Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-25, 16:58
  #1
Medlem
Roebarrts avatar
Varför ingår inte Kanarieöarna i EU. Har detta något att göra med viss avhängighet eller vad? Räknas ö-gruppen som en koloni?
Citera
2011-04-25, 17:03
  #2
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Kanarieöarna ligger utanför EU:s tullregler men politiskt inom EU. ISO 3166-1 α-2-koden IC är reserverad för Kanarieöarna vid utlandsaffärer. Spanska varor är därför billigare på Kanarieöarna än i övriga Spanien.[källa behövs] Valutan är euro. Kanarieöarna tillhör också Schengen-området.

Om man vill tro Wiki. Men var har du hört detta? Kanarieöarna tillhör ju Spanien.
Citera
2011-04-25, 17:52
  #3
Moderator
Brutes avatar
Det finns en särskild klausul (eller vad man nu kan kalla det), där öar som är mer eller mindre ekonomiskt självförsörjande, men som tillhör ett land (Kanarieöarna, Åland, Gotland, kanalöarna, Bornholm etc) kan ansöka om eget EU-samarbete.

I praktiken kunde alltså Gotland ha folkomröstat om att gå med i EU, även om Sverige valde att inte gå med. Eller egen ansökan med ö-status om Sverige gick med. I det senare fallet hade Gotland kunna besluta om egna lagar/regler direkt mot EU och då kunnat kringgå lagar/reger som Sverige har. Skattefrihet, tullfrihet etc.

//Brute
Citera
2011-04-25, 18:27
  #4
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Det finns en särskild klausul (eller vad man nu kan kalla det), där öar som är mer eller mindre ekonomiskt självförsörjande, men som tillhör ett land (Kanarieöarna, Åland, Gotland, kanalöarna, Bornholm etc) kan ansöka om eget EU-samarbete.

I praktiken kunde alltså Gotland ha folkomröstat om att gå med i EU, även om Sverige valde att inte gå med. Eller egen ansökan med ö-status om Sverige gick med. I det senare fallet hade Gotland kunna besluta om egna lagar/regler direkt mot EU och då kunnat kringgå lagar/reger som Sverige har. Skattefrihet, tullfrihet etc.

//Brute

Det där med Gotland har du nog fått helt om bakfoten faktiskt. Du blandar ihop begreppen självförsörjande och självstyrande. Kanarieöarna och Åland har sedan tidigare ett stort mått av självstyre, vilket förstås inte Gotland har. Öar inom EU med stort självstyre har fått en del undantag inom EU framför allt när det gäller tull och beskattning.

För att svara på TS:s fråga så är Kanarieöarna fullt ut inom EU, dock med vissa undantag.
Citera
2011-04-25, 18:32
  #5
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Det där med Gotland har du nog fått helt om bakfoten faktiskt. Du blandar ihop begreppen självförsörjande och självstyrande. Kanarieöarna och Åland har sedan tidigare ett stort mått av självstyre, vilket förstås inte Gotland har. Öar inom EU med stort självstyre har fått en del undantag inom EU framför allt när det gäller tull och beskattning.

För att svara på TS:s fråga så är Kanarieöarna fullt ut inom EU, dock med vissa undantag.

Som jag skrev, Gotland hade möjlighet att folkomrösta fram en egen ansökan till eget EU-medlemskap i form av dess ö-status. Någon sådan folkomröstning genomfördes aldrig då det var aktuellt på 90-talet.

Och detta är INTE att blanda ihop med Ålands, Kanarieöarnas m fl självstyren gentemot sina moderländer. Det handlade om öars självtändiga EU-medlemskap i form av öar med särskilda ekonomiska intressen och särart. T ex som tax free zon.

//Brute
Citera
2011-04-25, 18:58
  #6
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Som jag skrev, Gotland hade möjlighet att folkomrösta fram en egen ansökan till eget EU-medlemskap i form av dess ö-status. Någon sådan folkomröstning genomfördes aldrig då det var aktuellt på 90-talet.

Och detta är INTE att blanda ihop med Ålands, Kanarieöarnas m fl självstyren gentemot sina moderländer. Det handlade om öars självtändiga EU-medlemskap i form av öar med särskilda ekonomiska intressen och särart. T ex som tax free zon.

//Brute

Jag menar att du har fel avseende Gotlands möjligheter att ordna fram ett eget EU-avtal. Men om du alltså menar att så kunde ske så vore det intressant att ta del av någon mer officiell källhänvisning i denna fråga.
Citera
2011-04-25, 21:25
  #7
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roebarrt
Varför ingår inte Kanarieöarna i EU. Har detta något att göra med viss avhängighet eller vad? Räknas ö-gruppen som en koloni?

Kanarieöarna är med i EU. Franska Guyana (i Sydamerika) också intressant nog. När det gäller öar, och liknande problem (som med Cypern) finns det speciella undantagsregler. man kan läsa mer här:
http://www.eu-upplysningen.se/Medlem...-med-undantag/
Citera
2011-04-25, 23:36
  #8
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag menar att du har fel avseende Gotlands möjligheter att ordna fram ett eget EU-avtal. Men om du alltså menar att så kunde ske så vore det intressant att ta del av någon mer officiell källhänvisning i denna fråga.

Jag googlade lite nu och såg att det faktiskt gjorts nya försök att få igenom detta, men med avslag på att det nu inte finns denna möjlighet till ö-status.

Det är alltså det tidigaste försöket (90-talet) som jag kände till, som står omnämnt i slutet av artikeln:

http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleid=5855828

//Brute
Citera
2011-04-26, 12:37
  #9
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag googlade lite nu och såg att det faktiskt gjorts nya försök att få igenom detta, men med avslag på att det nu inte finns denna möjlighet till ö-status.

Det är alltså det tidigaste försöket (90-talet) som jag kände till, som står omnämnt i slutet av artikeln:

http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleid=5855828

//Brute

Tack för en intressant artikel! Jag hade ingen aning om att det pågick sonderingar (måhända trevande) om möjliga undantagsregler för Gotland. Dessa sonderingar gjordes av Gotlands kommun och inte av svenska staten om jag ska tro artikeln. Det ändrar såvitt jag kan se ändå inte min grunduppfattning att för att få någon typ av undantag så gällde det att ön i fråga hade någon form av specialstatus inom landet, typ Kanarieöarna och Åland. Gotland har aldrig haft någon särställning i Sverige så min bedömning är därför att ansöka om undantagsbestämmelser vore tämligen utsiktslösa. Men visst är det en intressant tanke med Gotland som "skatteparadis light"!
Citera
2011-04-26, 13:12
  #10
Medlem
Roebarrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Om man vill tro Wiki. Men var har du hört detta? Kanarieöarna tillhör ju Spanien.

Har alltid trott att dem ingår i EU, men så läste jag i en taxfree katalog ang hut mycket man får föra in i landet(sprit alltså)att landet ligger utom EU,tillsammans med några nadra öar.
Det innefattar väl då säkert bara tull som det har skrivits här.
Citera
2011-04-26, 13:57
  #11
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roebarrt
Har alltid trott att dem ingår i EU, men så läste jag i en taxfree katalog ang hut mycket man får föra in i landet(sprit alltså)att landet ligger utom EU,tillsammans med några nadra öar.
Det innefattar väl då säkert bara tull som det har skrivits här.

Som sagts tidigare har Kanarieöarna undantag från EU:s gemensamma momsregler. I övrigt är man fullvärdig EU-medlem. Detta framgår om inte annat med all önskvärd tydlighet av Riksdagens EU-upplysning. Länk finns högre upp i denna tråd.
Citera
2011-04-26, 23:49
  #12
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Tack för en intressant artikel! Jag hade ingen aning om att det pågick sonderingar (måhända trevande) om möjliga undantagsregler för Gotland. Dessa sonderingar gjordes av Gotlands kommun och inte av svenska staten om jag ska tro artikeln. Det ändrar såvitt jag kan se ändå inte min grunduppfattning att för att få någon typ av undantag så gällde det att ön i fråga hade någon form av specialstatus inom landet, typ Kanarieöarna och Åland. Gotland har aldrig haft någon särställning i Sverige så min bedömning är därför att ansöka om undantagsbestämmelser vore tämligen utsiktslösa. Men visst är det en intressant tanke med Gotland som "skatteparadis light"!

De sonderingarna gjordes inte ens av Gotlands kommun. Det var en lobbyorganisation som försökte bygga opinion, för att sedan folkomrösta lokalt, så att kommunen inte kunde neka att ansöka och sedan skulle Svenska staten inte kunna neka då Gotlands kommun ingick avtal med EU, stödd av någon klausul som just öar kunde ha p g a sitt särintresse och utsatta läge.

En f d flyktig affärsbekant var där och höll möten om det. Minns inte alla detaljer, men det handlade om att Gotland ju har särskilda kostnader för transporter (båt flyg) och att historiskt har ju Visby varit självständigt från Sverige och lytt under en tidigare handelsunion (Hansan).

Resultatet skulle bli att Gotland kunde ansöka hos EU om t ex taxfree-zon som kompensation, utan att Sverige då skulle kunna neka, om EU godkände.

Kanske hade blivit mer party på gotlandsfärjorna då. Och Ferraris på kullerstensgatorna.

//Brute
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback