Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-09-02, 19:28
  #73
Medlem
Musikopps avatar
Enligt min erfarenhet kan man grovt dela in folk i en klassisk fyrfältare: på ena axeln Pladdrig resp. Tysta musen; på andra axeln Osäker resp. Besserwisser.

Personligen finner jag extremerna olidliga. Ex: pratkvarnen Erik som inte bara har starka åsikter om allt utan även vet bäst, helt enkelt. Oavsett vad du säger har Erik en historia på lager som inte bara överträffar din utan även direkt eller indirekt idiotförklarar din åsikt. Erik har bra minne och en aldrig sinande källa av erfarenheter som berättas i detalj under allt för långa monologer. Du får i bästa fall flika in ett ”precis” eller ”ja” vilket ev. noteras som en mindre störning i Eriks värld, men inte tillmäts mer betydelse än två extra snöflingor på Eriks vindruta under en snöstorm. Du lämnar Erik trött i både hjärna och kropp, men har inte blivit nämnvärt klokare.

Fyll gärna på med era egna erfarenheter av de fyra extremerna!
Citera
2023-09-05, 12:52
  #74
Medlem
Vi har en på vårt jobb som på alla möten är först med att ställa frågor och kommentera - problemet är inte att hon säger oväsentligheter utan att hon alltid är först, släpper inte in nån annan genom att vänta lite. Man blir trött i öronen. Vi är en jämt könsfördelad arbetsplats så om jag tog upp detta som ett problem skulle jag nog få höra att det är för att hon är kvinna som jag tänker detta
Citera
2023-09-05, 15:33
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podaren
Usch och fy vilken jävla mardröm...

Om man ser det från pratkvarnens (PK) perspektiv - vad kan få hen att sluta?

Tänk dig att du har ett omättligt behov av att prata HELA TIDEN. PK märker inte de sociala signalerna när ni stör er, för då hade PK slutat för länge sen. När man sedan börjar sitta och prata i nyllet på någon som har hörlurar i är ALLA gränser passerade. Skäms man inte då kommer man inte skämmas för mycket.

Det enda som funkar mot dessa är brutal ärlighet:
"Du pratar så mycket att det stör mig. Jag säger detta för jag vill inte bli irriterad, men du måste sluta prata så mycket om vi ska kunna arbeta ihop!"

Det är jobbigt att säga men det är det enda rättvisa. Dina kollegor kommer hålla med dig och om du äger situationen och inte förudmjukar personen utan för det när ni är själva och verkligen betonar att du säger det för att hjälpa PK så kommer du inte få några problem med andra. Kanske PK är för dum för att tacka dig, men kommer till 90% sluta störa i alla fall dig.

Chefen är också ett alternativ som många sagt, men anser det vara schysstare att säga det till personens ansikte i enrum.
Jag vet inte om jag skulle våga säga så, men du har faktiskt rätt. Det är schysstare att säga så än att personen riskerar att bli skitsnackad av många pga sin pladdrighet.

Jag gillar när det är tyst.
Citera
2023-09-30, 20:31
  #76
Avstängd
Fruntimmerskarls avatar
Vissa kan babbla som om de har ett otroligt uppdämt behov av umgänge och det de säger är inte intressant någonting. Var nyligen med om att någon som ofrivilligt lyssnade drämde igen en dörr med en smäll för att slippa höra (där jag var den försiktigt sociala, och det funkade inte på babblaren utan triggade tyvärr bara denne att mala på).
__________________
Senast redigerad av Fruntimmerskarl 2023-09-30 kl. 20:34.
Citera
2023-09-30, 20:37
  #77
Avstängd
Fruntimmerskarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det jobbiga är när en sån person hamnar nära dig på flygplanet.

Ja, eller som i mitt fall på ett tåg en gång. Det var en gubbe som höll låda från Stockholm upp till Mora. Vete fan idag vad han pratade om hela den resan.
Citera
2023-10-01, 14:39
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruntimmerskarl
Ja, eller som i mitt fall på ett tåg en gång. Det var en gubbe som höll låda från Stockholm upp till Mora. Vete fan idag vad han pratade om hela den resan.

Jag har delat ett sjukhus rum med en sån person.
När jag kom in i rummet sa jag till sköterskan efter 30sek.
-KAN JAG FÅ EN VIKVÄGG!
Fast det hjälte inte.
Citera
2023-10-07, 08:52
  #79
Medlem
llundberg57s avatar
Varför är folk så jävla konflikträdda? Det är ju bara att säga 'jag vill inte inte lyssna på ditt skitsnack så håll käften'.
Svårare än så är det ju inte. Man har ju inget att förlora och allt att vinna.
Citera
2023-10-12, 23:39
  #80
Medlem
ja,va fan är det med chefen?
Citera
2023-10-29, 13:53
  #81
Medlem
Ge ingen respons, bara? Tänk på det som en radio med bakgrundsljud.
Citera
2023-10-29, 19:32
  #82
Medlem
Kaptenkirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutebarg
Ge ingen respons, bara? Tänk på det som en radio med bakgrundsljud.

Det har jag testat.
Ingen respons jag kan kolla åt ett annat håll och ser att han fortfarande tittar på mig och pratar...något är då fel på människan.
Citera
2023-10-29, 19:45
  #83
Medlem
lalumbas avatar
Säg 'du ljuger', och sen säg förlåt. Jag skämtar och skrattar lite "hahahaha". Hade en sådan kollega som alltid berättade samma sak om och om igen. Pratar bara om j'vla golf.
Citera
2023-10-29, 20:46
  #84
Medlem
Zepars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Det har jag testat.
Ingen respons jag kan kolla åt ett annat håll och ser att han fortfarande tittar på mig och pratar...något är då fel på människan.

Har en person som jag sitter bredvid som ska prata i tid och otid. Misstänker odiagnostiserad autism. Jag placerades även bredvid denna person för att arbetslaget var trötta på hens stress och de tänkte att jag skulle ha en lugnande inverkan.

Jag brukar varva med att svara flyktigt:
"Hmm, okej"..."Aha, det säger du"...."Japp"...

Det verkar fungera då personen nu uppfattar mig som tråkig och icke göra mig besvär. I jobbiga lägen stoppar jag även i lurar och markerar med hela min person att jag behöver fokusera på arbetet.

Personen pratar dock på med andra kollegor och har nu hamnat i en prekär situation då hen hoppar in i samtal som inte rör hen. Har lett till att flera är irriterade konstant på kollegan.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback