Flashback bygger pepparkakshus!
2004-09-30, 09:13
Medlem
Tjena allihopa!

Så här ligger det till. Jag ska på bröllop om ett halvår eller så.
Till saken hör att det kommer att ske på Ishotellet i Jukkasjärvi.
På inbjudan står klädsel: varmt!
Temperaturen lär antagligen dyka någonstans ner mot -25 grader.

Nu till mina frågor:

1. Allmäna förslag, både herr- och damklädsel (flickan är också lite osäker på vad hon ska ha på sig).

2. Jag är lite sugen på frack. Ok på bröllop? Kan man hyra frack? Var? Hur mycket kostar det?

Jag bor i Stockholm.

Tacksam för hjälp.

//Hickmott
Citera
2004-09-30, 09:24
Medlem
Enligt regelboken...

..är det så här

Att komma för under- eller överklädd är aldrig kul. Följ därför anvisningen för klädsel på inbjudan. Om du är osäker är det bäst att ringa värden och fråga. Att bära svart på bröllop är numera helt okej om det blandas med någonting färgglatt. För klädseln kavaj är mörkblå kostym det korrekta, damerna kan då bära kjol eller kort/halvlång klänning. När det står ”mörk kostym” på inbjudan är det mörkt blått eller grått med slips eller fluga för herrarna. För damerna gäller elegant aftonklädsel. Ett snäpp tjusigare är smoking, kvinnan kan då med fördel bära axelbandslös klänning eller en med smala axelband. Högtidsdräkt innebär frack för männen, och långklänning för kvinnorna.

Men ska ni vara på Ishotellet krävs nog en varm rock/kappa som gäller och då syns det ju inte vad du har under..?

Det finns en uthyrningsfirma bakom Kungliga dramatiska teatern, möjligt att det är på riddargatan eller gatan precis bakom dramaten (minns inte riktigt). Där kan du hyra en komplett stass frack eller smoking inkl. skor för rimliga pengar.

Frack brukar oftast endast Brudgum och bestman bära, så risken är att du blir lite överklädd, men kolla med brudparet vad som gäller, eller andra gäster som du vet skall vara med. Det är oftast enklast istället för att ha ångest över vad som är rätt eller fel.
Citera
2013-02-20, 12:56
Medlem
Pörrs avatar
Tråd finns.

Tråd låst.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto