2011-04-27, 20:02
Medlem
Osskies avatar
Hej!

Har ägt en Ibanez rg 370 dx i ett par-tre år nu och eftersom så har mitt behov av svajarm bara ökat (mer och mer CoB )

Ett litet problem är dock att gitarren hamnar genast i helt fel intonation samt blir ostämd med så mycket som 50+ cent.

Detta har blivit ett problem och jag undrar om det finns någon vettig människa som kan lösa detta då alla jag tidigare frågat bara sagt att jag ska lämna in den. Fixar all intonation samt justering på den själv och just nu sitter det ett par black coated .09 i std-D stämning.

Floydet är väl troligen inte det bästa men nog skall den klara att svajja - eller?

Spydiga kommentarer som "köp dig en riktig gura" eller "vem fan använder floyd om man inte ska svajja" behövs ej.

Nu när jag kommer och tänka på det så har jag även ett annat problem. När jag gör ett anslag på de lägsta strängarna (E-A-D/D-G-C) så skjuter tonen i stämning. Den höjs alltså uppemot en kvarts ton beroende på hur hårt jag gör anslaget. Efter kanske en halvsekund så sänks den dock och om man låter den klinga ut så kan den bli riktigt låg.

Har testat många olika strängar utan någon större lycka så jag är tacksam för svar på mina båda frågor.
Citera
2011-04-29, 01:32
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Är inte så kunnig inom svajandet, men om du byter till någon storlek tjockare strängar så borde dina strängar hålla för hårdare anslag, utan att stiga i pitch.
Citera
2011-05-01, 00:19
Medlem
Jag tror du använder på tok för tunna strängar. Stämmer man ner så måste man gå upp i strängtjocklek.
Citera
2011-05-01, 15:19
Medlem
Osskies avatar
Låter som en bra förklaring. Men jag har gått ner till 13-64 då jag lirat i drop c så jag tror tyvärr inte att det är hela anledningen. Självklart blev det bättre men det löste sig inte helt.
Citera
2011-05-01, 16:13
Medlem
Lite svårt att ge en förklaring sådär på rak arm. Har du låsmuttrar vid översadeln? Är fjädrarna bakom stallet okej och i rätt antal och styvhet, kan tänka mig att dom blir utmattade med tiden? Är gitarren bra justerad i övrigt? Är halsen rak? På vilket sätt ändras intonationen?
Citera
2011-05-03, 11:03
Medlem
Osskies avatar
Intonation faller olika på olika strängar. I övrigt är gitarren bra justerad och har rak hals. Alla låsmuttrar sitter ordentligt och floydet svävar parallellt med kroppen. Kan tänka mig att det är fjädrarna då gitarren är ett par år gammal! Skall jag testa byta dessa eller?
Citera
2011-05-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osskie
Intonation faller olika på olika strängar. I övrigt är gitarren bra justerad och har rak hals. Alla låsmuttrar sitter ordentligt och floydet svävar parallellt med kroppen. Kan tänka mig att det är fjädrarna då gitarren är ett par år gammal! Skall jag testa byta dessa eller?

Du menar att du intonerar gitarren, sedan svajar du så är den inte intonerad längre? Det skulle vara intressant att veta hur intonationen ändras eftersom det innebär att något händer fysikskt med gitarren, att något vrider eller flyttar på sig, att strängens längd ändras.
Citera
2011-05-03, 16:49
Medlem
Osskies avatar
Har nu märkt att det var fjädrarna det var fel på. Hela stallets lutning ändrade sig varje gång jag svajade men nu har jag fixat till det så gott jag kan - stämt upp den samt intonerat den.

Funkar hur bra som helst bortsett från att g-strängen alltid hamnar ur ton.. Den är väl dock aldrig någonsin bra stämd.

Ajja, tack för hjälpen, det var först då jag började inspektera fjädrarna som jag insåg vars felet låg!
Citera
2011-05-03, 17:32
Medlem
Gött att det löste sig. En fjäder har som sagt en begränsad livslängd så det kanske är lika bra att du byter ut dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in