Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2021-03-26, 18:18
  #109
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Ja, men det var inte detta jag frågade efter. Läs min frågeställning..

Men det där är ju bara trams. Människan är en sexuell varelse. Det är ju Gud som har skapat sex. Så att folk skall kunna fortplanta sig.

Det är klart att det finns radikala galningar i kristenheten. Katolska kyrkan har ju alltid tryckt på hur smutsigt och syndigt det är med onani. Det lär väl vara dom som hittade på grejen med att man får håriga händer av att runka.
Citera
2021-03-26, 20:06
  #110
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Men det där är ju bara trams. Människan är en sexuell varelse. Det är ju Gud som har skapat sex. Så att folk skall kunna fortplanta sig.

Det är klart att det finns radikala galningar i kristenheten. Katolska kyrkan har ju alltid tryckt på hur smutsigt och syndigt det är med onani. Det lär väl vara dom som hittade på grejen med att man får håriga händer av att runka.

Jag frågade efter Jehovas Vittnens inställning till onani, vilket jag inte hittar nu. Frågade efter länk.. Nej, jag är inte JH, inte religiös och runkar dessutom mycket flitigt. Jag vill ha en länk för att upplysa folk hur fel de är.. Got it now!?

Läs inlägget eller sluta bry dig.

Tillbaka till min ursprungliga fråga.
__________________
Senast redigerad av Hummm.. 2021-03-26 kl. 20:39.
Citera
2021-03-27, 00:15
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Jag frågade efter Jehovas Vittnens inställning till onani, vilket jag inte hittar nu. Frågade efter länk.. Nej, jag är inte JH, inte religiös och runkar dessutom mycket flitigt. Jag vill ha en länk för att upplysa folk hur fel de är.. Got it now!?

Läs inlägget eller sluta bry dig.

Tillbaka till min ursprungliga fråga.

Tar ca 2 sek att använda google..
Jag fick upp som exempel:
-If you masturbate, you will become gay¹ (Watchtower May 15 1970 p. 315
-Masturbation cripples one’s social and emotional development (Watchtower 1973 Sep 15 pp. 564–565).
-Masturbation makes you self-centered. As evidence of this, Young People Ask, Volume I, ch. 25,

Mao, de kan vara snäppet sjukare än andra religiösa och du bör prova på google..
Citera
2021-03-27, 01:03
  #112
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w00t0b0t
Efter att ha hört Henrik Dorsins lilla låt om Jesus förbud mot onani valde jag att leta upp lite fakta om ämnte och kom över följande länk.

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/onan.htm

Stämmer detta?
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
I Kolosserbrevet läser vi "Döda därför era lemmar, som är på jorden, vad beträffar otukt, orenhet, sexuell lidelse, skadligt begär och vinningslystnad, som är avgudadyrkan". (Kol 3:5) Detta gäller alltså onani. Nu menar man inte att man ska döda eller stympa sitt kön eller någon annan lem på kroppen bokstavligen utan snarare att vår kropp ska vara "overksam" precis som när man är "död", när det gäller otukt, orenhet, sexuell lidelse, dvs orätta sexuella begär utanför äktenskapet.
Jag tror att det handlar om kristen vanmakt. Att man försöker bli syndfria genom att för säkerhets skull stämma i bäcken. Vilket påminner om fariseernas försök att bli syndfria genom att i deras egna ögon följa lagen till punkt och pricka.
Citera
2021-03-27, 10:05
  #113
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Tar ca 2 sek att använda google..
Jag fick upp som exempel:
-If you masturbate, you will become gay¹ (Watchtower May 15 1970 p. 315
-Masturbation cripples one’s social and emotional development (Watchtower 1973 Sep 15 pp. 564–565).
-Masturbation makes you self-centered. As evidence of this, Young People Ask, Volume I, ch. 25,

Mao, de kan vara snäppet sjukare än andra religiösa och du bör prova på google..

Jag frågade explicit efter en lösning att man kunde äta mat när den sexuella lusten trängde sig på, och det kunde du inte heller hitta trots Google. Det du hittade på 2 sekunder är alltså inte det jag sökte efter. Ja, språket var på svenska och har gjort omfattande sökningar i Google, utan att hitta det. Men denna ”lösning” är kanske borttagen nu.

Fan vilka tomtar som skrivet här!!
Citera
2021-03-28, 05:00
  #114
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w00t0b0t
Efter att ha hört Henrik Dorsins lilla låt om Jesus förbud mot onani valde jag att leta upp lite fakta om ämnte och kom över följande länk.

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/onan.htm

Stämmer detta?
Ja, det stämmer (länken till Bibelfrågan) att Onans synd var att han lydde inte Gud genom att vägra att ge kvinnan i fråga en avkomma. Istället "lät han sin säd falla till marken".
Förövrigt nämner inte Bibeln onani. Däremot talar bibeln om "orenhet" varav man kan förstå att detta är inte sunt att ägna sig åt.
Att ett barn, flicka eller pojke någon gång gör detta när han/hon upptäcker den sexuella drivkraften i sin kropp gör Bibeln inte någon större affär om. Under en viss period i ett barns utveckling kan så ske när de sexuella känslorna blir mycket starka.

Det har förekommit i vissa religiösa kretsar en så stor skuldbeläggning och fördömande patos pga. detta att barnet/ungdomen har begått självmord eller försökt kastrera sig själv. Bibeln uppmanar ändå oss att ha ett "rent" levnadssätt. Men man ska inte vara en idiot som förälder och ta i till den milda grad att man skadar sitt barn.
__________________
Senast redigerad av Megalit 2021-03-28 kl. 05:15.
Citera
2021-03-28, 19:28
  #115
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witchhunter
Tja, det kan ju tolkas på olika sätt men en teori är ju att Gud dödade Onan för att ha slösat på sin säd (Genesis 38:9-10). I tredje moseboken så står det även ganska direkt att onani är syndigt och orent (15:16).


"Då sade Juda till Onan: »Gå in till din broders hustru, äkta henne i din broders ställe och skaffa avkomma åt din broder."
"Men eftersom Onan visste att avkomman icke skulle bliva hans egen, lät han, när han gick in till sin broders hustru, det spillas på jorden, för att icke giva avkomma åt sin broder."
"Men det misshagade HERREN att han gjorde så; därför dödade han också honom."


1 Moseboken 38:8-10
Citera
2021-03-28, 19:39
  #116
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witchhunter
Tja, det kan ju tolkas på olika sätt men en teori är ju att Gud dödade Onan för att ha slösat på sin säd (Genesis 38:9-10). I tredje moseboken så står det även ganska direkt att onani är syndigt och orent (15:16).


"Då sade Juda till Onan: »Gå in till din broders hustru, äkta henne i din broders ställe och skaffa avkomma åt din broder."
"Men eftersom Onan visste att avkomman icke skulle bliva hans egen, lät han, när han gick in till sin broders hustru, det spillas på jorden, för att icke giva avkomma åt sin broder."
"Men det misshagade HERREN att han gjorde så; därför dödade han också honom."

1 Moseboken 38:8-10

Det är lätt att tolka Bibelns berättelse om Onan som att Gud tycker att säden ska användas för att göra barn, men frånvaron av ett uttryckligt onani-förbud får de flesta att välja att tolka verserna som att problemet i detta fall var att han vägrade göra just denna tanten med barn, inte att han spilde säden.

Onani är alltid spild säd, men ingen vill tolka Bibeln som att det skulle vara fel.
Citera
2021-03-28, 19:54
  #117
Medlem
gorillaglues avatar
Varför finns då självspäkning?
Citera
2021-03-28, 20:24
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Varför finns då självspäkning?
Kanske för att många inte bara kan ta ett glas utan att frestelsen att tömma hela flaskan blir för stor. T.ex.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback