• 1
  • 2
2004-10-03, 02:18
Medlem
-Dr-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sova
De har en EAN-kod på de recepten jag får så troligtvis kollas det i deras system också..

Om man jobbar på flera olika kliniker och inte använder dator för att skriva ut recept kan man använda lösa förskrivar remsor som klistras fast på recepten som har EAN-kod. På apoteket läser dom av remsan och ser vilken doktor som skrivigt ut läkemedlet. Om dom misstänker något så ringer dom upp och frågar vad som är utskrivigt.

Så här ser recept för särskilda läkemedel ut det dessa brukar vara inlåsta i tex läkemedels rum.
http://www.fildelaren.com/link/link?name=7c75.jpg

På en klinik som jag jobbar på så har vi vanliga recept i vanliga skrivare så det är bara att plocka för sig. (man behöver sträckkoden för att kunna hämta ut läkemedlerna så dom är värdelösa utan dom)
Citera
2004-10-03, 16:50
Medlem
Gabrielswes avatar
Nej, nej, detta går inte att göra med dom särskilda receptblanketterna! Håll upp en mot ljuset så ser ni att den har en VATTENSTÄMPEL som löper tvärs över blanketten.

Annat var det förr...
Citera
2004-10-04, 19:19
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Nej, nej, detta går inte att göra med dom särskilda receptblanketterna! Håll upp en mot ljuset så ser ni att den har en VATTENSTÄMPEL som löper tvärs över blanketten.

Annat var det förr...
Japp, stämmer bra. Kollade nyss mitt Xanor-recept o där är en vattenstämpel där det står Apoteket samt deras logotype. Sen är alla särskilda recept numrerade och läkaren ska klistra på en en streck-kod istället för stämpel (Denna borde dock vara lättare att förfalska än en stämpel?, med dagens skrivare.)

Men försök dig inte på det, vid minsta, pytte-lilla misstanke, så ringer de upp läkaren för att få receptet bekräftat, samt vid uppenbar förfalskning så ringer dom polisen direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in