Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 19:40
  #289
Medlem
Buffymyloves avatar
last podcast on the left är förjävla rolig.
Citera
2018-04-01, 22:04
  #290
Medlem
Enydrions avatar
Har tillgång till bredband för första gången på ett år ca, (har bara mobilt bredband annars)
Så har laddat ner konstruktiv kritik från soundcloud, och nationella är på gång
vilka mer är bra och enkla att ladda ner? Vet inte hur länge jag har kvar bredbandet nämligen...
Citera
2018-04-24, 20:20
  #291
Medlem
Poddcentralen har startat en podd om poddar. Kul koncept tycker jag det låter som. Ej lyssnat än dock!
Citera
2018-04-27, 19:44
  #292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Sorry lite ot

Älskar att browsa igenom och titta vad det finns för olika poddar

Finns det ett lika enkelt sätt för att hitta intressanta bloggar?

Poddcentralen heter en sida som tipsar om poddar dagligen. Jag följer dom/han på Instagram. Ibland skit, ibland intressant!
Citera
2018-05-02, 23:21
  #293
Medlem
LiNUs587s avatar
Hittade nyligen "Slumpens hjältar", rekommenderas. Handlar om livräddande civilkurage.
Citera
2018-05-21, 21:35
  #294
Medlem
Thunderhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
last podcast on the left är förjävla rolig.


LPOTL är en av mina favoritpoddar där ute. Kan även rekomendera andra poddar från samma cirkel av komiker.

Abe Lincons Tophat - Polititk

The Roundtable of Gentlemen - Nyheter med väldigt mycket komedi iblandat. Ett måste för dom som gillar grabbsnack och grov humor.

The Brighter Side - Ett försök att se det possitiva i det negativa såsom depression, självmord, övervikt etc.
Citera
2018-05-22, 20:48
  #295
Medlem
Krull & Kriminell är lite av en favorit.
Citera
2018-06-19, 08:39
  #296
Medlem
blomodlarens avatar
Söker poddar om historia och samhälle. Är intresserad av krigshistoria. Främst WW1 och WW2 och kalla kriget. Även postapokalyps och liknande katastrofer. Väldigt intresserad av kommunism/forna sovjet (ur ett historiskt perspektiv, vill inte lyssna på en pod av kommunister) och även nazismens uppgång och fall.(och även här, inte intresserad av att lyssna på NMR, utan endast ur ett historiskt perspektiv). Har lyssnat på historiepodden, Obiter Dictum, Hardcore History, P3 historia. Föredrar poddar på svenska, men engelska går också bra om det inte finns fler på svenska.

Mvh.
__________________
Senast redigerad av blomodlaren 2018-06-19 kl. 08:45.
Citera
2018-06-19, 11:50
  #297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Söker poddar om historia och samhälle. Är intresserad av krigshistoria. Främst WW1 och WW2 och kalla kriget. Även postapokalyps och liknande katastrofer. Väldigt intresserad av kommunism/forna sovjet (ur ett historiskt perspektiv, vill inte lyssna på en pod av kommunister) och även nazismens uppgång och fall.(och även här, inte intresserad av att lyssna på NMR, utan endast ur ett historiskt perspektiv). Har lyssnat på historiepodden, Obiter Dictum, Hardcore History, P3 historia. Föredrar poddar på svenska, men engelska går också bra om det inte finns fler på svenska.

Mvh.

Har inte stenkoll på svenska historiepoddar så ska inte uttala mig om det. Med det sagt så kan jag rekommendera Podd72 och Med Sikte På som rör liknande frågor fast i nutid. Bägge snuddar politiska frågor men är placerade inom den politiska mainstreamen. Går egentligen inte att prata om modern svensk säkerhetspolitik utan att snudda Kalla Kriget då och då, men annars är det helt och hållet fokus på nutid.

Lyssnar på ett par engelsk-talande historiska poddar som passar bra in i vad du söker. Tänker då främst på nystartade Cold War Conversations. Den rör kalla kriget i lite bredare bemärkelse men har avsnitt om t.ex kärnvapenkrigsförberedelser och Warsawapaktens pansartrupper. De komplementerar detta med mer generella ämnen som hur det var att vara turist i Sovjet på 1960-talet och Östtysk fotbollskultur. Låter som en podd som du skulle uppskatta. Sen så finns det ett par Youtube-kanaler som nyligen startat poddar. Tänker på Military History Verbalized som har en serie intressanta militärhistoriska avsnitt. Även om det är rätt så uppenbart att vi pratar om en snubbe som inte är expert på vare sig ljud eller hur man strukturerar en konversation och vissa avsnitt är betydligt bättre än andra. Kan även rekommendera The Great War Channel Podcast som håller stabil kvalite.

Du nämnde Hardcore History, vilket jag verkligen gillar. Osäker på om det här är att påpeka det uppenbara, men se till att du även prenumererar på "Dan Carlin's Hardcore History: Addendum". Osäker varför han bestämde sig att ha två feeds, men där finns det ett par extraavsnitt.

Om du vill nörda ner dig i kärnvapen i nutid så rekommenderar jag även Arms Control Wonk. Fokus ligger på frågor runt icke-spridning av massförstörelsevapen - med varningen att den podden gärna nördar ner sig i tekniska detaljer vilket kan göra vissa avsnitt lite väl overkill (för min del i allafall). Rekommenderar även Popular Front om du är intresserad av militära och konflikt-frågor i nutid. Senaste avsnittet hade en svensk som gäst som diskuterade bilbomber i allmänhet, och IS doktrin runt bilbomer i synnerhet. Väldigt intressant då jag inte alls var medveten om hur IS använde sig av bilbomber på själva slagfältet, och inte bara i terroristattacker mot civila mål.
__________________
Senast redigerad av Spilldmjolk 2018-06-19 kl. 11:53.
Citera
2018-07-12, 16:22
  #298
Medlem
Isnatts avatar
Finns det några aktiva matpoddar?
Det känns som det bara är Meny som fortfarande är igång! Märkligt med tanke på att mat är ett stort intresse bland många.
Citera
2018-07-17, 09:41
  #299
Medlem
Ronilles avatar
Upptäckte Freakshow av en slump. Så sjukt rolig. Har redan dragit 11 avsnitt nu på semestern.

Korta avsnitt med bra spaningar och en kemi mellan Jakob Öqvist och Messiah Hallberg.

Rekommenderas varmt!
Citera
2018-07-17, 09:52
  #300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Söker poddar om historia och samhälle. Är intresserad av krigshistoria. Främst WW1 och WW2 och kalla kriget. Även postapokalyps och liknande katastrofer. Väldigt intresserad av kommunism/forna sovjet (ur ett historiskt perspektiv, vill inte lyssna på en pod av kommunister) och även nazismens uppgång och fall.(och även här, inte intresserad av att lyssna på NMR, utan endast ur ett historiskt perspektiv). Har lyssnat på historiepodden, Obiter Dictum, Hardcore History, P3 historia. Föredrar poddar på svenska, men engelska går också bra om det inte finns fler på svenska.

Mvh.

1. Pennan och Svärdet podcast
2. Fronten
3. P4 Dokumentär om den försvunne stridspiloten: https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=3103
4. P3 Dokumentär har en del som utspelar sig under kalla kriget (Ubåtshotet, Svenska kärnvapenprogrammet, Försvunna DC-3:an exempelvis)
5. Militärt med Gyllenhaal

Listan är utan inbördes ordning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback