Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-23, 22:23
  #1
Medlem
teflonpannan69s avatar
Sitter hos min kompis nu och testade att använda hans MAC. Efter några sekunder så känner jag hur det bokstavligen gör ont i min vänstra hand efter skrivande på tangentbordet. Min kompis säger då att ''det är för att tangentbordet är litet''. Efter det ber jag honom att lägga över handen på tangentbordet, och plötsligt, efter några sekunder får han också väldigt ont i handen. Har själv känt att electricitet (statisk?) färdats genom mina händer och upp i armen, efter skrivande på en Mac laptop som är lite större och silverfärgade. Detta var dock en MacBook, ni vet en sån där plastig laptop.

Vad kan dettta bero på? Någon som upplevt något liknande? Kan både jag och min kompis vara elallergiker? Har aldrig upplevt något annat, förutom med en sån där silverfärgade Mac dårå.

Som ni märker är mitt inlägg aningen förvirrat, men undrar om någon kan förklara vad det är som händer.
Citera
2011-04-23, 22:30
  #2
Medlem
Oredssons avatar
För det första finns det inget som heter elallergi. Elallergi är en kvällstidningsprodukt för lättlurade och har ungefär lika hög sanningshalt som currykryss och slagrutor. Den mest troliga förklaringen är någon sträckning av en muskel. Att din kompis fick ont kan då förklaras med ett ord: placebo.

En mindre trolig förklaring är att macbooken innehåller Steve Jobs själ och att det enda sättet att förgöra den är att ta den tillbaka till de eldar som skapade den ( någonstans i Kina).

Lycka till!
Citera
2011-04-23, 22:33
  #3
Avstängd
InsaneInThebrains avatar
Statisk elektricitet? eller något av knapparna har blivit fel. Så var det med min HP laptop knappen var borta och gav ibland stötar.
Citera
2011-04-23, 22:35
  #4
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oredsson
För det första finns det inget som heter elallergi. Elallergi är en kvällstidningsprodukt för lättlurade och har ungefär lika hög sanningshalt som currykryss och slagrutor. Den mest troliga förklaringen är någon sträckning av en muskel. Att din kompis fick ont kan då förklaras med ett ord: placebo.

En mindre trolig förklaring är att macbooken innehåller Steve Jobs själ och att det enda sättet att förgöra den är att ta den tillbaka till de eldar som skapade den ( någonstans i Kina).

Lycka till!

Nej, elallergi låter också långsökt och i sådana fall så är det bara på denna typ av mac. Men det är ingen sträckning, det räcker med att jag håller handen några millimeter ovanför tangentbordet så gör det ont.
Citera
2011-04-23, 22:41
  #5
Medlem
tzjs avatar
Finns flera som upplevt obehag med ström i macbook pros, men i macbook har jag inte hört om det innan.

Sitter laddaren i?
Citera
2011-04-23, 22:44
  #6
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Finns flera som upplevt obehag med ström i macbook pros, men i macbook har jag inte hört om det innan.

Sitter laddaren i?

Gör ingen skillnad. Vi hämtade en annan Macbook Pro och min kompis morsa kunde intyga att hon kände samma obehag på båda.
Citera
2011-04-23, 22:47
  #7
Medlem
tzjs avatar
Googla på det så kommer du få en del spännande läsning.
Citera
2011-04-23, 22:49
  #8
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Googla på det så kommer du få en del spännande läsning.

Vad googlade du på? Fick bara upp muskel/led besvär. Om du nu googla dvs...
Citera
2011-04-23, 23:15
  #9
Medlem
tzjs avatar
Googla på ström från macbook, och på engelska med för mer träffar.
Citera
2011-04-23, 23:25
  #10
Medlem
systems avatar
Att en ojordad MacBook Pro bjuppar på ström genom armarna är ingen hemlighet. Men att en vanlig MacBook är lika generös, det var iallafall för mig en nyhet.
Citera
2011-04-24, 00:50
  #11
Medlem
teflonpannan69s avatar
Fick upp en massa resultat då, tack så mycket. Förstår verkligen inte hur folk kan stå ut med det här. Klarade knappt av någon minut med denne Mac. Extremt jobbigt och kanske, farligt?
Citera
2011-04-24, 21:43
  #12
Medlem
Oredsson, maken till obildad kommentar får man nog leta efter även på Flashback. Skall inte ge mig in på personangrepp, men inlägget avspeglar inte någon någon högre kunskapsnivå inom fysik, ellära eller om kroppens uppbyggnad och funktion. Även om vissa kvällstidningar har en synnerlig förmåga att leta upp och skapa lösnummersäljande snyftreportage som passar deras politiska profil, så finns det inte speciellt mycket ur ett naturvetenskapligt perspektiv som talar emot kroppens reaktioner på elfält. Om du, mot förmodan, skulle sitta på en bra länk till en vetenskaplig artikel av rang, helst publicerad i Nature, The Lancet eller motsvarande, som styrker dina idéer så är du mycket välkommen att posta denna.

Teflonpannan69, förmodar att detta händer när du har laddaren inkopplad och att den i sin tur är kopplad till ett ojordat eluttag. Detta fenomen är mest tydligt på datorer som har ett metallhölje eller ett plasthölje som har en inblandning av metall. Ibland måste man behandla plasten i höljet så att den inte släpper igenom så mycket elektromagnetisk strålning så att man klarar EMC-kraven för CE- eller FCC-godkännande.
Laddarna till datorerna är baserade på en switchad lösning som jobbar med flera kilohertz switchfrekvens i stället för de 50 eller 60 Hz som finns i eluttagen. Fördelen med detta är att du får en laddare som är betydligt mindre, lättare, kan göras med större verkningsgrad och som dessutom funkar även om du åker till t ex USA eller vissa delar av Japan. Nackdelen är att det snabba pulsandet av ström genom switchtrafon ger upphov till elektriska störning och att dessa måste dämpas för att inte störa annan elektronik. I många konstruktioner av switchade nätdelar så använder man skyddsjorden för att leda undan switchbruset. En del högfrekvent energi kan även ledas över kapacitivt från primärspolen till sekundärspolen i trafon och sedan vidare till kontakten som kopplas till datorn. Denna högfrekventa energi skall helst ledas undan och tillbaka till skyddsjorden i stället för att skickas ut i sladden till datorn.
Aluminiumhöljet på en MacBook Pro är eloxerat vilket innebär att det är ytbehandlat så att ytan täcks av ett tunt, men hårt, lager av ett elektriskt isolerande skikt. Utan ytbehandling av aluminiumet så skulle ytan vara väldigt känslig för repor och dessutom skulle dina fingrar bli svarta av aluminiumoxid.
Isolerande ytskikt, men ändå stötar?
Varje isolator har en isolationsförmåga som definieras i hur många Volt per meter som det klarar av innan strömmen som flödar genom material överstiger ett visst gränsvärde. Isolatorn är inte idealisk och har därmed inte exakt samma tjocklek överallt, dvs det finns med svagare punkter som inte tål lika många Volt innan man kan få ett genomslag.
Jorden
Eftersom datorn och dess laddare inte är anslutna till jorden så finns det ingen riktigt bra väg tillbaka till jorden för de högfrekventa laddningarna som kommer från switchandet. I stället kommer datorn att laddas upp. Kondensatorformeln C=Q/U, där C=kapacitans (Farad), Q är laddning (Coloumb) och U är spänning (Volt). En kondensator är som två plattor med ett elektrisk isolerande material mellan sig och kan ses som ett litet batteri som kan hålla laddning. Anta att C är konstant och att varje lite högfrekvent puls från laddaren är en laddning q. Med en omskrivning av kondensatorformeln får vi U=Q/C. För varje q som tillförs till Q så kommer spänningen U över kondensatorn att öka. När du lägger handen på datorn och dessutom inte är perfekt isolerad mot jorden så skapar du en möjlig flyktväg för laddningarna i datorns hölje. När spänningen över det isolerande ytskiktet når gränsen för isolationsförmågan så kommer det att flyta elektriska laddningar genom det och ut i din hand. Därifrån leds det genom din kropp vidare via t ex fötterna och golvet bort till jorden. Element med vattenburen värme är jordade, likaså diskbänkar och vattenrör.
Farligt eller bara obehagligt?
Jag har både en MacBook Pro och en Dell M6500 och båda har samma fenomen med stickande känsla i fingrarna när de ansluts till ojordade uttag. För att få sälja produkter inom EU så krävs det CE-märkning som skall innebära att produkten uppfyller uppställda standarder för en mängd olika aspekter. Det kan röra sig om EMC, elektrisk isolation (EN60664), sophanteringsdirektiv (WEEE), farliga ämnen (RoHS), standbyströmmar (EuP) mm. Det skulle vara ohållbart för både Dell och Apple att sälja produkter som inte uppfyller normerna och som dessutom kan vara skadliga. Tänk bara på vilken fest det skulle vara för skadeståndsadvokater i USA... Men, även om det uppfyller normerna så kan det ända vara irriterande.
Med tanke på hur kroppens signalsystem fungerar och att du kan leka med grodben och batterier så är det kanske inte så konstigt om din kropp reagerar. Det är ju faktiskt elektriskt ström som flyter genom din kropp.

Testa att koppla bort laddaren eller flytta laddaren till ett jordat uttag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback