Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-29, 00:06
  #13
Medlem
Aleopas avatar
Hm. Okej.
När jag var nere vid Merida (Sydvästra Venezuela) så tog jag en avstickare till Colombia bara för att förnya. De kollade såklart igenom mitt pass hundra gånger, frågade vad jag skulle göra etc.
Antagligen var de för att få vita åker över gränsen där, speciellt bara över en dag. Tror jag var i Colombia i 30minuter innan jag gick över gränsen igen.

Vad jag vet ska jag gå till immigrationsverket och fråga om jag kan få förlängt. Behöver egentiligen bara en månad. 9april går mitt visum ut och den 2e maj åker jag till Kuba.
Jag oroar mig mest för att de ska undra vad jag pysslar med helatiden. Jag har ju varit in å ut två gånger, och vill nu få ny stämpel en tredje gång. De är såklart inte olagligt att göra så, men sydamerika är sydamerika. Och de kan såklart undra vad jag pysslar med.

Resan har annars varit fin. Jag har mestadels i Caracas varit i de finare områden, mest för att rånrisken är ganska stor i andra delen av stan. Å andra sidan är de skoj att se överklassen och vad de sysslar med.

Folket är relativt otrevliga och vill helst inte förstå min dåliga spanska, men de gäller mest Caracas. På landet och vid kusten är alla skittrevliga och hjälpsamma. Men de brukar ju backpackers tycka och skippa storstäder.
Merida är en favorit, tar 15timmar från Caracas med buss. Studentstad som är relativt liten men har stort utbud av saker. Har bland annat världens längsta och högst gående linbana, tyvärr under reperation när jag var där.
Annars har Caracas sina chamiga ställen med. Gågatan Sabana Grande har parallellgator med "fest på gatan"-tema under helgerna.

Har varit uppe vid kusten ett antal tillfällen med. Mest där venezulaner semestrar. Och de är lite annorlunda gentemot Isla de Magarita jag med besökt. Standarden är lite lägre, maten är fetare och ölen billigare. Men de är såklart roligare att uppleva än den skyddade verksamheten på Magarita.
Och sen är allt de politiska såklart med skoj, redan lyckats se Chavez
Hinner inte skriva mer för tillfället, men tar gärna emot tips om visumet.
Citera
2012-04-28, 00:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Har precis köpt min biljett till Caracas med öppet datum hem. Hela tanken med resan är att bosätta mig där och plugga på distans, så man har CSN i ryggen. Kommer under tiden söka arbete där nere.

Min spanska är knaglig men kommer igång efter ett tag. Har inte tidigare varit i Venezuela men backpackat i Sydamerika två gånger innan.

Hur är era erfarenheter av Caracas, vilket område är bäst att bo i?
Någon som studerat där innan?

Caracas är Sydamerikas farligaste stad det är riktigt farligt och vem som helst kan råna dig vart som helst och vilken tid som helst, bästa områden är nog inte mitt i stan iaf för där är det liv o stök hela tiden, men Caracas är riktigt fint. Ta med dig dollars så du kan sälja dom e helt galna i o köpa
Citera
2012-06-28, 02:43
  #15
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAXX1
Caracas är Sydamerikas farligaste stad det är riktigt farligt och vem som helst kan råna dig vart som helst och vilken tid som helst, bästa områden är nog inte mitt i stan iaf för där är det liv o stök hela tiden, men Caracas är riktigt fint. Ta med dig dollars så du kan sälja dom e helt galna i o köpa

Konstigt jag varit i Caracas ett år då utan att bli rånmördad varje dag?
Går man inte runt som ett stolpskott med kamera och räknar pengarna framför folk så är det inga problem om du inte har otur.
Nattetid ska man dock helst inte vara där.

Någon som vet om man får ta med sig kafe hem? Hittar inte om det finns några EUrestrektioner eller om sydamerikaner inte vill att man tar med sig kafe ur landet?
Citera
2013-10-16, 14:46
  #16
Medlem
ps3mafackas avatar
40 boliviares får man för en dollar nu. 20000 mord i venezuela förra året. bara värre och värre för varje år
Citera
2013-10-18, 16:16
  #17
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps3mafacka
40 boliviares får man för en dollar nu. 20000 mord i venezuela förra året. bara värre och värre för varje år

40 bolivares för en dollar säger ju ingenting om någonting?
I de morden brukar oppositionen även räkna in olyckor i trafiken och fall av
kidnappning där personen ännu inte är hittad. Såklart är de illa om folk har ihjäl varann,
men siffran är så överdriven att den inte ens går att resonera kring.
Var kommer siffrorna ifrån, om jag får undra?
Citera
2013-10-19, 00:45
  #18
Medlem
O.J-Kushs avatar
Aleopa har en poäng.. Men samtidigt kan jag inte annat än att hålla med, Chavez död har verkligen påverkat landet extremt negativt och dem vänner jag har i Venezuela säger att tiderna är riktigt hårda.. Trist då Venezuela är ett så fantastiskt vackert land med så mycket att se..
Citera
2013-11-12, 22:47
  #19
Medlem
ps3mafackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
40 bolivares för en dollar säger ju ingenting om någonting?
I de morden brukar oppositionen även räkna in olyckor i trafiken och fall av
kidnappning där personen ännu inte är hittad. Såklart är de illa om folk har ihjäl varann,
men siffran är så överdriven att den inte ens går att resonera kring.
Var kommer siffrorna ifrån, om jag får undra?

http://www.youtube.com/watch?v=i2uoMlBvp2k

Där har du 3 delar om caracas.


Jag va nyligen i venezuela och talade med en del folk som inte var alltför muntra. Vart tar alla oljepengar vägen? De har väl en jävla massa olja? Talade med en del caracas folk som berättade att det är en jävla massa vapen i hela stan. Doktorer och välutbildat folk flyr till colombia..

Klart det är synd att de går åt skogen där. Los roques va underbart iaf
Citera
2013-11-12, 22:57
  #20
Medlem
ps3mafackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
40 bolivares för en dollar säger ju ingenting om någonting?
I de morden brukar oppositionen även räkna in olyckor i trafiken och fall av
kidnappning där personen ännu inte är hittad. Såklart är de illa om folk har ihjäl varann,
men siffran är så överdriven att den inte ens går att resonera kring.
Var kommer siffrorna ifrån, om jag får undra?

Berätta gärna om din vistelse i caracas! Måste väl vart rätt sjukt? Spännande? Lite dingding värld?

Kändes som alla gjorde allt för första gången i sitt liv. dvs väldigt oeffektiva
Citera
2013-11-20, 23:16
  #21
Medlem
ps3mafackas avatar
http://www.youtube.com/watch?v=-SU3kJbWG7U


Ross kemp i caracas
Citera
2013-12-10, 03:08
  #22
Medlem
Nagon men uppdatreing pa valautan?? snacka med en svensk har pa hostalet som sager 1 dollar ar 65 nu. Da borde alltsa allting vara super billigt just nu??

Har folk koll pa om det kommer bli varre i landet?? eller om saker kommer rattas till? Passa pa att investera medans det ar kris eller avvakta?

Tim : P
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1527962

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback