Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 21:55
  #2125
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Kroppen förbränner mer energi, det är förklaringen. Nu är det väl ingen idé att jag linkar något från Kostdoktorn igen, men det finns personer som testat att överäta (nästan 6000 kalorier om dagen) i huvudsak fett, och ändå gått upp mycket mindre än vad personen borde gjort. Just pga fettförbränningen under lågkolhydratkosten.
http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater/

Beroende på vad du äter för livsmedel så kan din förbränning öka något ja. Det har inget med LCHF att göra. Ja, du tänker på Feltham, läs länken ovan. Hans resultat är vinklat och även väntat. Nötter tas upp dåligt och ökar förbränningen. Han väljer livsmedel medvetet utifrån dess påverkan på kroppen.

Du kan välja ut kolhydratrika livsmedel med liknande effekt på kroppen och få liknande resultat.

Du säger att du läser en del på kolozzeum, ändå är du inte alls källkritisk utan sväljer det Feltham och kostdoktorn säger trots luckor i resonemangen och vinklad info. Du förlorar inte mer fett under en lågkolhydratskost än någon annan diet. Ta och läs det jag länkat är du snäll. Påpeka bristerna i Tränastyrka-artikeln?

Du har fortfarande inte svarat på mina frågor. Om energin från fett inte lagras via ASP, hur lagras den då? Hur förklarar du den ökade fettinlagringen i studien jag länkade ovan?


Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Jag menar att problemen med blodsocker försvinner för de som har Diabetes typ 2 - genom att börja med LCHF. Eftersom kolhydraterna är orsaken till de dåliga värdena. Spelar ingen roll om de slutar käka skräp om de fortsätter käka massa kolhydrater kommer problemen också fortsätta. Angående det med att förlora vätska så är inte det så relevant för ämnet, tror även de flesta som börjar med LCHF vet att det är vätska och inte fett man förlorar i början.

Började själv nyligen med LCHF igen efter några veckor utomlands men tappade ingen vikt i början - förmodligen pga att jag började med kreatin igen samtidigt.. Tar väl ut varann
Jag blir uppgiven, det är 450921034ggn i ordningen jag har denna diskussion med en idiot som inte har koll för fem öre och hasplar ur sig massa skit. Nej, det är inte kolhydraterna som är orsaken allena. Skräpmat tillsammans med en inaktiv livsstil och övervikt är orsaken till de dåliga värdena.

Jaså, spelar ingen roll att de slutar äta skräp? Källa på det tack?

Hur blir man så insnöad? De källor jag hänvisat till, de är inte trovärdiga varför?
__________________
Senast redigerad av Dreas 2015-06-27 kl. 22:04.
Citera
2015-06-27, 23:43
  #2126
Avstängd
Slackoffs avatar
Ja nötter i nötform passerar rakt igenom i högre grad än många andra livsmedel finns studier på det.
Lite som att äta fett inkapslat i plastampuller och sedan hävda att man har bevisat saker.
Citera
2015-06-28, 09:20
  #2127
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Ja nötter i nötform passerar rakt igenom i högre grad än många andra livsmedel finns studier på det.
Lite som att äta fett inkapslat i plastampuller och sedan hävda att man har bevisat saker.
Precis, här kan man läsa mer om man är intresserad: http://traningslara.se/notter-kalori...or-viktbalans/

En diet med majs som inte tuggas ordentligt som bas skulle också fungera fint. Har inget med LCHF att göra utan är livsmedelsberoende.
Citera
2015-06-28, 20:26
  #2128
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater/

Beroende på vad du äter för livsmedel så kan din förbränning öka något ja. Det har inget med LCHF att göra. Ja, du tänker på Feltham, läs länken ovan. Hans resultat är vinklat och även väntat. Nötter tas upp dåligt och ökar förbränningen. Han väljer livsmedel medvetet utifrån dess påverkan på kroppen.

Du kan välja ut kolhydratrika livsmedel med liknande effekt på kroppen och få liknande resultat.

Du säger att du läser en del på kolozzeum, ändå är du inte alls källkritisk utan sväljer det Feltham och kostdoktorn säger trots luckor i resonemangen och vinklad info. Du förlorar inte mer fett under en lågkolhydratskost än någon annan diet. Ta och läs det jag länkat är du snäll. Påpeka bristerna i Tränastyrka-artikeln?

Du har fortfarande inte svarat på mina frågor. Om energin från fett inte lagras via ASP, hur lagras den då? Hur förklarar du den ökade fettinlagringen i studien jag länkade ovan?

Nötter ingår i liberal LCHF, helt ok att äta. Om det nu stämmer att 1000 kalorier försvinner helt, vilket jag betvivlar, så åt han ändå 4000 kalorier för mycket. Däremot skulle det vara intressant att se hur mycket han skulle gå upp om han käkar samma mängd fast i kolhydrater.

Om något är vinklat så är det artiklar av den där "Jacob" som verkar vara författare till samtliga länkar som är emot LCHF. Hjälper inte heller att han oftast blir överbevisad i kommentarerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Jag blir uppgiven, det är 450921034ggn i ordningen jag har denna diskussion med en idiot som inte har koll för fem öre och hasplar ur sig massa skit. Nej, det är inte kolhydraterna som är orsaken allena. Skräpmat tillsammans med en inaktiv livsstil och övervikt är orsaken till de dåliga värdena.

Jaså, spelar ingen roll att de slutar äta skräp? Källa på det tack?

Hur blir man så insnöad? De källor jag hänvisat till, de är inte trovärdiga varför?

Håll dig till diskussionen nu..

Skräpmat för mig ÄR kolhydrater. Jag antar du syftar på donken, bk, pizza, kebabrullar? Tar man bort kolhydraterna från dem, t ex göra egen pizza hemma med botten av ägg/ost (finns en del olika recept) så blir det plötsligt ingen skräpmat mer. Detsamma om man käkar hamburgare utan bröd med sallad/sås istället.

Sedan tror jag det kan spela roll om man slutar småäta och fasta i perioder, drar ned på godis och mellanmål. Problemet är att faktiskt lyckas utan att vara hungrig på högkolhydrat-mat. Med LCHF drar man ju utan problem ned antal måltider och klarar sig bra på lunch/middag/eventuell kvällsmat, utan hungerproblem och utan att räkna kalorier vilket såklart är efterblivet eftersom man ändå inte vet exakt hur mycket kroppen förbränner.
Citera
2015-06-28, 21:30
  #2129
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Nötter ingår i liberal LCHF, helt ok att äta. Om det nu stämmer att 1000 kalorier försvinner helt, vilket jag betvivlar, så åt han ändå 4000 kalorier för mycket. Däremot skulle det vara intressant att se hur mycket han skulle gå upp om han käkar samma mängd fast i kolhydrater.

Om något är vinklat så är det artiklar av den där "Jacob" som verkar vara författare till samtliga länkar som är emot LCHF. Hjälper inte heller att han oftast blir överbevisad i kommentarerna.
Okej, du vet inte att olika livsmedel tas upp och påverkar kroppen olika, det är en ganska grundläggande detalj.

Det intressanta hade varit om han mätt sin vätskenivå i kroppen också. Han fejkar ju uppenbart bilderna och okunniga tror ju på hans "test".

Fast det är inte emot LCHF. Det är emot felaktig fakta och spridande av lögner. Du är en av läsarna som inte besitter nog med kompetens för att se bristerna. Inlägget innan var du helt övertygad om att han överåt mer än vad han gjorde, du verkade inte veta att olika livsmedel påverkar kroppen olika. Sen sitter du och skriker högt om hur det är baserat på vad du läst. Problemet är att det du läst inte innehåller hela bilden och din kunskap räcker inte till för att bedöma det som presenteras.

Och jag frågade vad det var som inte stämde i länken?

Oftast överbevisad i kommentarerna? Personer med uppfattningar utan källor, jag tror du är lite för hemmablind.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Håll dig till diskussionen nu..

Skräpmat för mig ÄR kolhydrater. Jag antar du syftar på donken, bk, pizza, kebabrullar? Tar man bort kolhydraterna från dem, t ex göra egen pizza hemma med botten av ägg/ost (finns en del olika recept) så blir det plötsligt ingen skräpmat mer. Detsamma om man käkar hamburgare utan bröd med sallad/sås istället.

Sedan tror jag det kan spela roll om man slutar småäta och fasta i perioder, drar ned på godis och mellanmål. Problemet är att faktiskt lyckas utan att vara hungrig på högkolhydrat-mat. Med LCHF drar man ju utan problem ned antal måltider och klarar sig bra på lunch/middag/eventuell kvällsmat, utan hungerproblem och utan att räkna kalorier vilket såklart är efterblivet eftersom man ändå inte vet exakt hur mycket kroppen förbränner.
Ja, skräpmat för dig verkar vara kolhydrater, det är ju ingen direkt sund syn. Du verkar inte ha några källor att komma med heller när jag ber om det.

Det finns hur många som helst som klarar av att leva och fungera på det du kallar högkolhydratskost.

Jag äter två ggr per dag och har inte haft problem med mina hungerkänslor sedan jag körde på 20h fasta i några månader för sex år sedan. Jag hade inte för sex år sedan fått för mig att skylla mina begränsningar och dåliga kost på en makronutrient.
__________________
Senast redigerad av Dreas 2015-06-28 kl. 21:34.
Citera
2015-06-30, 22:04
  #2130
Medlem
Underkills avatar
Insåg precis att 300g nötfärs innehåller lika mycket kalorier som 1 kg kvarg, undra vad man blir mättast på?
Citera
2015-06-30, 22:23
  #2131
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underkill
Insåg precis att 300g nötfärs innehåller lika mycket kalorier som 1 kg kvarg, undra vad man blir mättast på?
Mm precis.

Kan hålla med om att mycket kolhydrater kan leda till ökad hunger. Men med lite erfarenhet lär man sig vad som man kan äta och hur utan att begränsas.
Citera
2015-07-01, 16:31
  #2132
Medlem
Ni som kör LCHF tränar ni styrke m.m? bygger ni muskler?
Har smått börjat testa LCHF (En man på 24 år, väger 79 kg nu, 182 cm, cirka 17-19% kroppsfett uppskattningsvis).
De senaste 2 dagarna har det blivit runt 200g proteiner, 60g kolhydrater, 120g fett
Ätit bl.a nötfärs, ägg, tonfisk, sallad.. ska även göra kyckling någon dag (osäker vad man kan äta till det dock, trist att äta kyckling utan råris eller makaroner).

Hur som helst, är det någon bra idé detta montro? Tyckte jag körde fast för några veckor sedan då jag enbart räknade kalorier (kanske räknade fel) i ett par veckor och var fast på samma vikt.

Tänkte då med denna LCHF ha någon typ av refeed av kolhydrater 1 gång i veckan, där jag äter mycket råris bland annat.

Har ni tips ?
Målet är alltså att gå ner i fett procent, och funderar på gå ner runt 750g i veckan som start nu när jag ändå har ganska mycket fett% och sedan sänka ner till 500g eller lite mindre i veckan i viktnedgång.
Citera
2015-07-01, 20:52
  #2133
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noobgrammer
Ni som kör LCHF tränar ni styrke m.m? bygger ni muskler?
Har smått börjat testa LCHF (En man på 24 år, väger 79 kg nu, 182 cm, cirka 17-19% kroppsfett uppskattningsvis).
De senaste 2 dagarna har det blivit runt 200g proteiner, 60g kolhydrater, 120g fett
Ätit bl.a nötfärs, ägg, tonfisk, sallad.. ska även göra kyckling någon dag (osäker vad man kan äta till det dock, trist att äta kyckling utan råris eller makaroner).

Hur som helst, är det någon bra idé detta montro? Tyckte jag körde fast för några veckor sedan då jag enbart räknade kalorier (kanske räknade fel) i ett par veckor och var fast på samma vikt.

Tänkte då med denna LCHF ha någon typ av refeed av kolhydrater 1 gång i veckan, där jag äter mycket råris bland annat.

Har ni tips ?
Målet är alltså att gå ner i fett procent, och funderar på gå ner runt 750g i veckan som start nu när jag ändå har ganska mycket fett% och sedan sänka ner till 500g eller lite mindre i veckan i viktnedgång.

Om du ska köra LCHF så är det lika bra att gå strikt med en gång. Refeeden kommer nog inte ge dig särskilt mycket annat än suget efter mer kolhydrater.
Citera
2015-07-02, 16:08
  #2134
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobgrammer
Ni som kör LCHF tränar ni styrke m.m? bygger ni muskler?
Har smått börjat testa LCHF (En man på 24 år, väger 79 kg nu, 182 cm, cirka 17-19% kroppsfett uppskattningsvis).
De senaste 2 dagarna har det blivit runt 200g proteiner, 60g kolhydrater, 120g fett
Ätit bl.a nötfärs, ägg, tonfisk, sallad.. ska även göra kyckling någon dag (osäker vad man kan äta till det dock, trist att äta kyckling utan råris eller makaroner).

Hur som helst, är det någon bra idé detta montro? Tyckte jag körde fast för några veckor sedan då jag enbart räknade kalorier (kanske räknade fel) i ett par veckor och var fast på samma vikt.

Tänkte då med denna LCHF ha någon typ av refeed av kolhydrater 1 gång i veckan, där jag äter mycket råris bland annat.

Har ni tips ?
Målet är alltså att gå ner i fett procent, och funderar på gå ner runt 750g i veckan som start nu när jag ändå har ganska mycket fett% och sedan sänka ner till 500g eller lite mindre i veckan i viktnedgång.

Mitt tips är att köra på med LCHF, men de dagarna du tränar kanske äta lite mer liberalt, särskilt innan och efter träning för lite extra boost. Sedan rekommenderar jag kreatin också.
Citera
2015-07-08, 22:14
  #2135
Medlem
Jag har en fråga:
Är grillad kyckling / spareribs man köper i butik LCHF vänlig ?! Står socker och druvsocker på innehållsförteckningen...
Citera
2015-07-09, 09:25
  #2136
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Jag har en fråga:
Är grillad kyckling / spareribs man köper i butik LCHF vänlig ?! Står socker och druvsocker på innehållsförteckningen...

Det är mängden som är avgörande, det är förmodligen bara använt som tillsats i kryddmixen vilket gör att mängderna är väldigt låga.
Det lättaste är om du läser energiinnehållet så ser du exakt hur mycket det innehåller av respektive makronutrient.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback