2011-04-28, 16:05
Medlem
Är inte säker på att det är rätt forumdel men mod får gärna flytta om så krävs.

Jag har för avsikt att uppföra en modell av den s.k. profeten Mohammed i min stad. Jag har dock inte bestämt mig för hur den skall se ut - det kan till och med tänkas bli flera olika.

Jag har tänkt mig att modellen, eller en av dessa, skall spegla den pedofi som profeten faktiskt var, och funderar nu på om jag bryter som yttrandefriheten på något sätt?

Giuvetvis inser jag att jag provocerar ett par hundra miljoner musslor runt om i världen - men det tänker jag inte låta hindra mig. Jag vill utföra detta för att se deras reaktioner.

Med tanke på det som hänt exempelvis Lars Vilks så kommer jag vara så feg att jag gör det hela anonymt - men med stora tydliga skyltar som förklarar både motiv och budskap.

Bryter detta mot yttrandefriheten?
Citera
2011-04-28, 16:16
Bannlyst
Bra, fortsätt att göra Sverige till ett härligt terroristmål. Det är precis vad vi behöver.

OnT: Nej, det borde inte bryta mot yttrandefriheten, men jag ser det inte omöjligt för dig att åka dit för förargelseväckande beteende.
Senast redigerad av 1st 2011-04-28 kl. 16:19.
Citera
2011-04-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1st
Bra, fortsätt att göra Sverige till ett härligt terroristmål. Det är precis vad vi behöver.

OnT: Nej, det borde inte bryta mot yttrandefriheten, men jag ser det inte omöjligt för dig att åka dit för förargelseväckande beteende.

Det är ingen, eller i alla fall minimal risk, att någon kommer se mig och därmed åka dit för förargelseväckande beteende då jag har planerat att resa dem nattetid.
Citera
2011-04-28, 16:33
Medlem
prudenss avatar
Intressant!
Kan du berätta lite hur konstverket (?) ska se ut?
Citera
2011-04-28, 16:42
Medlem
Neisserias avatar
Jag förstår inte syftet. Är det inte uppenbart hur de kommer reagera?
Tänk på skadan som du orsakar Sverige istället?
Citera
2011-04-28, 16:44
Medlem
bon-vivants avatar
Du tänker inte direkt nyskapande. Att driva med Mohammed känns väldigt uttjatat, och det enda du åtstadkommer är ett ökat hat mot Sverige. När jag reste i Malaysia (majoriteten av landets befolkning är muslimer) förra året blev jag varnad av guider och andra turister att inte skylta med att jag var svensk, då de precis bränt svenska flaggor utanför ambassaden. Detta på grund av såna som Lars Vilks och Kirkegaard, och du.
Citera
2011-04-28, 17:01
Medlem
Jag skulle inte göra det där, tänk på alla ambassader som blir nerbrända, människor skadas fan av sånt här. Plus så blir Sverige ett ännu större terroristmål och du vill väl inte ha massa bomber sprängande överallt?
Citera
2011-04-29, 01:33
Medlem
caztors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Jag vill utföra detta för att se deras reaktioner.

Ta två bägare, en med salpetersyra och en med svavelsyra och blanda dessa om du "vill se reaktion".
Citera
2011-04-29, 12:59
Medlem
Seizes avatar
Att inte göra det för rädslan att de ska "bomba" oss är väll verkligen att ge in för påtryckningar och ge upp yttrandefriheten?
Citera
2011-05-01, 22:58
Medlem
bon-vivants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seize
Att inte göra det för rädslan att de ska "bomba" oss är väll verkligen att ge in för påtryckningar och ge upp yttrandefriheten?

Ett bra argument. Men samtidigt tycker jag yttrandefriheten missbrukas när man använder den enbart i syfte att provocera och förarga människor. Ingen vinner på det, särskilt inte vi svenskar, tyvärr.
Citera
2011-05-06, 14:12
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladoled
Plus så blir Sverige ett ännu större terroristmål och du vill väl inte ha massa bomber sprängande överallt?

Det är väl bra. Då får fler svenska upp ögonen för blatteproblemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in