Citat:
Citat:
’Jag’ är inget ”enskilt system” utan en delmängd av det enda system som existerar (kosmos).
Partitionen ’jag’ är både en biologisk organism och en karaktär i sagan organismen berättar sig själv.
Att ’du’ är ett annat system än ’jag’ är en illusion.
Färg är illusioner, ljud är illusioner, känslor är illusioner och lukt samt smak är illusioner.
Estetiska värden är illusioner, och moraliska värden är illusioner.
Tankar, upplevelser och föreställningar är illusioner.
Alla objekt är illusioner.
För att din hypotes skall kunna kallas teori så behöver den vara falsifierbar samt ha motstått rigorösa försök att falsifieras, och det är den inte/har den inte gjort, därför är den snarare en fantasi än teori.
Partitionen ’jag’ är både en biologisk organism och en karaktär i sagan organismen berättar sig själv.
Att ’du’ är ett annat system än ’jag’ är en illusion.
Färg är illusioner, ljud är illusioner, känslor är illusioner och lukt samt smak är illusioner.
Estetiska värden är illusioner, och moraliska värden är illusioner.
Tankar, upplevelser och föreställningar är illusioner.
Alla objekt är illusioner.
För att din hypotes skall kunna kallas teori så behöver den vara falsifierbar samt ha motstått rigorösa försök att falsifieras, och det är den inte/har den inte gjort, därför är den snarare en fantasi än teori.
Men en människa, som innehåller ett "jag", kan väl (om vi utgår ifrån att kosmos inte är simulerat i en dator) leva iallafall en viss tid utan någon väsentlig kontakt med eller påverkan från kosmos, tex svävande i rymden. Är den människan då inte ett enskilt "fritt" system?
Allt som vi upplever finns, på ett eller annat sätt. Tex röd färg finns åtminstone som vår upplevelse av röd färg. Men om man tror på vetenskapen så finns röd färg också, som de signaler och minnen mm i vår hjärna (av kött och blod) som orsakar vår upplevelse av röd färg. Och röd färg finns då också som rött ljus, och som de fysiska ämnen som reflekterar rött ljus.
Och liknande resonemang gäller för ljud, smak, lukt och känslor.
Och allt vi sätter ord på är upplevelser, och därför finns allt som vi sätter ord på, på ett eller annat sätt. Även tex jultomten finns därför, åtminstone som en tanke eller fantasi. Och om man tror på vetenskapen så finns även tankar och fantasier, som de signaler och minnen mm i vår hjärna som orsakar tankarna och fantasierna.
Och estetiska värden och moraliska värden finns också, eftersom det också är sådant som vi upplever. Att vi tycker att något är vackert eller moraliskt fel är en upplevelse, och om man tror på vetenskapen så beror den upplevelsen på vad vi har lärt oss, alltså minnen, eller medfödda faktorer.
Och man brukar ju säga tex "han har ingen moral (eller skam) i kroppen", och då syftar man på att han saknar den där upplevelsen/känslan man får som säger att ett visst beteende är dåligt. De flesta kanske dock inte förstår orden de säger när de säger så, och de menar då kanske bara ungefär att de upplever honom som en dålig människa. Men det uttrycket kommer antagligen från att man (intellektuella filosofer mm) anser att moral (och skam) är något som kan finnas fysiskt i en människas kropp (eller mer exakt hjärna eller kanske hjärta).
Och på ett liknande sätt och med ett liknande syfte, kan man säga "han har ingen estetik i kroppen".
Och även ord som tex "för" finns som en upplevelse. När man säger tex "jag finns här för dig", då syftar man med ordet "för" på den upplevelse man får när någon hjälper eller stöttar en, alltså det man ser, hör och känner då pga de hjälpande/stöttande handlingarna.
Men olika människor kan definiera ord på olika sätt (tex ordet "teori"), och här kommer vi in på det här med jaget igen:
Citat:
En människa kan definiera ordet "jag" som det som den ser och hör av sig själv. Och om man frågar den människan "är du här i rummet", då kan den genom att titta på det den ser av sig själv (med eller utan spegel) eller genom att höra sin egen röst, konstatera att den är i rummet och säger därför "ja, jag är i rummet". Men den förstår inte att den som konstaterar och bestämmer att den ska säga att den är i rummet, och som också tar emot de sinnesintryck som leder till konstaterandet att den är i rummet, är mer "jag" än det som den ser och hör av sig själv. Men frågan är om det finns några vuxna människor numera som inte har förstått det.
Det är klart att man kan kalla det man ser och hör av sig själv för "jag" om man vill, men då måste man hitta ett annat ord för det där "jag" som jag nyss beskrev. Så jag tycker att det är bättre att säga "jag och min kropp är i rummet" än att säga "jag är i rummet". Så att man gör det tydligt att "jag" inte är min kropp, utan "jag" är den som styr och tar emot sinnesintryck ifrån min kropp.
Så om man med "jag" menar bara det man ser och hör av sig själv, då har det funnits från födseln och det finns då hos alla levande varelser. Och om man istället menar det "jag" som jag nyss beskrev, då finns det hos alla levande varelser som har ett centralt system som kan ta emot sinnesintryck från sin kropp och styra sin kropp utifrån dessa sinnesintryck. Och det systemet kanske inte är helt fungerande från födseln hos människor, så man kanske kan säga att det "jag" växer fram, eller iallafall blir mer avancerat, ju mer avancerad hjärnan blir.
Man kan också säga att förståelsen av vad "jag" är växer fram, ju mer avancerad hjärnan blir. Men det som växer fram pga den förståelsen är nog snarare självmedvetenheten än jaget. Och självmedvetenheten är troligen ett eller flera slags minnen, alltså man kommer ihåg vem "jag" är och hur man tänker om vem "jag" är.
__________________
Senast redigerad av eoku 2021-02-18 kl. 12:28.
Senast redigerad av eoku 2021-02-18 kl. 12:28.