Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-16, 13:31
  #193
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Körde Europe 1940 idag som tysk. Öppnade med att sänka engelska slagskepp, tog paris och pressade in i sovjet. Öppnade bra för italien med, rensade medelhavet och tog gibraltar runda 2.
Det började bra men den ryska fronten blev för bred, trots att italien kom med stödtrupper för södra kanten. Lyckades ta leningrad och hade en tankarme på 9 men en för svag köttsköld så Fru sovjet krossade den.

Saker jag ska göra nästa gång jag går på sovjet:
Samla styrkorna och gå riktat mot mitt mål, eventuellt bygga en fabrik i rumänien eller uppgradera den i tyskland. Gå söderut mot grekland och rensa pro-allies landen. Bygga mer mech. inf. Bli bättre på att upptäcka luckor i mitt försvar.
Vore intressant att veta vad du byggde och när, och var du skickade grejerna. Om jag körde den öppningen du beskriver hade jag byggt följande:

G1: 3 fighters (eftersom jag efter attacken på Frankrike skickar allt flyg till östfronten, så behövs det ersättningsfighters hemma i Tyskland)

G2: 10 tanks (skickas österut)

G3: 10 mech + minor factory + sub (mech skickas österut, fabriken placeras i Norge, ubåten i Östersjön)

G4: mech + inf (mech skickas österut, vanliga infanteriet placeras i Norge och Tyskland)

G5: 3 fighters + inf (både flyg och inf förstärker Tyskland)

Beror förstås lite på inkomster, men jag har räknat på att man får bonus för att Axis håller hela Frankrike, Norge och Danmark hålls och att man rätt snart tar Leningrad.
Citera
2011-04-16, 15:41
  #194
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Vore intressant att veta vad du byggde och när, och var du skickade grejerna. Om jag körde den öppningen du beskriver hade jag byggt följande:

G1: 3 fighters (eftersom jag efter attacken på Frankrike skickar allt flyg till östfronten, så behövs det ersättningsfighters hemma i Tyskland)

G2: 10 tanks (skickas österut)

G3: 10 mech + minor factory + sub (mech skickas österut, fabriken placeras i Norge, ubåten i Östersjön)

G4: mech + inf (mech skickas österut, vanliga infanteriet placeras i Norge och Tyskland)

G5: 3 fighters + inf (både flyg och inf förstärker Tyskland)

Beror förstås lite på inkomster, men jag har räknat på att man får bonus för att Axis håller hela Frankrike, Norge och Danmark hålls och att man rätt snart tar Leningrad.
Såhär i efterhand önskar jag att jag hade fört loggbok över handlingarna. Förlorade en del flyg mot britterna så kunde inte skicka dom till öst. Tror jag byggde tanks och mech G1 och förlorade min västra köttsköld mot frankrike (dom slog ovanligt bra). Att bygga en fabrik i Norge har jag aldrig tänkt på, men det skulle onekligen underlätta. Speciellt som man förlorar 13 ipc när den tas.
Citera
2011-04-16, 22:17
  #195
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Såhär i efterhand önskar jag att jag hade fört loggbok över handlingarna. Förlorade en del flyg mot britterna så kunde inte skicka dom till öst. Tror jag byggde tanks och mech G1 och förlorade min västra köttsköld mot frankrike (dom slog ovanligt bra). Att bygga en fabrik i Norge har jag aldrig tänkt på, men det skulle onekligen underlätta. Speciellt som man förlorar 13 ipc när den tas.
Jag låter flyget delta i anfallet mot Frankrike eftersom jag vill vara säker på att krossa fransosen direkt. Satsar man på att genomföra landstigning i England så måste man ju anfalla flottan istället, dock.

Vissa bygger fabrik i Rumänien, jag bygger en Minor factory i Norge istället. Dels klarar jag östfronten utan rumänsk fabrik och dels vill jag kunna producera trupper i Norge i tillräcklig mängd som kan försvara där. Visserligen kan man skicka dem via transport dit, men jag föredrar fabriken. Som sagt, man vill inte gå miste om 13 IPC.
Citera
2011-04-17, 03:02
  #196
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Jag låter flyget delta i anfallet mot Frankrike eftersom jag vill vara säker på att krossa fransosen direkt. Satsar man på att genomföra landstigning i England så måste man ju anfalla flottan istället, dock.

Vissa bygger fabrik i Rumänien, jag bygger en Minor factory i Norge istället. Dels klarar jag östfronten utan rumänsk fabrik och dels vill jag kunna producera trupper i Norge i tillräcklig mängd som kan försvara där. Visserligen kan man skicka dem via transport dit, men jag föredrar fabriken. Som sagt, man vill inte gå miste om 13 IPC.

Hypotetiskt än så länge:
Om man köper fabriken i G1-2 så kan man se var den behövs, Rumänien om man slår klockrent på frankrike, annars norge.
Tänker mig att fighters från norge når både öst- och väst-fronten+ att man dumpar inf där senare rundor.
Spontant känns det som att utan fabrik i Rumänien måste man iaf uppgradera tysklands fabrik. (Kör original än så länge) för att kunna pressa Sovjet. Det känns inte som att dom allierade inte har nått försvar om man kör sovjet direkt (såvida inte frankrike slår 5 ettor som hände en kompis idag^^) om man samtidigt slår mot englands destroyer-flotta med flyg.
Har bara kört 5-6- gånger än så länge så ser inte alla öppningar :P
Citera
2011-04-17, 12:37
  #197
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Hypotetiskt än så länge:
Om man köper fabriken i G1-2 så kan man se var den behövs, Rumänien om man slår klockrent på frankrike, annars norge.
Tänker mig att fighters från norge når både öst- och väst-fronten+ att man dumpar inf där senare rundor.
Spontant känns det som att utan fabrik i Rumänien måste man iaf uppgradera tysklands fabrik. (Kör original än så länge) för att kunna pressa Sovjet. Det känns inte som att dom allierade inte har nått försvar om man kör sovjet direkt (såvida inte frankrike slår 5 ettor som hände en kompis idag^^) om man samtidigt slår mot englands destroyer-flotta med flyg.
Har bara kört 5-6- gånger än så länge så ser inte alla öppningar :P
Jag kände inte att jag hade råd med fabriken i Norge förrän runda 3, innan dess var det pansar och mech som gällde för att hålla trycket uppe i öst.

Pansar, mech och flyg är nyckeln till att krossa Sovjet skulle jag säga. Sovjet har knappt råd med nåt flyg och därför får du ett fint övertag om du har mycket flyg där själv. Mech är bra eftersom de snabbt tar sig från fabriken till fronten. Rumänsk fabrik kanske är en bra idé, har inte provat, fördelen är ju isåfall att där kan man bygga en major factory, eller uppgradera till major senare. Det kan man inte med fabriken i Leningrad t ex.

Slår man mot ryssen runda 1 så har man det absolut bästa läget som går att få för axeln, tycker jag. Då är man redan inne i Sovjet och britten kan inte göra ett skit åt det, och USA är inte med i leken på allvar på många rundor än. Men man måste givetvis vara taktiskt skicklig på östfronten, och göra rätt manövrar, plus att en italiensk hjälpkår är nödvändig. Glöm inte att aktivera Finland och Bulgarien också så du får extra infanteri.
Citera
2011-04-21, 00:51
  #198
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
.
Idag så blev det en spontanglobal^^
Jag allierad, Kompisen axelmakterna.
Körde 4-6 rundor och det såg ut som att axis skulle vinna i längden på grund av 2 saker.
1. Japan dominerade asien genom att i runda 2 gå på Pacific-Britt och slå bort dom i 3 eller 4 rundan (skallen är rätt mår så kommer inte ihåg alla detaljer :P).
2. Italien fick medehavet tidigt så dom kunde trycka i afrika.
Jag har aldrig sett det gå så bra för italien och så dåligt för tysken.

Ryssen körde jag hyfsat med. Fick stopp på hans spjutspets (6-7 inf, 6 arty, ~4 tanks) 3 rundan så var den linjen smått flytande. Som längst lyckades jag ta ungern.
Var svårt att se vart jag skulle vara med USA. Fanns fina öppningar på båda fronter så blev rätt lidande av det, jag behöver bestämma mig första rundan beroende på vad axis gör nästa gång.
Försökte vara offensiv och pressa tysken med både ryss och engelsman men gick sådär. Fick aldrig igång en flotta med dom dock så tog ett tag för mig att ta norge.
Tysken gjorde ett hyfsat drag genom att flytta extra fighters till norge som sen tryckte på mot stalingrad (den som är vid arkangelsk) från 2 håll. Låste en del extra trupper för mig.

Har du frågor så ska jag försöka svara på dom om jag kommer ihåg^^
Citera
2011-04-22, 12:13
  #199
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Idag så blev det en spontanglobal^^
Spontanglobal

Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Jag allierad, Kompisen axelmakterna.
Körde 4-6 rundor och det såg ut som att axis skulle vinna i längden på grund av 2 saker.
1. Japan dominerade asien genom att i runda 2 gå på Pacific-Britt och slå bort dom i 3 eller 4 rundan (skallen är rätt mår så kommer inte ihåg alla detaljer :P).
2. Italien fick medehavet tidigt så dom kunde trycka i afrika.
Jag har aldrig sett det gå så bra för italien och så dåligt för tysken.

Ryssen körde jag hyfsat med. Fick stopp på hans spjutspets (6-7 inf, 6 arty, ~4 tanks) 3 rundan så var den linjen smått flytande. Som längst lyckades jag ta ungern.
Var svårt att se vart jag skulle vara med USA. Fanns fina öppningar på båda fronter så blev rätt lidande av det, jag behöver bestämma mig första rundan beroende på vad axis gör nästa gång.
Försökte vara offensiv och pressa tysken med både ryss och engelsman men gick sådär. Fick aldrig igång en flotta med dom dock så tog ett tag för mig att ta norge.
Tysken gjorde ett hyfsat drag genom att flytta extra fighters till norge som sen tryckte på mot stalingrad (den som är vid arkangelsk) från 2 håll. Låste en del extra trupper för mig.

Har du frågor så ska jag försöka svara på dom om jag kommer ihåg^^
Låter som väl spelat med axeln där, fast lite svagt på östfronten. Vilken runda invaderade han Sovjet? Vad var det som gjorde att det gick bra för Italien?

Jo, USA kan vara knepigt, man har så mycket pengar att man knappt vet vad man ska göra. Men om det går bra för Italien och Japan så kan man ju fokusera på att bekämpa dem i första hand.

Extra fighters till Norge var en bra idé, både skydd för Norge och hjälpa till mot ryssen. Det är Leningrad som ligger däruppe, Stalingrad är nere i söder.
__________________
Senast redigerad av boba fett 2011-04-22 kl. 12:15.
Citera
2011-04-22, 12:54
  #200
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Spontanglobal


Låter som väl spelat med axeln där, fast lite svagt på östfronten. Vilken runda invaderade han Sovjet? Vad var det som gjorde att det gick bra för Italien?

Jo, USA kan vara knepigt, man har så mycket pengar att man knappt vet vad man ska göra. Men om det går bra för Italien och Japan så kan man ju fokusera på att bekämpa dem i första hand.

Extra fighters till Norge var en bra idé, både skydd för Norge och hjälpa till mot ryssen. Det är Leningrad som ligger däruppe, Stalingrad är nere i söder.
Har för mig att det andra rundan så att han kunde samla ihop trupperna lite. Och så uppgraderade han fabriken i tyskland (helt klart värt det om man ska ha tryck på östfronten).
Hur Italien kunde gå så bra vet jag inte riktigt.. Helt plötsligt var dom lika stora som Tyskland. Visst, dom tog några stora bitar av Afrika och tog Grekland runda 3, men där finns inte stora pengar..
Det hjälpte dom rätt mycket att få national objectives så det måste dom stoppas från.
Citera
2011-05-03, 11:39
  #201
Medlem
Prometeuss avatar
Fråga om a&a revised: Körs ubåtarnas attack enbart en gång och före allt annat ungefär som AA-guns etc? Vi har än så länge kört att de skjuter i varje stridsrunda men innan allt annat om ingen destroyer är närvarande. Detta verkar dock göra dessa lite väl bra eftersom de dominerar alla andra sjöenheter så läneg man har något som kan skjuta ned flygplan i samma flotta.
Citera
2011-05-03, 20:41
  #202
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Fråga om a&a revised: Körs ubåtarnas attack enbart en gång och före allt annat ungefär som AA-guns etc? Vi har än så länge kört att de skjuter i varje stridsrunda men innan allt annat om ingen destroyer är närvarande. Detta verkar dock göra dessa lite väl bra eftersom de dominerar alla andra sjöenheter så läneg man har något som kan skjuta ned flygplan i samma flotta.

Helt korrekt spelat, men det defusar man ju med en destroyer.
Citera
2011-05-03, 22:59
  #203
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Helt korrekt spelat, men det defusar man ju med en destroyer.
Dock står det ju att "submarines always fire in the opening round" eller något i den stilen. Även AA-guns skjuter i opening round som jag förstått saken, ska även dessa skjuta varje stridsrunda?
Citera
2011-05-05, 13:37
  #204
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Dock står det ju att "submarines always fire in the opening round" eller något i den stilen. Även AA-guns skjuter i opening round som jag förstått saken, ska även dessa skjuta varje stridsrunda?

AA skjuter i EN opening round, u-båtar i varje (så länge destroyer saknas).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback