore en tänkande människa. Är man nöjd med en iPhone, då är man oerhört lättimponerad.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag "hatar" inte Androidlurar.
Det är lite svårt att hata Androidlurar, eftersom Androidmobilerna som är i samma prisklass som iPhone 4S är objektivt och vetenskapligt överlägsna Äppeltelefonen.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Frågan är varför du och Elias "hatar" iPhone?
Därför att den säljer långt mycket mer än vad den faktiskt är bra, till ett dyrare pris, och den köps av iDioter.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Uppenbarligen kan ni inte vara nöjda med att vara nöjda med er egen telefon, utan ni känner att ni måste hata och sprida budskapet om att de som valt en annan telefon är dumma i huvudet. Det behovet har inte jag.
Vi kan visst vara nöjda med våra telefoner. Jag är dock lite missnöjd med min Galaxy S II, inte för att det på något sätt är en dålig produkt, utan därför att den har en del brister. Bland annat är upplösningen för låg, pixeltätheten kunde varit högre, och den kunde haft en kameraknapp åtminstone, kan man tycka. Sedan är den rätt ful också, och detta gäller inte bara telefonen som helhet, utan även Samsung's egna ikoner och TouchWiz. Och Galaxy S II borde ha raka kanter så att man kan ställa den på bordet och ta bild med den efter 10 sekunder, som man kan göra med Xperia (self-timer). Det blir lite svårt med den inbyggda self-timern i Galaxy S II, eftersom telefonen uppenbarligen inte är en genomtänkt kameramobil.

Detta till trots, så är det en utmärkt telefon för att bland annat läsa eböcker i Kindle, FBReader, och liknande ebook-appar, då man kan ställa in så att bakgrunden blir helt svart och på så sätt inte drar någon batteri, tack vare OLED-tekniken. Jag kommer förmodligen att sälja min Galaxy S II och köpa en Xperia S, som trots batterihandikappet och den förlorade funktionaliteten i att byta minneskort (vilket kommer vara något jag kommer att irritera mig på och vara missnöjd över), annars är en utmärkt Androidtelefon. Och mit hat mot iPhone kommer att fortsätta oavsett hur missnöjd jag än är med de Androidtelefoner jag äger, och här är det viktigt att förstå, att det är inte pga att jag är missnöjd över mina Androidlurar som gör att jag hatar iPhone, utan just det faktumet att iPhone är skit. Jag kan inte vara nöjd med en iPhone, överhuvudtaget. Jag hade bara irriterat mig på dess brister, som är långt fler än Galaxy S II eller Xperia S.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Kan det kanske tyda på att jag är mer nöjd och trygg som människa? Att jag inte har lika mycket tid över?
Du är säkert jättenöjd, men det beror inte på att du är trygg eller lider av tidsbrist, utan det beror i huvudsak på att du inte är en tänkande människa. Att kalla dig "homo sapiens" är en förnedring mot våra förfäder.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2012-04-11 kl. 00:10.
2012-04-11, 00:38
  #1590
Medlem
swimp78s avatar
Det Elias skriver går inte att bemöta, eftersom hans text hänger helt på antagandet att iphone är en undermålig skitprodukt och att alla som inte har den åsikten är dumma i huvudet. Instämmer man inte i denna hans premiss faller hela argumentationen.
2012-04-11, 00:52
  #1591
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det Elias skriver går inte att bemöta, eftersom hans text hänger helt på antagandet att iphone är en undermålig skitprodukt och att alla som inte har den åsikten är dumma i huvudet. Instämmer man inte i denna hans premiss faller hela argumentationen.
Det går inte att bemöta, eftersom iPhone inte går att försvara objektivt. Hade det bara funnits iPhone bland mobiltelefoner och alternativen hade varit vanliga Dorotelefoner med sladd och låsta till hemmet, ja, då hade iPhone varit en fantastisk produkt. Men nu ser det inte riktigt ut så.

Att du inte klarar av att bemöta mina argument är jag mycket väl medveten om, då mina argument befinner sig på en helt annan nivå än vad du är van vid, eller ens klarar av, att debattera.

Försök förstå att det Androidare av min sort hatar med iPhone och Apple inte handlar om dåliga arbetsförhållanden hos Foxconn (hela den fabriken kan ta och hänga sig, ingen hade blivit lyckligare än mig), inte heller handlar det om det faktumet att ni iFånar är iDioter, utan det vi verkligen hatar med iPhone handlar om hela det kapitalistiska Appletänket: begränsningar och restriktioner före valfrihet och öppenhet, och så förstås, sekttänket: Steve Jobs tänker åt dig och vet vad du vill ha.

Du idiotförklarar dig själv genom att köpa Apple. Och du vet att det är sant
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2012-04-11 kl. 00:56.
2012-04-11, 15:32
  #1592
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det Elias skriver går inte att bemöta, eftersom hans text hänger helt på antagandet att iphone är en undermålig skitprodukt och att alla som inte har den åsikten är dumma i huvudet. Instämmer man inte i denna hans premiss faller hela argumentationen.

Ja så är mer eller mindre alla hans inlägg.
Han måste ha ett mycket simpelt liv som går ut på att han är smartast i hela världen och väljer därför dom bästa produkterna och alla som inte väljer samma som han är helt iq befriade eller dumma i huvudet.
2012-04-11, 17:39
  #1593
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det går inte att bemöta, eftersom iPhone inte går att försvara objektivt. Hade det bara funnits iPhone bland mobiltelefoner och alternativen hade varit vanliga Dorotelefoner med sladd och låsta till hemmet, ja, då hade iPhone varit en fantastisk produkt. Men nu ser det inte riktigt ut så.

Att du inte klarar av att bemöta mina argument är jag mycket väl medveten om, då mina argument befinner sig på en helt annan nivå än vad du är van vid, eller ens klarar av, att debattera.

Försök förstå att det Androidare av min sort hatar med iPhone och Apple inte handlar om dåliga arbetsförhållanden hos Foxconn (hela den fabriken kan ta och hänga sig, ingen hade blivit lyckligare än mig), inte heller handlar det om det faktumet att ni iFånar är iDioter, utan det vi verkligen hatar med iPhone handlar om hela det kapitalistiska Appletänket: begränsningar och restriktioner före valfrihet och öppenhet, och så förstås, sekttänket: Steve Jobs tänker åt dig och vet vad du vill ha.

Du idiotförklarar dig själv genom att köpa Apple. Och du vet att det är sant

Om du nu ska representera den generella Android-användaren är det fan inte konstigt att man väljer att åt andra hållet när det gäller att köpa en mobiltelefon. Dina argument består fan i mig av nedtryckningar och idiotförklaringar hit och dit!

Mer ontopic: Hur kan du påstå att det är fel med att "Steve Jobs tänker åt mig och vad jag vill ha" Syftar du på att Android inte gör det?
Den dagen android släpper en telefon med snyggare design och outlay än Iphone slår jag till direkt, men till dess.. Knappast!
2012-04-11, 17:43
  #1594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Om du nu ska representera den generella Android-användaren är det fan inte konstigt att man väljer att åt andra hållet när det gäller att köpa en mobiltelefon. Dina argument består fan i mig av nedtryckningar och idiotförklaringar hit och dit!

Mer ontopic: Hur kan du påstå att det är fel med att "Steve Jobs tänker åt mig och vad jag vill ha" Syftar du på att Android inte gör det?
Den dagen android släpper en telefon med snyggare design och outlay än Iphone slår jag till direkt, men till dess.. Knappast!

Snyggare design och outlay.. Tragiskt är vad det är.

ICS är ljusår före iOS5. Nuff said.
2012-04-11, 17:44
  #1595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Ja så är mer eller mindre alla hans inlägg.
Han måste ha ett mycket simpelt liv som går ut på att han är smartast i hela världen och väljer därför dom bästa produkterna och alla som inte väljer samma som han är helt iq befriade eller dumma i huvudet.

Ni har ju fortfarande inte kommit med något för att motbevisa honom?

Det är snyggare & enklare, är det verkligen allt ni har? Då förtjänar ni att vara fasta vid iOS & iPhone.
2012-04-11, 18:09
  #1596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Ni har ju fortfarande inte kommit med något för att motbevisa honom?

Det är snyggare & enklare, är det verkligen allt ni har? Då förtjänar ni att vara fasta vid iOS & iPhone.

Summerar man alla debatter som förts i detta forum, i andra forum och vilka argument man får höra från diverse iPhone-ägare IRL är läget uppenbart:

iPhone är bättre eftersom den är snyggare och enklare.

All argument som rör iPhones överlägsenhet kretsar kring detta, d.v.s subjektiva och ytliga argument som visar att personerna saknar förståelse för helheten utan är utseendefixerade o.dyl. Det är nämligen ett starkt tecken på utseendefixering när man baserar sina val enbart på den egenskapen och t.ex saknar förmågan att kombinera ett utseende med funktionalitet.

Det får också anses som bekräftat att iPhone-ägarna inte har fler argument än olika inlindningar av snyggare och enklare - förutom olika förklaringar som går ut på att iPhone är en bättre produkt eftersom den saknar funktionalitet. Allting som INTE finns i den är nämligen onödigt och meningslöst och bristen är därmed en fördel. Det är alltså bra att "slippa onödiga funktioner".

Intressant nog är denna ologiska variant av logik intimt förknippad med just iPhone, d.v.s det går inte att fortsätta på den inslagna vägen och utropa Doros mobiler som marknadens bästa eftersom de verkligen saknar alla onödiga funktioner. Det är just iPhone som har den exakt "rätta" funktionaliteten.

Här kommer förövrigt en annan variant av den klassiska iPhone-videon:

iPhone 4 vs HTC Evo Live Actors

Det är väl lika bra för Androidlägret att inse att iPhone-ägarnas argument består av:

1. iPhone är enklare. (Android är krångligt!)
2. iPhone är snyggare. (Ingen annan mobil slår detta mästerverk inom design!)
3. iPhone är laggfri. (Denna gamla klassiker!)
4. iPhone saknar funktion X eftersom Joe 6 Pack aldrig använder den. (Det är därmed fel och meningslöst att funktionen finns i Android!)
5. iPhone saknar funktion X men det är bara bra eftersom jag aldrig använder den.
6. Specifikationer är meningslösa, iPhone visar att man inte behöver bra hårdvara.

Oavsett hur man än förklarar återkommer dessa argument hela tiden. Det går nämligen inte att ta sig utanför lådan utan detta är helt enkelt de pelare som Apples mobila kyrka står på. Sedan finns vissa s.k underbud man kan ta till, t.ex dra den om att Apple uppdaterar sina mobiler i evighet medan Android är så dåligt eftersom det fungerar annorlunda på den punkten. Eller så drar vi den om programutbudet men utan förmåga att riktigt förklara vilka program som saknas/är bättre och på vilket sätt de är oumbärliga och helt utan motstycke hos andra plattformar.

Det är också värt att notera att en produkt vars användare inte har bättre argument inte ger ett direkt bra intryck, tvärtom. Intrycket blir nämligen att produkten är avsedd för den okunniga massmarknaden och där har iPhone lyckats exemplariskt. Dess ägare gör nämligen ett strålande jobb när det gäller att förstärka och verifiera den "fördomen". Hittills har jag inte sett ett enda exempel som lyckats demonstrera att iPhone är en tekniskt sofistikerad mobil med högklassig funktionalitet och flexibilitet som tilltalar mobilintresserade kunder som vet vad de vill ha.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback