Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-27, 18:15
  #1
Medlem
Roxanas avatar
En kollega på jobbet babblar extremt mycket.
Så pass mycket att majoriteten av anställda finner personen jobbig.
Även chefen har medgett att denna person pratar väldigt mycket.


Denna pratkvarn kan prata om allt & inget.
Ställer du en simpel fråga får du ett svar som pågår i en kvart.
Det tycks inte finnas något naturligt slut på svadan.
Du får aldrig några ja eller nej -svar.

Ni kan samtala om en sak och plötsligt har pratkvarnen även avhandlat föräldrarnas krämpor och syskonens husdjur.

Allt man gör kommenteras.
Går du förbi med ett papper i handen får du frågan "vad gör du för spännande?"
Snyter du dig får du en utfrågning om huruvida du är snuvig eller möjligen har allergi.
Osv.


Det har gått så långt att vissa försöker undvika pratkvarnen då gott det går.
Står man i en klunga och snackar och pratkvarnen kommer droppar folk av en efter en.
Man nästan drar sig för att tilltala personen för man orkar inte hantera ordmassan som sköljs över en.


Hur löser man en sån här sak?
Lite speciellt problem;pratkvarnen kan ju inte hjälpa att h*n är just VÄLDIGT pratglad.
Man kan ju inte säga" ursäkta men kan du prata mindre?"

Jag får snart eksem i öronen av att behöva lyssna på allt babbel.
Citera
2011-04-27, 18:23
  #2
Medlem
ImJustSayins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
.Man kan ju inte säga "ursäkta men kan du prata mindre?"
Jo. Det kan man.

Annars är det väl bara att ignorera han, eller överrösta och börja prata om annat. Han fattar nog vinkeln om han inte är helt borttappad.
Citera
2011-04-27, 18:24
  #3
Medlem
ifall personen börjar prata med dig,se ointresserad ut,kolla på allt annat,sucka ta djupa andetag,häng lite med kroppen osv,då kommer personen förstå att du är extremt uttråkad om den inte är skadad.
Citera
2011-04-27, 18:24
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Jag jobbade med en sån.
Han förändrade sig aldrig, trots att arbetskamrater och chefer bad om lugnare arbetsmiljö.
Många slutade, till slut även jag!
Citera
2011-04-27, 18:26
  #5
Avstängd
Nocoluss avatar
MP3 spelar o snäckor i öronen....Funkar klockrent...
Citera
2011-04-27, 18:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
En kollega på jobbet babblar extremt mycket.
Så pass mycket att majoriteten av anställda finner personen jobbig.
Även chefen har medgett att denna person pratar väldigt mycket.


Denna pratkvarn kan prata om allt & inget.
Ställer du en simpel fråga får du ett svar som pågår i en kvart.
Det tycks inte finnas något naturligt slut på svadan.
Du får aldrig några ja eller nej -svar.

Ni kan samtala om en sak och plötsligt har pratkvarnen även avhandlat föräldrarnas krämpor och syskonens husdjur.

Allt man gör kommenteras.
Går du förbi med ett papper i handen får du frågan "vad gör du för spännande?"
Snyter du dig får du en utfrågning om huruvida du är snuvig eller möjligen har allergi.
Osv.


Det har gått så långt att vissa försöker undvika pratkvarnen då gott det går.
Står man i en klunga och snackar och pratkvarnen kommer droppar folk av en efter en.
Man nästan drar sig för att tilltala personen för man orkar inte hantera ordmassan som sköljs över en.


Hur löser man en sån här sak?
Lite speciellt problem;pratkvarnen kan ju inte hjälpa att h*n är just VÄLDIGT pratglad.
Man kan ju inte säga" ursäkta men kan du prata mindre?"

Jag får snart eksem i öronen av att behöva lyssna på allt babbel.

Visa tråden så lär h?n förstå. Varför kan inte folk bara vara ärliga och på ett rättsamt och vänligt sätt förklara upprepade problem?

Kort sagt: Be chefen tala med personen mellan fyra ögon.
Citera
2011-04-27, 18:51
  #7
Avstängd
Sossefris avatar
ge honom en munkavle i present så fattar han



en bajskorv på en tallrik som ni ställer på hans skrivbord funkar ju också, då kommer han fatta att ni
antyder att han snackar en massa skit
Citera
2011-04-28, 17:14
  #8
Medlem
Roxanas avatar
Att försöka se ointresserad ut hjälper föga.
Har suttit "djupt försjunken" i bok/korsord/måltid - ingen dämpande effekt.

Åkt tåg med pratkvarnen. Sa att jag var trött & satt med slutna ögonen.
Pratkvarnen babblade glatt på trots absolut noll respons.

Jag ger väldigt lite respons på snacket; mest ok eller jaha.
Allt för att inte hälla bensin på brasan.

Enda hittills effektiva sätt att avsluta ordtsunamni är att :
1. Börja dammsuga
2. Gå på toaletten.

Har börjat överväga att snacka med chefen då det uppdagades relativt snabbt när pratkvarnen anställdes, ur pass intensiv personen är. Redan då nämnde chefen att det kanske skulle bli aktuellt med ett samtal om inte snackandet dämpades.

Om chefen tar det samtalet - fine by me.
Själv är jag mest rädd att av bara farten be personen hålla käft.
Citera
2011-04-28, 17:28
  #9
Medlem
Dorss avatar
Har en sådan på mitt jobb med. Hon berättar verkligen allt för oss. Men hon är jävligt osäker, är i en relation där killen verkar helt ointresserad av henne och hon har anorexia. Jag känner efter ett år att jag pallar inte med henne. När hon kommer in i fikarummet brukar jag gå ut, eller säga att min rast är slut, ev smsa någon att ringa up mig så jag kan gå ut ur rummet

Men en gång satt hon och berättade om sin pappa som tryckte ner henne och hennes mamma och syster. Jävla tjatigt det var, vi satt där alla (3pers) och bara kände "HÅLL KÄFT!!" Men då sa faktiskt en tjej som var inhyrd personal för dagen att hon inte ville lyssna på vad hon satt och berättade. Hon "ursäktade" sig med att hon tyckte det var ett samtal man kunde ta lite mindre offentligt. Hon sa det så himla bra för jag tror inte pratkvarnen tog illa upp, och hon är superkänslig. Hon bölar för allt. Så efter det har hon faktiskt hållt truten lite. Alla vill ju faktiskt inte lyssna på vad hon har att säga.
Citera
2011-04-28, 17:34
  #10
Medlem
Numis avatar
Personen är socialt handikappad och du kan inte förvänta dig att han kommer till någon form av självinsikt, du bör prata med din chef snarast.

Om du känner att irritationen börja bli dig övermäktig så får du försöka att i förväg formulera ett abrupt avslut på eventuellt samtal tex att du har väldigt mycket att göra och kan inte prata för tillfället som du bara kan plocka fram innan det blir att vråla åt personen att hålla käften.
Citera
2011-04-28, 17:59
  #11
Medlem
philipabcqs avatar
Haha, han låter ju störtskön
Citera
2011-04-28, 18:11
  #12
Medlem
dannywtfs avatar
Klart du ska säga till chefen. Det är ju chefens roll att ta obekväma samtalför att göra arbetsmiljön bättre. Go for it!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback