2011-04-26, 16:36
#1
Hur vet du att du finns? Medvetandet är hett just nu. Ämnet drar till sig allt från neurovetare till indiska guruer – och de är knappast överens. Nervbanor, säger några. Universums världssjäl, menar andra. Kan forskningen ge svaret? Eller är medvetandet något mer än vad människan kan mäta?
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...et_6109753.svd
Citat:
Ursprungligen postat av StuartHameroff
– Visst är hjärnan som en dator, men det är inte allt. För mig är medvetandet en helhet av sinnen, tankar, erfarenhet, känslor och den fria viljan. Ska vi få den större bilden av medvetandet måste vi lyssna på alla – filosofer, biologer, neurovetare, kvantfysiker.
Citat:
Ursprungligen postat av AntonGeels
– Jag har en integrativ syn på medvetandet. Hjärnan behöver röra sig mellan medvetet och omedvetet, mellan det konkret rationella och det fritt associerande. Vi har de här olika kodsystemen för att bearbeta information och all forskning säger att man mår bäst av att kombinera dem.
– Förnuftet behöver explicita beskrivningar, språk som rakt på sak förklarar: där står en bil, den är grön. Det vilda tänkandet hämtar istället omedveten information på mer indirekta vägar, som poesi, drömmar och bilder. Det är djuppsykologiska system som också dominerar i religionens värld – mystiker använder symboler och metaforer för att beskriva sina religiösa erfarenheter.
– Bägge systemen är lika viktiga: De drömska processerna hjälper inte i stadstrafiken, då behöver vi vår varseblivning, reagera på intryck och kunna fatta beslut. Men i en kris kan drömmar istället leda oss bort från krisen, och bidra till andra bearbetningsprocesser.”
– Förnuftet behöver explicita beskrivningar, språk som rakt på sak förklarar: där står en bil, den är grön. Det vilda tänkandet hämtar istället omedveten information på mer indirekta vägar, som poesi, drömmar och bilder. Det är djuppsykologiska system som också dominerar i religionens värld – mystiker använder symboler och metaforer för att beskriva sina religiösa erfarenheter.
– Bägge systemen är lika viktiga: De drömska processerna hjälper inte i stadstrafiken, då behöver vi vår varseblivning, reagera på intryck och kunna fatta beslut. Men i en kris kan drömmar istället leda oss bort från krisen, och bidra till andra bearbetningsprocesser.”
Citat:
Vad anser ni om detta hyperintressanta ämne..vem har rätt? varför?
Ursprungligen postat av GermundHesslow
– Medvetandet är ett biologiskt fenomen, en konsekvens av hur hjärnan är konstruerad, och handlar om nervkopplingar i hjärnan. Inte om något icke-materiellt, det jag tror jag inte alls på.
– Nyckeln till att förstå medvetandet är att hjärnan kan simulera sensoriska intryck: Andra delar av hjärnan skickar input till exempel till din synbark och du ser saker. Blunda och föreställ dig ett bord – det liknar då något utanför dig om du skulle tittat på det, ändå finns det bara i dig själv. Den här förmågan ger upphov till att vi föreställer oss en ”inre värld” eller ”inre verklighet”, och vi kallar den medvetandet. Den kan förklaras fysio*logiskt.
– Nyckeln till att förstå medvetandet är att hjärnan kan simulera sensoriska intryck: Andra delar av hjärnan skickar input till exempel till din synbark och du ser saker. Blunda och föreställ dig ett bord – det liknar då något utanför dig om du skulle tittat på det, ändå finns det bara i dig själv. Den här förmågan ger upphov till att vi föreställer oss en ”inre värld” eller ”inre verklighet”, och vi kallar den medvetandet. Den kan förklaras fysio*logiskt.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...et_6109753.svd