Jag kör ofta ett halvt paket bacon = 5kr
Tagliatelle ca. 20-25 kr paketet och för en middag ca. 7-10kr
En burk matgrädde med paprikasmak, ca 1/3 ≈ 3-5kr
Tomatpuré ca tio kr tuben och den räcker länge
och vatten eller mjölk/saft till det.
Ca 25kr då för en jävligt god maträtt. Tror jag kör på det fem ggr i veckan :S Jag måste verkligen hitta nya rätter..... får också följa tråden för mer förslag!
Ett halvt paket bakon och ett ägg stekt i smör = 5,5 kr - Perfekt frukost och mätt fram till lunch (växla med gröt om du tröttnar). Och då har du redan fått i dig ganska bra med protein och fett så vill du snåla som fan klarar du dig bara på pasta med någon billig sås och möjligtvis någon grönsak till lunch. Sedan något mer innehållsrik middag, gärna med kött/kyckling/fisk som du köpt i storpack fryst (2kg+) för en billig peng.
Kommer utan några som helst problem under 40 kr/dag med ovan - utan att få akut vitaminbrist. Gå o handla ofta och låt erbjudanden halvt styra dina inköp.
Alternativet är att laga storkök (soppa, gryta eller liknande) men risken finns att du tröttnar på maten och går ut o köper något extra, och i slutändan blir det dyrare istället.
Vitkål, morötter, kan wokas, kokas, rivas osv.
Kött i storpack tex så kan du göra köttfärssås med rivna morötter i.
Ägg är bra.
Nudlar bör du köpa i storpack annars är de egentligen inte så billiga vad avser pris/prestanda.
Indiskt käk baserat på linser.
Sen lägger du till lite gul lök, vit lök, morötter och vitkål samt kryddor typ gurkmeja, spiskummin, chili etc. Äter med någon form av ris eller bulgur. Kostar inte många kronor och blir både mättande och gott. Om du vill lyxa till det kan du göra någon kokosmjölksbaserad gryta.
Prenumerera på reklambladen från dina närmaste lågprisbutiker, lidl, netto, willys, öb etc. Handla det som är billigt och ät därefter. Att inte ha några krav eller förutbestämda idéer om vad du ska äta är bland det bästa man kan göra för att hålla nere matbudgeten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!